The effect of the cognitive conflict strategy on the acquisition of physics concepts among second-year intermediate students
DOI:
https://doi.org/10.23813/FA/29/1/1Keywords:
Cognitive conflict strategy, acquiring physical concepts, second-year intermediate students .Abstract
The present research aims at identifying the effect of the cognitive conflict strategy on the acquisition of physical concepts among second-year intermediate students. In light of the research objective, the following null hypothesis was formulated: (There is no statistically significant difference in the average scores at the level of significance (0.05) between the experimental group students who will study Physics according to the cognitive contrast strategy and the control group students who will study the same subject following the usual way in testing the acquiring physical concepts prepared for the purposes of this research).
Since this research includes an independent variable (cognitive conflict strategy) and a dependent variable (acquisition of physical concepts), the researcher used an experimental design with partial control for two equal groups, one experimental and the other control.
Equivalence was conducted between the students of the two research groups with the following variables: (students’ chronological age in months, mid-year grades for physics, previous knowledge test, Daniels intelligence test). In the second semester of the academic year (2023-2024) the researcher determined the academic material that will be studied during the experiment which are the two units. They include: (Chapter Three: Work, Power, and Energy, Chapter Four: Work and Machines), while the third unit: Sound and Light include: (Chapter Five: Wave motion and sound, Chapter Six: Light) from the physics textbook. For the second intermediate grade, the researcher formulated behavioral objectives for the topics that he would teach. There were (103) behavioral objectives according to Bloom’s levels (remembering, understanding, application, analysis).
The researcher prepared (48) daily plans for teaching the two research groups and presented a model to a group of arbitrators to determine their suitability for the second-year intermediate students. To achieve the research goal, the researcher prepared the research tool:
Test for the acquisition of physical concepts: It consists of (54) objective items with four alternatives. Its apparent validity was extracted by exposing it to a jury of experts.
Content validity was also extracted in light of the test’s conformity to the content which was examined. The coefficient of excellence, the coefficient of difficulty, and the effectiveness of the incorrect alternatives were also calculated. For each item of the test, it was using appropriate statistical methods, reliability was extracted using two split-half methods and Kuder-Richardson 20.
After analyzing the results statistically using a t-test for two independent samples (to test the acquisition of physical concepts), the results showed the superiority of the experimental group that studied with the cognitive conflict strategy over the control group that followed the usual way in testing the acquisition of physical concepts. In light of the research results, the researcher concluded some recommendations and proposals that were mentioned in Chapter Four.
key words: Cognitive conflict strategy, acquiring physical concepts, second-year intermediate students .
References
اولاً: المصادر والمراجع العربية:
التميمي، ياسين علوان وعلي ياسين التميمي وحيدر عباس الربيعي (2018): معجم مصطلحات العلوم النفسية والتربوية والبدنية، ط1، دار الرضوان للنشر والتوزيع، عمان، الاردن.
الجنابي، ليث هادي مرزوك (2019): البنية المعرفية لاكتساب المفاهيم تعلمها وتعليمها، ط1، دار الامل للنشر والتوزيع، اربد، الاردن.
حمزة، حميد محمد ونسرين حمزة وابتسام جعفر جواد(2016): منهج البحث في التربية وعلم النفس، دار الرضوان للنشر والتوزيع، عمان.
الخزاعلة، محمد سلمان وزكي بن عبد العزيز يودي (2012): استراتيجيات التدريس، ط1، الخوارزمي للنشر والتوزيع، عمان، الاردن.
الخفاجي، وهاب عبد الكريم (2021): مستوى اكتساب المفاهيم الفيزيائية لدى طلبة المرحلة الثانوية من وجهة نظر مدرسي المادة، مجلة حمورابي، العدد 2، المجلد 3، بغداد، العراق.
خيري، لمياء (2018): التعلم النشط، ط1، مُؤسسة يسطرون للنشر والتوزيع، عمان، الاردن.
الدليمي، طارق عبد أحمد وكريم غازي العجيلي وحميد علي الجبوري (2020): التربية "أُسسها فلسفتها أثرها في مجالات التنمية المستدامة"، دار غيداء للنشر والتوزيع، عمان، الاردن.
رحيم، سلام طه (2022): اتقان طلبة المرحلة المتوسطة للمفاهيم الفيزيائية وتطبيقها، مجلة اكاديميون، العدد 7، المجلد 5، ذي قار، العراق.
زايد، علاء ابراهيم (2018): إعداد البحث التربوي، ط1، مؤسسة حورس للنشر والتوزيع، عمان.
سحيب، حازم جاسم (2016): أثر مخططات التعارض المعرفي في اكتساب المفاهيم الكيميائية وتنمية التفكير الإبداعي لدى طلاب الصف الثاني المتوسط، جامعة بابل، كلية التربية الاساسية، بابل، العراق. رسالة ماجستير غير منشورة
سحيمات، ختام عبد الرحيم (2010): تعليم التفكير المفاهيم والانماط، ط1، الراية، الاردن.
سعادة، جودت أحمد (2018): طرائق التدريس العامة وتطبيقاتها التربوية، دار الشروق للنشر والتوزيع، عمان، الأردن.
سليم بك، سجا محمد علي مصطفى (2015): أثر مخططات التعارض المعرفي في اكتساب المفاهيم الإحيائية واستبقائها لدى طالبات الصف الخامس العلمي، جامعة بابل، كلية التربية الاساسية، بابل، العراق. رسالة ماجستير غير منشورة
عامر، طارق عبد الرؤوف (2018): التعلم البنائي والنظرية البنائية، ط1، المكتب العربي للمعارف للنشر والتوزيع، عمان، الاردن.
عبيد، رحيم ستار (2019): النظرية البنائية بين النظرية والتطبيق، ط1، دار المناهج للنشر والتوزيع، عمان، الاردن.
العنبكي، رحيم ستار (2017): النظرية البنائية الاجتماعية وتطبيقاتها في التدريس، ط1، مركز ديبونو لتعليم التفكير، الامارات العربية المتحدة.
عينو، عبدالله (2019): استراتيجيات التدريس الحديث، ط1، دار أسامة للنشر والتوزيع، عمان.
غانم، بسام عمر وخالد محمد أبو شعيرة (2019): التربية العملية الفاعلة بين النظرية والتطبيق، مكتبة المجتمع العربي للنشر والتوزيع، عمان، الاردن.
القيسي، حسين ثائر (2019): التعلم النشط ونظريات التعلم، ط2، ديبونو للطباعة والنشر والتوزيع، عمان، الاردن.
كريم، سعد محمد (2022): النظرية البنائية وتطبيقاتها التربوية، ط، دار صفا للنشر والتوزيع، عمان، الاردن.
المدرس، سعد عبيد (2019): تدني مستوى اكتساب المفاهيم الفيزيائية لدى طلبة المرحلة المتوسطة من وجهة نظر مدرسيهم، مجلة نسق، العدد 43، المجلد 3، بغداد، العراق.
المسعودي، محمد حميد مهدي وسنابل ثعبان سلمان الهداوي (2018): استراتيجيات التدريس في البنائية والمعرفية وما وراء المعرفية، ط1، دار الرضوان للنشر والتوزيع، عمان، الاردن.
الموسوي، نجم عبد الله غالي (2014): النظرية البنائية واستراتيجيات ما وراء المعرفة استراتيجية الجدول الذاتي (K.W.L) نموذجاً، دار الرضوان للنشر والتوزيع، ط1، عمان، الاردن.
نصار، سامي محمد (2019): التربية من أجل المعرفة والاختلاف، ط1، دار المصرية اللبنانية للنشر والتوزيع، القاهرة، مصر.
ياسين، واثق عبد الكريم (2021): المدخل البنائي واستراتيجيات في تدريس المفاهيم العلمية، مكتبة نور الحسن، بغداد.
ياسين، واثق عبد الكريم وزينب راجي حمزة (2012): المدخل البنائي واستراتيجيات في تدريس المفاهيم العلمية، مكتبة نور الحسن، بغداد.
يوسف، سليم مراد (2020): مناهج البحث في العلوم التربوية والنفسية، ط1، دار المسيرة للنشر والتوزيع، عمان، الاردن.
ترجمة المصادر والمراجع العربية :Arabic sources
Al-Tamimi, Yassin Alwan and Ali Yassin Al-Tamimi and Haidar Abbas Al-Rubaie (2018): Dictionary of Psychological, Educational and Physical Sciences Terms, 1st ed., Dar Al-Radwan for Publishing and Distribution, Amman, Jordan.
Al-Janabi, Laith Hadi Marzouq (2019): The Cognitive Structure for Acquiring, Learning and Teaching Concepts, 1st ed., Dar Al-Amal for Publishing and Distribution, Irbid, Jordan.
Hamza, Hamid Muhammad and Nisreen Hamza and Ibtisam Jaafar Jawad (2016): Research Methodology in Education and Psychology, Dar Al-Radwan for Publishing and Distribution, Amman.
Al-Khazaleh, Muhammad Salman and Zaki bin Abdul Aziz Yudi (2012): Teaching Strategies, 1st ed., Al-Khwarizmi for Publishing and Distribution, Amman, Jordan.
Al-Khafaji, Wahab Abdul Karim (2021): The level of acquisition of physical concepts among secondary school students from the point of view of subject teachers, Hammurabi Journal, Issue 2, Volume 3, Baghdad, Iraq.
Khairi, Lamia (2018): Active Learning, 1st ed., Yastroun Foundation for Publishing and Distribution, Amman, Jordan.
Al-Dulaimi, Tariq Abdul Ahmed, Karim Ghazi Al-Ajili, and Hamid Ali Al-Jubouri (2020): Education "Its Foundations, Philosophy, and Impact in the Fields of Sustainable Development", Ghaidaa Publishing and Distribution House, Amman, Jordan.
Rahim, Salam Taha (2022): Intermediate School Students' Mastery of Physical Concepts and Their Application, Academics Journal, Issue 7, Volume 5, Thi Qar, Iraq.
Zayed, Alaa Ibrahim (2018): Preparing Educational Research, 1st ed., Horus Foundation for Publishing and Distribution, Amman.
Suhaib, Hazem Jassim (2016): The effect of cognitive conflict schemes on the acquisition of chemical concepts and the development of creative thinking among second-grade intermediate students, University of Babylon, College of Basic Education, Babylon, Iraq. Unpublished master's thesis
Suhaimat, Khitam Abdul Rahim (2010): Teaching thinking concepts and patterns, 1st ed., Al-Rayah, Jordan.
Saada, Jawdat Ahmed (2018): General teaching methods and their educational applications, Dar Al-Shorouk for Publishing and Distribution, Amman, Jordan.
Salim Bek, Saja Muhammad Ali Mustafa (2015): The effect of cognitive conflict schemes on the acquisition and retention of biological concepts among fifth-grade scientific students, University of Babylon, College of Basic Education, Babylon, Iraq. Unpublished master's thesis
Amer, Tariq Abdul Raouf (2018): Constructive learning and constructive theory, 1st ed., Arab Office for Knowledge for Publishing and Distribution, Amman, Jordan.
Obaid, Rahim Sattar (2019): Constructivist Theory between Theory and Application, 1st ed., Manahij Publishing and Distribution House, Amman, Jordan.
Al-Anbaky, Rahim Sattar (2017): Social Constructivist Theory and its Applications in Teaching, 1st ed., De Bono Center for Teaching Thinking, United Arab Emirates.
Aino, Abdullah (2019): Modern Teaching Strategies, 1st ed., Osama Publishing and Distribution House, Amman.
Ghanem, Bassam Omar and Khaled Mohammed Abu Shaira (2019): Effective Practical Education between Theory and Application, Arab Community Library for Publishing and Distribution, Amman, Jordan.
Al-Qaisi, Hussein Thaer (2019): Active Learning and Learning Theories, 2nd ed., De Bono for Printing, Publishing and Distribution, Amman, Jordan.
Karim, Saad Mohammed (2022): Constructivist Theory and its Educational Applications, 1st ed., Safa Publishing and Distribution House, Amman, Jordan.
Al-Mudarris, Saad Obaid (2019): Low level of acquisition of physical concepts among intermediate school students from the point of view of their teachers, Nasq Magazine, Issue 43, Volume 3, Baghdad, Iraq.
Al-Masoudi, Muhammad Hamid Mahdi and Sanabel Tha’ban Salman Al-Haddawi (2018): Teaching strategies in constructivism, cognition and metacognition, 1st ed., Dar Al-Radwan for Publishing and Distribution, Amman, Jordan.
Al-Moussawi, Najm Abdullah Ghali (2014): Constructivist theory and metacognitive strategies, the self-table strategy (K.W.L) as a model, Dar Al-Radwan for Publishing and Distribution, 1st ed., Amman, Jordan.
Nassar, Sami Muhammad (2019): Education for knowledge and difference, 1st ed., Dar Al-Masry Al-Lubnaniyya for Publishing and Distribution, Cairo, Egypt.
Yassin, Wathiq Abdul Karim (2021): Constructivist approach and strategies in teaching scientific concepts, Noor Al-Hassan Library, Baghdad.
Yassin, Wathiq Abdul Karim and Zainab Raji Hamza (2012): The Constructivist Approach and Strategies in Teaching Scientific Concepts, Noor Al-Hassan Library, Baghdad.
Youssef, Salim Murad (2020): Research Methods in Educational and Psychological Sciences, 1st ed., Dar Al-Masirah for Publishing and Distribution, Amman, Jordan.
المصادر والمراجع الاجنبية: References
Berman, Kzysich (2019): Constructivist theory, Educational and Psychological Sciences, Alwazanis Library for Printing and Distribution, Barbeques State, OfficenceZero.
Croesan, J. (2020). Statistical power analysis for the behavioral sciences (2nd ed.). Hillsdale, NJ: Lawrence Earlbaum Associates. (p.25(
Daniel, George (2016) : Education from a Scientific Perspective, i 1, Journal of Educational and Psychological Sciences, United States of America.
Fazio , C. et al. , (2018) , academic achievement of learners: Guidelines and experimentation of ateaching–learning sequence, International Journal of Science Education, 30:11, 1491-1530
George, William (2015): Active Learning in Education, Al-Wathiqyoun Library, for Publishing and Printing, Wilayat, Vol.
Katie, Watson (2019) : Curriculum and its Applications in Education, 1, Journal of Education and Psychology, UK.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.