Effectiveness of the Expert's Cloak Strategy on Deep Understanding Skills among First-Year Middle School Female Students in Mathematics

Authors

  • Warda Yahya Hasan المديرية العامة لتربية ديالى

DOI:

https://doi.org/10.23813/FA/28/3/16

Keywords:

Expert's Cloak strategy

Abstract

This research aims to investigate the effectiveness of the Expert's Cloak strategy on deep understanding skills among first-year middle school female students in mathematics. To achieve the research objective, the following null hypothesis was formulated: There is no statistically significant difference at the significance level of 0.05 between the mean scores of first-year middle school female students in the experimental group, who study according to the Expert's Cloak strategy, and the mean scores of first-year middle school female students in the control group, who study according to the conventional method, in a deep understanding test in mathematics. The research population consisted of first-year middle school female students in morning secondary schools in Diyala Education Directorate Amina Bint Wahab Secondary School for FemalesTop of Form was chosen as the research sample, and a random selection was made for Group A to be the experimental group, consisting of 31 students studying mathematics according to the Expert's Cloak strategy, and Group B to be the control group, consisting of 31 students studying the same subject using the conventional method, after excluding statistically failing students. Both research groups were matched in terms of demographic variables (age in months, intelligence, previous achievement in mathematics). A deep understanding test consisting of 30 objective items of multiple-choice type was prepared, and its psychometric properties were ensured. The data were statistically analyzed using the Statistical Package for the Social Sciences (SPSS), and the following result was reached: The experimental group outperformed the control group in deep understanding skills with a statistically significant difference. Based on the study results, the researcher presented a number of recommendations and suggestions.

References

ابو قودة , باسل خميس , وبني يونس , نجاتي احمد ( 2012 ) : الاختبارات التصحيحية , دار الميسرة للنشر والتوزيع , عمان , الاردن .

أبو لبدة , سبع محمد (1987 ) : مبادئ القياس النفسي والتقويم التربوي,,ط 4 دار

أحمد , فطومة محمد علي : ( 2012) تنمية الفهم العميق والدافعية للإنجاز في مادة العلوم لدى تلاميذ الصف الاول الاعدادي باستخدام التعلم الاستراتيجي ,مجلة التربية العلمية, المجلد 15 العدد 4,الجمعية المصرية للتربية العلمية, مصر.

اسماعيل , عايدة إسماعيل محمد (2022) : فاعلية استراتيجية المهام الجزئية في تنمية مهارات الفهم العميق في القراءة لدى تلميذات الصف الأول الأعدادي , مجلة جامعة الفيوم للعلوم التربوية والنفسية , المجلد السادس عشر ,العدد العاشر .

البقيعي , نافز احمد (2010 ): التربية العملية الفاعلة ,ط1 , دار الميسرة للنشر والتوزيع , عمان , الاردن.

البيلي , ياسمين عادل كمال ( 2021 ) : فاعلية استخدام استراتيجية التحليل الشبكي في تنمية مهارات الفهم العميق لدى تلاميذ الصف الاول الاعدادي , دراسة مقدمة كجزء من المتطلبات للحصول على درجة الماجستير في التربية , مجلة كلية التربية , جامعة مياط , ع ( 78 ): ( 1 – 41 ) , مصر.

الجلاني , لمعان مصطفى (2017 ) :التحصيل الدراسي , ط2 , دار الميسرة للنشر والتوزيع , عمان , الاردن .

جمعية عمال المطابع التعاونية , عمان , الأردن.

الجهوري , ناصر بن علي بن محمد ( 2012 ) : فاعلية استراتيجية لجدول الذاتي K.W.L.H في تنمية الفهم العميق للمفاهيم الفيزيائية ومهارات ما وراء المعرفة لدى طلاب الصف الثامن الاساسي بسلطنة عمان , مجلة دراسات عربية في التربية وعلم النفس , العدد 32 , الجزء 1 ص11-58 , السعودية .

الحسناوي , علي ناظم نار (2019 ) : فاعلية التدريس باستراتيجية P.E.C.S في تحصيل مادة العلوم والفهم العميق لدى طلاب الصف الثاني المتوسط , رسالة ماجستير غير منشورة , جامعة القادسية , كلية التربية .

الزوبعي , عبد الجليل , والغنام , محمد احمد ( 1986 ) :مناهج البحث في التربية , الجزء الثاني , مطبعة العاني , بغداد .

شحاته, رحاب فتحي حسن : ( 2018 ) أثر استخدام إستراتيجية عباءة الخبير لتدريس الجغرافيا في تنمية المرونة الفكرية في بعض المهارات الحياتية لدى تلميذات الصف الثاني الاعدادي , دراسات عربية في التربية وعلم النفس , رابطة التربويين العرب , 98 , 23- 60 .

صالحة , بسام ( 2014 ) : أثر برنامج تعليمي قائم على استراتيجية عباءة الخبير في تنمية مهارات القدرة على حل المشكلات لدى طلبة الصف السادس بمحافظات غزة , رسالة ماجستير غير منشورة , جامعة الازهر , غزة , فلسطين .

الصمادي , عبد الله والربيع ( 2004 ) :القياس والتقويم النفسي والتربوي بين النظرية والتطبيق , دار وائل للنشر والتوزيع , عمان .

الطائي والسلطاني , فالح عبد الحسن وصفاء ناصر حسين ( 2022 ) : فاعلية استراتيجية عباءة الخبير في تحصيل طلاب الصف الرابع العلمي بمادة الاحياء , جامعة ديالى , مجلة الفتح , العدد الثاني والتسعون .

الطيطي , محمد حمد( 2002) : الدراسات الاجتماعية – طبيعتها – اهدافها – طرق تدريسها, دار الميسرة للنشر والتوزيع والطباعة , عمان , الاردن .

عبد الحسن , رشا عبد الحسين صاحب ( 2016 ) : اثر استراتيجية سكامبير في تنمية الفهم العميق والرضا عن التعلم في مادة الفيزياء لدى طالبات الصف الثاني المتوسط , مجلة أبحاث ميسان ، المجلد الثاني عشر ، العدد الرابع والعشرون.

عبد الرحمن , انور حسين والصافي فلاح محمد حسن ( 2007 ) : طرائق تدريس العلوم التربوية والنفسية ,ط1 , دار التأميم , بغداد .

علي, محمد: ( 2001) اتجاهات وتطبيقات حديثة في المناهج وطرائق التدريس , دار المسيرة للنشر والتوزيع ,عمان , الاردن .

عوض الله , كريمة ( 2013 ) : استخدام نهج عباءة الخبير في تعليم العلوم عبر سياق الدراما , رسالة ماجستير غير منشورة , جامعة بيرزيت, بيرزيت ,فلسطين.

قنوح , فتحي حسن عيسى ( 2016 ) : أثر تدريس وحدة الهندسة وفق استراتيجية عباءة الخبير في التحصيل والدافعية نحو التعلم لدى طلبة الف السادس في مدارس محافظة جنين , رسالة ماجستير غير منشورة ,كلية الدراسات العليا ,جامعة النجاح الوطنية , نابلس , فلسطين .

للنشر والتوزيع , عمان , الأردن.

محجوب , وجيه ( 2002 ) : طرائق البحث العلمي ومناهجه , ط1 ,دار الكتاب للطباعة والنشر , بغداد , العراق .

المقاطي , بتول نوار عوض العامري ( 2008 ) : مهارات التفكير الرياضي اللازمة طالبات رياضيات الصف الاول متوسط , رسالة ماجستير , جامعة أم القرى كلية التربية .

ملحم , سامي محمد ( 2002 ) : مناهج البحث في التربية وعلم النفس , ط2 , دار الميسرة .

ملحم , سامي محمد ( 2006 ) : سيكولوجية التعلم والتعليم, ط1 ,دار المسيرة

المصادر الاجنبية

Abbott, I. (2005). Mantle of the expert 2: Training Materials and Tool Essex, UK: Eddex County Council.

Aitken, V. (2013). Dorothy Heathcote's Mantle of the expert approach to teaching and learning: A brief introduction. Connecting Curriculum Linking Learning, 35-56.

Ebel, R (1972): Essentials of educational measurement , New jersry, prentce Hall.

Heathcote, D. The Mantle of the Expert: A system for learning

Johnson, E. C., Liu, K. and Globe, K. (2015). Mantle of the expert: integrating dramatic inquiring and visual arts in social studies, the social studies (Online Only) DOI: 10.1080/00377996.2015.1046543

Li Deng & Dong Yu (2014) : Deep Learning: Methods and Applications. Foundations and Trendsin Signal Processing, Vol. 7. no, 3-4,197-387

Sengul, T. (2010). Activity models about using drama method in history lesson, Procedia Social and Behavioral Sciences, 3155-3159.

Swanson, C. J. (2016). Positioned as expert scientists: Learning science through Mantle of the Expert at years 7/8. Doctoral dissertation, University of Waikato.

through the active imagination and enquiry methodology. (2004).

Wang, D. & Allen, M. (2003). Understanding by Design Meet Integrated Science, Journal of Science Teacher, , 70.

Wing-mui, W. (2002). Constructivist teaching in primaiy science, Asia-pacific forum on science learning and teaching, 3, June.

Published

2024-09-10

How to Cite

[1]
وردة يحيى حسن, “Effectiveness of the Expert’s Cloak Strategy on Deep Understanding Skills among First-Year Middle School Female Students in Mathematics”, jfath, vol. 28, no. 3, pp. 377–397, Sep. 2024.