Obstacles of Using Active Learning Strategies by Science Teachers in Primary Schools
DOI:
https://doi.org/10.23813/FA/29/2/10Keywords:
Obstacles, Strategies, Active LearningAbstract
The aim of this research is to identify the obstacles of using active learning strategies by science teachers in primary schools.To achieve this aim, the researcher adopted the descriptive methodology and prepared a questionnaire that included 28 items, which was applied to a sample of 72 science teachers in Baquba District, Diyala Governorate, by utilizing a random selection method. Data was statistically analyzed to gain the results. The findings showed that the most noticeable obstacle faced by science teachers was adherence to lesson schedules and school day regulations, which ranked first with a mean score of 3.76 and a percentage of 75.2%. Meanwhile, the items related to the lack of willingness to change and participating in active learning, and overcrowded classrooms were in the last rank, with a mean score of 3.08 and a percentage of 61.6%. Based on these findings, the researcher recommended the need to train teachers on how to use active learning strategies during presenting lessons and to hold training workshops focused on employing active learning methods in the teaching process, with an emphasis on practical aspects. The researcher also suggested conducting educational research on active learning, addressing the extent to which teachers use active learning strategies in different subjects and across various educational stages.
References
المصادر والمراجع :
ابو الحاج، سها احمد، وحسن خليل المصالحة(2016): استراتيجيات التعلم النشط انشطة وتطبيقات علمية، ط1، مركز ديبونو لتعليم التفكير، عمان.
ابو الحاج، عبد الرحمن بن عبد العزيز(2022): واقع ومعوقات استخدام استراتيجيات التعلم النشط لدى معلمي الدراسات الاسلامية في المرحلة الثانوية في المملكة العربية السعودية، مجلة العلوم التربوية والدراسات الانسانية، العدد(26).
ابو علام، رجاء محمود(2006): مناهج البحث في العلوم النفسية والتربوية، ط5، دار النشر للجامعات، القاهرة.
امبو سعيدي، عبدالله بن خميس، وهدى بنت علي الحوسنية (2016): استراتيجيات التعلم النشط، ط1، دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة، عمان.
بدوي، رمضان مسعد(2010): التعلم النشط، ط1، دار الفكر للنشر والتوزيع، عمان.
الجندي، عبد العزيز السعيد(2004): اثر استخدام استراتيجية قائمة على العصف الذهني في تدريس التاريخ على الفهم التاريخي وتنمية التفكير الابداعي لدى طلاب الصف الاول الثانوي، مجلة كلية التربية، المجلد(14)، العدد(59).
الحديثي، احسان عمر، فرقد عبد الهادي الجبوري (2011): الطرائق والاساليب الشائعة في تدريس مادة التربية الاسلامية في المرحلة المتوسطة من وجهة نظر مدرسي مادة التربية الاسلامية ومدرساتها ومشرفي الاختصاص، مجلة البحوث التربوية والنفسية، العدد(28).
رفاعي، عقيل محمود(2012): التعلم النشط ( المفهوم والاستراتيجيات، وتقويم نواتج التعلم)، دار الجامعة الجديدة، الاسكندرية.
رمضان، محمود، نفوز مفارجة (2017): معيقات استخدام استراتيجيات التعلم النشط في تدريس مادة العلوم من وجهة نظر المعلمين والمعلمات في المرحلة الاساسية الدنيا في محافظة نابلس، مجلة جامعة الاستقلال للأبحاث، المجلد(4)، العدد(2).
رمضان، منال حسن(2016): استراتيجيات التعلم النشط، ط1، دار الاكاديميون للنشر والتوزيع، عمان.
زروالي، وسيلة(2020): درجة ممارسة اساتذة المرحلة الابتدائية لاستراتيجيات التعلم النشط وفق مقاربة التدريس بالكفاءات، مجلة الروافد للدراسات والابحاث العلمية في العلوم الاجتماعية والانسانية، المجلد(4)، العدد(2).
سعادة، جودت احمد ، وفواز عقل وزامل مجدي وإشتية، جميل وأبو عرقوب، هدى (2011): التعلم النشط بين النظرية والتطبيق، دار الشروق للنشر والتوزيع، عمان.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ، فاطمة جمال الرشيدي (2017): درجة ممارسة المعلمين والطلبة في المرحلة الثانوية لأدوارهم في التعلم النشط من وجهة نظرهم، دراسات العلوم التربوية ، المجلد(44)، العدد(4).
الشمري، ماشي بن محمد (2011)، 101 استراتيجية في التعلم نشط، ط1، وزارة التربية والتعليم، حائل.
عباس، محمد خليل ونوفل، محمد بكر والعبسي، محمد مصطفى وأبو عواد، فريال محمد (2007): مدخل الى مناهج البحث في التربية وعلم النفس، ط1، دار المسيرة للنشر والتوزيع، عمان.
العنزي، هدى بنت عيد بن محارب(2011): اهم صعوبات استخدام التعلم النشط في تدريس مواد العلوم الشرعية في المرحلة المتوسطة من وجهة نظر المعلمات والمشرفات التربويات، (رسالة ماجستير غير منشورة)،جامعة الامام محمد بن سعود الاسلامية، الرياض.
عواد، يوسف ذياب، ومجدي علي زامل (2010): التعلم النشط نحو فلسفة تربوية تعليمية فاعلة، دار المناهج للنشر والتوزيع، عمان.
طيبه، احمد عبد السميع(2008): مبادئ الاحصاء، ط1، دار البداية، عمان.
القطان، خالد حسين (2020): اتجاهات معلمي العلوم بالمرحلة المتوسطة في دولة الكويت نحو استخدام استراتيجيات التعلم النشط ومعوقات تطبيقها من وجهة ونظرهم، مجلة كلية التربية- جامعة المنصورة، العدد (110).
النفيعي، ضواي بن شبيب ضواي(2016): درجة تطبيق معلمي الرياضيات للتعلم النشط، مجلة تربويات الرياضيات، المجلد(19)، العدد(6).
ترجمة المصادر والمراجع العربية :Arabic sources
Abu Al-Hajj, S. A., & Mousalha, H. K. (2016). Active learning strategies: Activities and scientific applications (1st ed.). De Bono Center for Teaching Thinking.
Abu Al-Hajj, A. A. (2022). Reality and obstacles of using active learning strategies among Islamic studies teachers in secondary schools in the Kingdom of Saudi Arabia. Journal of Educational Sciences and Human Studies, (26).
Abu Allam, R. M. (2006). Research methods in psychological and educational sciences (5th ed.). University Publishing House.
Ambo Saidi, A. K., & Al-Hosnia, H. A. (2016). Active learning strategies (1st ed.). Dar Al-Maseera for Publishing, Distribution, and Printing.
Badawi, R. M. (2010). Active learning (1st ed.). Dar Al-Fikr for Publishing and Distribution.
Al-Gendi, A. S. (2004). The effect of using a brainstorming-based strategy in teaching history on historical understanding and creative thinking among first-year secondary students. Journal of the College of Education, 14(59).
Al-Hadithi, I. O., & Al-Jubouri, F. A. (2011). Common methods and approaches in teaching Islamic education in the intermediate stage from the perspective of Islamic education teachers and supervisors. Journal of Educational and Psychological Research, (28).
Rifai, A. M. (2012). Active learning: Concept, strategies, and evaluation of learning outcomes. New University House, Alexandria.
Ramadan, M., & Mufarja, N. (2017). Obstacles to using active learning strategies in teaching science from the perspective of elementary school teachers in Nablus Governorate. Journal of Al-Istiqlal University for Research, 4(2).
Ramadan, M. N. (2016). Active learning strategies (1st ed.). Dar Al-Academy for Publishing and Distribution.
Al-Zrouali, W. (2020). The degree to which primary school teachers practice active learning strategies according to a competency-based teaching approach. Journal of Rawafid for Social and Human Sciences Research, 4(2).
Saadeh, J. A., Aqel, F., Majdi, Z., & Eshtia, J., & Abu Arqoub, H. (2011). Active learning: Between theory and practice. Dar Al-Shorouk for Publishing and Distribution.
________, F. J., Al-Rashidi. (2017). The Degree to Which Teachers and Students in Secondary Schools Practice Their Roles in Active Learning from Their Perspective. Dirasat: Educational Sciences,44(4).
Al-Shammari, M. M. (2011). 101 strategies in active learning (1st ed.). Ministry of Education, Hail.
Abbas, M. K., Nofal, M. B., Al-Absi, M. M., & Abu Awad, F. M. (2007). Introduction to research methods in education and psychology (1st ed.). Dar Al-Maseera for Publishing and Distribution.
Al-Anzi, H. A. (2011). The main difficulties in using active learning in teaching Islamic studies in intermediate schools from the perspective of teachers and educational supervisors (Unpublished master's thesis). Imam Muhammad Ibn Saud Islamic University, Riyadh.
Awad, Y. D., & Zamel, M. A. (2010). Active learning: Towards an effective educational philosophy. Dar Al-Manhaj for Publishing and Distribution.
Teba, A. A. (2008). Principles of statistics (1st ed.). Dar Al-Bidaya for Publishing, Amman.
Al-Qattan, K. H. (2020). Attitudes of middle school science teachers in Kuwait towards the use of active learning strategies and obstacles to their application from their point of view. Journal of the College of Education - Mansoura University, (110).
Nefe'ie, D. S. (2016). The degree of application of active learning by mathematics teachers. Journal of Mathematics Education, 19(6).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.