Level of the Need for Cognition and Metacognitive Thinking among Students department of science
Keywords:
Need For Cognition , Metacognitive ThinkingAbstract
The study aimed to detect the level of the need for Cognition and meta-cognitive thinking for students of the Science Department . The questionnaire was used to detect the level of need for Cognition and meta-cognitive thinking of the study sample. The results of the study showed that the level of need for Cognition among students in the Department of Science came to a medium degree . The level of meta-cognitive thinking was high. The results showed a positive relationship and significant function between the level of Cognition and the level of cognitive thinking among the students of the Department of Science at the Faculty of Basic Education . Based on these results, the study came out with a number of recommendations, represented by, the importance of focusing on developing the need for Cognition and developing the skills of Cognition needs among students of the Department of Science.
References
المصادر العربية والاجنبية :
-أبو عليا، محمد. والوهر، محمود. (٢٠٠١" ) درجة وعي طلبة الجامعة الهاشمية بالمعرفة ما وراء المعرفية المتعلقة بمهارات الإعداد للامتحانات وتقديمها وعلاقة ذلك بمستواهم الدراسي ومعدلهم الترامي والكلية التي ينتمون إليها". دراسات.( ٢٨) .(١-١٤( .
-جروان، فتحي. (٢٠٠٧ ) تعليم التفكير: مفاهيم وتطبيقات. دار الفكر للنشر والتوزيع. عمان. الأردن
-الجغيمان ، محمدعبد الله ، عبد الحي علي محمود (2008) . حقيبة تدريسية أكاديمية علم النفس التربوي . مركز التنمية الاسرية ، جامعة الملك الفيصل ، تصميم وبناء وتحكيم الحقيقة ، عبد العزيز ، عبد الحسين المحجم ، فؤاد عبد الرحمن الجغيمان .
-عبيدات، علاء الدين. (٢٠٠٩) مستوى التفكير ما وراء المعرفي لدى عينة من طلبة جامعة اليرموك في ضوء بعض المتغيرات". رسالة ماجستير غير منشورة. جامعة اليرموك. اربد. الأردن.
-العتوم، عدنان. (٢٠١٠ ) علم النفس المعرفي: النظرية والتطبيق. دار المسيرة للنشر والطباعة والتوزيع. عمان. الأردن.
-عودة ،احمد سليمان وخليل يوسف الخليلي(1998): الاحصاء للباحث في التربية والعلوم الانسانية،ط1 ،دار الفكر للنشر والتوزيع، عمان.
-الزبيدي، كامل علوان (2002): الضغوط النفسية وعالقتها بالرضا المهني والصحة النفسية لدى اعضاء هيئة التدريس في الجامعة، جامعة بغداد، كلية الاداب اطروحة دكتوراه غير منشورة .
-الكيال ، دحام (1966) . دراسات في علم النفس . بغداد : المكتبة الأهلية .
-شلتز، دوان (1982) نظريات الشخصية، ترجمة حمد دلي الكربولي وعبد.
-الظاهر، نعيم. (٢٠٠٩). إدارة المعرفة. عالم الكتب الحديث للنشر والتوزيع. عمان.الاردن .
- Coutinho, S. (2006). "The relationship between the need for cognition. metacognition. and intellectual task performance". Educational Research and Reviews. 1(5). 162-164.
- ---------, S. Wiemer-Hastings, K. Skowronski, J. & Britt, M. (2005). "Metacognition. need for cognition and use of explanations during ongoing learning and problem solving". Learning and Individual Differences. (15). 321–337 -
-Dwyer, M. (2008). "Need for cognition. life satisfaction. and academic achievement" .Retrieved from http. //www.capital.edu/68/Arts-and-Sciences/23608/
- Evans, C. Kirby, J. & Fabrigar, L. (2003). "Approaches to learning. need for cognition. and strategic flexibility among university students". British Journal of Educational Psychology..507-528 - T & Petty ,R, E. (1982): The need for Cognition ,Journal of Personality and social psychology
-Kassin, Saul (2003): Psychology, New Jersey:Prentice-Hall.Inc.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.