The effect of the clustering strategy on the acquisition of scientific concepts among fifth-grade primary school students

Authors

  • Sara Shamil Ismail Al Nayyar College of Basic Education / University of Diyala
  • Azhaar Burhaan Ismail Al-Mustansiriyah University/College of Basic Education

DOI:

https://doi.org/10.23813/FA/29/1/10

Keywords:

Clustering strategy, acquiring scientific concepts, fifth grade of primary school

Abstract

The research aims to investigate the effect of the clustering strategy on the acquisition of scientific concepts among fifth-grade primary school students. Considering the research aim, the researcher formulated the following null hypothesis: “There is no statistically significant difference at the level of significance (0.05) between the average grades of the students in the experimental group who will study according to the clustering strategy and the average grades of the control group students who will study according to the usual method in testing the acquisition of scientific concepts.” An experimental design with partial control was chosen for two groups, one experimental and the other control group with a post-test for the acquisition of scientific concepts. To achieve the goal of the research, the researcher intentionally chose the Al-Siraj Al-Munir Mixed School located in the center of Baqubah district. The number of students in the experimental group was (21) male and female students, and the number of students in the control group was (20) male and female students.

To achieve the research aim, the researcher prepared a test for acquiring scientific concepts consisting of (24) test items, in the form of multiple-choice questions with four alternatives. The validity and reliability of the test were verified, and its psychometric properties were extracted. The results indicated that the experimental group, which studied using the cluster strategy, outperformed the control group, which studied using the conventional method, in the test for acquiring scientific concepts. Based on the research findings, the researcher formulated a set of conclusions, recommendations, and suggestions, which were detailed in Chapter Four  . 

References

المصادر والمراجع :

اولاً: المصادر العربية:

ابراهيم، لينا محمد وفا عبد الرحمن (2009): أساليب تدريس العلوم للصفوف الاربعة الاولى –النظرية والتطبيق، ط1، مكتبة المجتمع العربي للنشر والتوزيع، عمان، الاردن.

ابو جادو، صالح محمد ومحمد بكر نوفل (2010): تعليم التفكير النظرية والتطبيق، ط3، دار المسيرة للنشر والتوزيع، عمان، الاردن.

اسعد، فرح ايمن (2017): استراتيجيات التعلم النشط، ط1، المكتبة الوطنية للمملكة الاردنية الهاشمية، عمان، الاردن.

أمبو سعيدي، عبد الله بن خميس وسليمان بن محمد البلوشي (2018): طرائق تدريس العلوم مفاهيم وتطبيقات عملية، ط4، دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة، عمان، الاردن.

امبو سعيدي، عبد الله بن خميس وهدى علي الحوسنية (2016): استراتيجيات التعلم النشط 180استراتيجية مع الامثلة التطبيقية، ط1، دار المسيرة للنشر والتوزيع، عمان، الاردن.

جمل، محمد جهاد (2018): التعليم النشط، ط1، دار الكتاب الجامعي للنشر، العين، دولة الامارات العربية المتحدة.

الحميداوي، ياسر خضير (2018): تطوير المناهج الدراسية في عصر الرقمية، ط1، دار السحاب للنشر والتوزيع، عمان، الاردن.

الخفاجي، مروة توفيق مكي توفيق (2019): "أتر استراتيجية التكتل في تحصيل طالبات الصف الثاني المتوسط في مادة قواعد اللغة العربية"، (رسالة ماجستير غير منشورة)، كلية التربية الاساسية، جامعة بابل، العراق.

خيري، لمياء محمد أيمن (2018): "التعلم النشط "، مؤسسة يسطرون للطباعة والنشر والتوزيع، القاهرة، مصر.

الدليمي، عصام حسن (2014 ): النظرية البنائية وتطبيقاتها التربوية، ط1، دار صفاء للنشر والتوزيع، عمان، الاردن.

الديب، حسناء فاروق (2012): تراكيب كيجان، تطبيقات على احدث طرق التدريس، ط2، مؤسسه حورس الدولية.

الرشيدي، ناصر بن عبد العزيز (2019): استراتيجيات ممتعة في التعلم النشط، وزارة التربية والتعليم، المملكة العربية السعودية.

الساعدي، حسن حيال (2020): المعلم الفعال واستراتيجيات ونماذج تدريسية، ط2، مكتبة الشروق للطباعة والنشر، ديالى، العراق.

السامرائي , قصي محمد لطيف و رائد ادريس الخفاجي (2014) : الاتجاهات الحديثة في طرائق التدريس ,ط1 ,دار دجلة للنشر والتوزيع , عمان , الاردن .

السامرائي، قصي محمد لطيف وفائدة ياسين طه البدري (2018): التدريس مهاراته واستراتيجياته، ط1، مؤسسه الصادق الثقافية، بابل، العراق.

سليم، مريم داود (2004): علم نفس التعلم، ط1، دار النهضة العربية، بيروت، لبنان.

الشمري، ماشي بن محمد (2011):101استراتيجيات في التعلم النشط ،مطابع وزارة التربية والتعليم.

طافش، محمود (2004): تعليم التفكير، مفهومه، اساليبه ،ومهاراته، ط1،جهينة للنشر والتوزيع، الاردن، عمان.

عبد السلام ، مصطفى (2006): تدريس العلوم ومتطلبات العصر ،ط1،دار الفكر العربي ، القاهرة ، مصر .

عبد المجيد، ممدوح محمد (2018): المناهج الدراسية، ط1، دار فرحة للنشر والتوزيع، عمان، الاردن

ترجمة المصادر والمراجع العربية : Arabic sources

- Ibrahim, Lina Muhammad Wafa Abdul Rahman (2009): Science Teaching Methods for the First Four Grades - Theory and Application, 1st ed., Arab Community Library for Publishing and Distribution, Amman, Jordan.

- Abu Jado, Saleh Muhammad and Muhammad Bakr Nofal (2010): Teaching Thinking Theory and Application, 3rd ed., Dar Al-Masirah for Publishing and Distribution, Amman, Jordan.

- Asaad, Farah Ayman (2017): Active Learning Strategies, 1st ed., National Library of the Hashemite Kingdom of Jordan, Amman, Jordan .

- Ambo Saidi, Abdullah bin Khamis and Suleiman bin Muhammad AlBalushi (2018): Science Teaching Methods: Concepts and Practical Applications, 4th ed., Dar Al-Masirah for Publishing, Distribution and Printing, Amman, Jordan .

- Ambo Saidi, Abdullah bin Khamis and Huda Ali Al-Husniyeh (2016): Active Learning Strategies 180 Strategies with Practical Examples, 1st ed., Dar Al-Masirah for Publishing and Distribution, Amman, Jordan .

- Jamal, Muhammad Jihad (2018): Active Learning, 1st ed., Dar Al-Kitab Al-Jami’i Publishing House, Al Ain, United Arab Emirates .

- Al-Hamidawi, Yasser Khadir (2018): Developing Curricula in the Digital Age, 1st ed., Dar Al-Sahab Publishing and Distribution, Amman, Jordan .

- Al-Khafaji, Marwa Tawfiq Makki Tawfiq (2019): “The Effect of the Cluster Strategy on the Achievement of Second-Year Intermediate Students in Arabic Grammar”, (Unpublished Master’s Thesis), College of Basic Education, University of Babylon, Iraq .

- Khairi, Lamia Muhammad Ayman (2018): “Active Learning”, Yastroun Foundation for Printing, Publishing and Distribution, Cairo, Egypt.

- Al-Dulaimi, Issam Hassan (2014): Constructivist Theory and Its Educational Applications, 1st ed., Dar Safaa Publishing and Distribution, Amman, Jordan .

- Al-Deeb, Hasnaa Farouk (2012): Kegan's Structures, Applications on the Latest Teaching Methods, 2nd ed., Horus International Foundation .

- Al-Rashidi, Nasser bin Abdulaziz (2019): Enjoyable Strategies in Active Learning, Ministry of Education, Kingdom of Saudi Arabia .

- Al-Saedi, Hassan Hayal (2020): The Effective Teacher and Teaching Strategies and Models, 2nd ed., Al-Shorouk Library for Printing and Publishing, Diyala, Iraq .

- Al-Samarrai, Qusay Muhammad Latif and Raed Idris Al-Khafaji (2014): Modern Trends in Teaching Methods, 1st ed., Dar Dijlah for Publishing and Distribution, Amman, Jordan .

- Al-Samarrai, Qusay Muhammad Latif and Faydah Yassin Taha Al-Badri (2018): Teaching Skills and Strategies, 1st ed., Al-Sadiq Cultural Foundation, Babylon, Iraq .

- Salim, Maryam Dawood (2004): Learning Psychology, 1st ed., Dar Al-Nahda Al-Arabiya, Beirut, Lebanon .

- Al-Shammari, Mashi bin Muhammad (2011): 101 Strategies in Active Learning, Ministry of Education Press .

- Tafesh, Mahmoud (2004): Teaching Thinking, Its Concept, Methods, and Skills, 1st ed., Juhayna Publishing and Distribution, Jordan, Amman .

- Abdul Salam, Mustafa (2006): Teaching Science and the Requirements of the Age, 1st ed., Dar Al-Fikr Al-Arabi, Cairo, Egypt .

- Abdul Majeed, Mamdouh Muhammad (2018): Curricula, 1st ed., Dar Farha Publishing and Distribution, Amman, Jordan .

ثانياً: المصادر والمراجع الأجنبية References

Kiess ,H .O. (1996): Statistical concepts for Behavioral science . London Sidney Toronto Allyn and Bacon .

Published

2025-03-18

How to Cite

[1]
سارة شامل أسماعيل أبراهيم النيار and ازهار برهان اسماعيل, “The effect of the clustering strategy on the acquisition of scientific concepts among fifth-grade primary school students”, jfath, vol. 29, no. 1, pp. 233–257, Mar. 2025.