Modeling the Mediating Role of Ambiguity Intolerance in Anxiety Symptoms among Workers in Therapeutic Health Centers in Diyala

Authors

  • Hassan Nasir Hussein University of Razi/ College of Social Sciences https://orcid.org/0009-0002-8650-7023
  • Kameran Yazdanbakhsh University of Razi/ College of Social Sciences
  • Khad Murad Momeni University of Razi/ College of Social Sciences
  • Haitham Ahmed Ali University of Diyala/ collage of Education for Humanities

DOI:

https://doi.org/10.23813/FA/29/2/17

Keywords:

Modeling - Mediating Role - Ambiguity Tolerance - Anxiety disorders.

Abstract

The present research aims to identify the mediating role of ambiguity intolerance in anxiety disorders among workers in Therapeutic Health Centers in Diyala. The researcher utilized the descriptive, correlational, analytical, and comparative method due to its suitability for the nature of the current study Modeling the mediating role of ambiguity intolerance and symptoms of anxiety disorders among workers in Therapeutic Centers in Diyala city, this method is considered the best way in research. To verify its hypotheses, the Path Analysis method was used, the research population from which the current research sample is drawn includes workers in Therapeutic Centers in Diyala (male – female).  The researcher chose an appropriate sample for the construction the tests. The sample consists of (400) examinees after the random testing of the basic sample. The researcher applied the basic study tools to a group of (400) participants from the medical sector (doctors, pharmacists, nurses) (250 females, 62% and 150 males, 37% with an average age of 35.5). The researcher adopted the scale of symptoms of anxiety disorders by Janet Taylor, which was prepared by Dr. Mustafa Fahmy and the second is the personality traits scale of Ronald B. Ronar, which was prepared by Mamdouh Salama. The researcher technicalized the tools he adopted by calculating the reliability and stability of the tool used on a survey sample consisting of health workers of both sexes, to be (35 male and female) workers from different health specialties. After confirming the reliability and stability of the scale and doing statistical analysis of the results, it was applied to the sample of the experiment as the results were statistically processed. The results of the analysis showed that the members of the research sample are characterized by ambiguity intolerance, and it was also found that there is a positive relationship between ambiguity intolerance, personality traits, and symptoms of anxiety disorders. The effect showed the mediating role of ambiguity intolerance in personality traits through positive path values as the participants in the study who have potential ambiguity intolerance make them more powerful in overcoming work pressure and more serious and competent at work.

References

المصادر والمراجع :

غانم, احمد صالح (1987) العينات ومجالات استخدامها في البحوث التربوية والنفسية دراسات الاجيال العدد (٢).

ابو حطب, فؤاد عثمان (1976) التقويم النفسي مكتبه الانجلو، القاهرة.

الأزيرجاوي, فاضل عباس (1991). أسس علم النفس التربوي، دار الكتب للطباعة والنشر، جامعة الموصل.

الأنصاري, بدر محمد (۲۰۰۲): البحث التربوي - عناصره - مناهجه - أدواته، فلسطين غزة الجامعة الإسلامية.

حبيب , مجدي عبد الكريم (1996)، التقويم والقياس في التربية وعلم النفس، مكتبه النهضة المصرية القاهرة، مصر.

زهير , النواجحة (٢٠١٦). التمكين النفسي والتوجه الحياتي لدى عينة من معلمي المرحلة الأساسية. مجلة جامعة القدس المفتوحة للأبحاث والدراسات التربوية والنفسية، ٤ (١٥)، ٢٨٣ - .٣١٦

شاذلي , احمد (۱۹۹۹): الفروق بين مدخني السجائر وغير مدخنيها من طلبة جامعة الكويت في بعض سمات الشخصية . رسالة ماجستير غير منشورة ، جامعة الكويت، الكويت.

الشرقاوي, أنور محمد (1992) التعلم نظريات وتطبيقات (45). القاهرة: مكتبة الأنجلو المصرية.

عبد ,الفتاح (1990) علم النفس التجريبي، ترجمه خليل ابراهيم البياتي مطبعه جامعه بغداد، بغداد.

العبيدي, جاسم (2005)، الذكاء المتعدد وعلاقته بالأسلوب المعرفي تحمل - عدم تحمل الغموض لدى طلبة الجامعة رسالة ماجستير غير منشورة، كلية الآداب، جامعة بغداد، العراق.

علي, عودة محمد( 2011)النمذجة، ط1، لبنان.دار النشر ,بيروت

العمري, محمد علي (2007) الأسلوب المعرفي التروي الاندفاع) وعلاقته بالمسؤولية الاجتماعية لدى عينة من طالبات كلية التربية للبنات بمحافظة جدة، جامعة طيبة - قسم التربية وعلم النفس رسالة ماجستير غير منشورة جدة، المملكة العربية السعودية.

عوده, احمد سلمان (1993) القياس والتقويم في العملية التربوية، المطبعة الوطنية، عمان.

الفرماوي, حمدي علي (2009) العجز المتعلم وعلاقته بالأسلوب المعرفي: تحمل عدم تحمل الغموض لدى طلبة الجامعة، جامعة القادسية، العراق، مجله كلية التربية الإسلامية (59)44-60.

الكبيسي, يونس صالح (۱۹۷۸) سيكولوجية الشخصية، مصر، القاهرة: مكتبة الأنجلو المصرية.

مايزو, علي محمد (۱۹۹۰) : نظريات الشخصية - البناء - الديناميات - النمو – طرق البحث - التقويم ، دار النهضة العربية، القاهرة.

محمد ,أسار (2002) القياس والتقويم في العملية التربوية، ط5، عمان.

محمد, السيد منصور ) 2011( علم النفس الشخصية المملكة العربية السعودية جده الخوارزمي للنشر والتوزيع.

نورتن , احمد (2009) الأساليب المعرفية بين النظرية والتطبيق. الأردن، عمان: دار صفاء للنشر والتوزيع.

نوري, احمد (2007). تحمل الغموض المعرفي لدى الطلبة المتميزين والطالبات المتميزات في مركز محافظة نينوى، جامعة الموصل، العراق. مجلة أبحاث كلية التربية الأساسية، مجلد 25 (98-114).

الوقفي, راضي (1998) مقدمه في علم النفس (1) عمان: دار الشروق

ولاء ,عبد الفتاح) (2019. صوره الجسم وعلاقتها بالدرجة نحو الحياة لدى عين من طالبات الجامعة المتزوجات والغير المتزوجات مجله العلوم التربوية والنفسية. 12 (3) 106، 123.

ترجمة المصادر والمراجع العربية :Arabic sources

Ghanem, Ahmed Saleh (1987). Samples and Their Uses in Educational and Psychological Research. Dirasat Al-Ajyal, Issue (2).

Abu Hatab, Fouad Othman (1976). Psychological Assessment. Anglo Library, Cairo.

Al-Azirjawi, Fadel Abbas (1991). Foundations of Educational Psychology. Dar Al-Kutub for Printing and Publishing, University of Mosul.

Al-Ansari, Badr Mohammed (2002). Educational Research: Its Elements, Methods, and Tools. Islamic University, Gaza, Palestine.

Habib, Magdy Abdel Karim (1996). Evaluation and Measurement in Education and Psychology. Al-Nahda Al-Masriya Library, Cairo, Egypt.

Zuhair, Al-Nawajha (2016). Psychological Empowerment and Life Orientation Among a Sample of Basic Education Stage Teachers. Al-Quds Open University Journal for Educational and Psychological Research and Studies, 4(15), 283–316.

Shazly, Ahmed (1999). Differences Between Smokers and Non-Smokers Among Kuwait University Students in Some Personality Traits. Unpublished Master’s Thesis, Kuwait University, Kuwait.

Al-Sharqawi, Anwar Mohammed (1992). Learning: Theories and Applications (45). Cairo: Anglo Egyptian Library.

Abdel Fattah (1990). Experimental Psychology, Translated by Khalil Ibrahim Al-Bayati. University of Baghdad Press, Baghdad.

Al-Obaidi, Jassim (2005). Multiple Intelligences and Their Relationship with the Cognitive Style of Tolerance–Intolerance of Ambiguity Among University Students. Unpublished Master’s Thesis, College of Arts, University of Baghdad, Iraq.

Ali, Ouda Mohammed (2011). Modeling. 1st Edition, Beirut: Publishing House, Lebanon.

Al-Omari, Mohammed Ali (2007). Cognitive Style (Impulsivity–Reflectivity) and Its Relationship with Social Responsibility Among a Sample of Female Students of the College of Education for Girls in Jeddah. Unpublished Master’s Thesis, Taibah University, Department of Education and Psychology, Jeddah, Saudi Arabia.

Ouda, Ahmed Salman (1993). Measurement and Evaluation in the Educational Process. Al-Wataniya Press, Amman.

Al-Farmawi, Hamdi Ali (2009). Learned Helplessness and Its Relationship with Cognitive Style: Tolerance–Intolerance of Ambiguity Among University Students. University of Qadisiyah, Iraq, Journal of the College of Islamic Education, (59), 44–60.

Al-Kubaisi, Younis Saleh (1978). Personality Psychology. Cairo, Egypt: Anglo Egyptian Library.

Maizo, Ali Mohammed (1990). Theories of Personality: Structure, Dynamics, Development, Research Methods, and Evaluation. Dar Al-Nahda Al-Arabia, Cairo.

Mohammed, Asar (2002). Measurement and Evaluation in the Educational Process. 5th Edition, Amman.

Mohammed, El-Sayed Mansour (2011). Personality Psychology. Jeddah, Saudi Arabia: Al-Khwarizmi for Publishing and Distribution.

Norton, Ahmed (2009). Cognitive Styles: Between Theory and Application. Amman, Jordan: Safa Publishing and Distribution.

Nouri, Ahmed (2007). Cognitive Ambiguity Tolerance Among Gifted Male and Female Students in Nineveh Governorate Center. University of Mosul, Iraq. Journal of Basic Education College Research, Vol. 25, pp. 98–114.

Al-Waqfi, Radi (1998). Introduction to Psychology (1). Amman: Dar Al-Shorouk.

Walaa, Abdel Fattah (2019). Body Image and Its Relationship with Attitude Toward Life Among Married and Unmarried Female University Students. Journal of Educational and Psychological Sciences, 12(3), pp. 106–123.

Published

2025-06-02

How to Cite

[1]
حسن ناصر حسين, كامران يزدانبخش, خدا مراد مؤمني, and هيثم احمد علي, “Modeling the Mediating Role of Ambiguity Intolerance in Anxiety Symptoms among Workers in Therapeutic Health Centers in Diyala”, jfath, vol. 29, no. 2, pp. 406–436, Jun. 2025.