Effect of the hot chair strategy in achievement and tendency towards chemistry for the students of the clas Fifth Scientific
Keywords:
Stategy of the hot chairAbstract
The research aims to identify: the impact of the hot chair strategy in the achievement and the tendency towards chemistry for students of the fifth grade scientific.In order to validate the research objective and then formulate the following two zero hypotheses:1- There is no statistically significant difference at (0.05) between the average score of the students of the experimental group who study according to the strategy of the hot chair and the average grades of the control group students who study according to the usual method in the achievement test in chemistry.2. There is no statistically significant difference at (0.05) between the average score of the students of the experimental group who study according to the strategy of the hot chair and the average score of the control group students who study according to the normal method in the inclination scale towards chemisThe sample was randomly selected from the Rafidain Preparatory School for Girls, which is affiliated to the Department of Education of Rusafa (3), where the number of students in the fifth grade applied 53 students divided into two divisions and the random selection was chosen (B) (29) students for the experimental group and (24) students for the group The two groups were rewarded for some variables that may have an effect on the independent variable (intelligence, temporal age, previous chemistry attainment of the first class, inclination towards chThe researcher chose the experimental design with partial control of two groups that control each other as defined during the period of the experiment. The last four chapters of the book of chemistry for the fifth grade applied scientific, 6, 2016. The behavioral goals were formulated and reached 218 behavioral goals. Teaching of both groups. As for the research tools, the researcher prepared a statistical test consisting of (50) paragraph (46) of the type of the objective questions of the type of multi-test with four alternatives (4 paragraphs) of the type of essay questions according to the experimental map.40 paragraphs) of the type of essay questions according to the experimental map. The second instrument is the measure of inclination towards the chemistry. The measurement is made up of (40 paragraphs). It has been verified for its validity and stability and following the statistical processing of the data Using a number of statistical methods, the results of the study showed that the students of the experimental group studied according to the strategy of the hot chair on the control group, which is taught according to the usual method in the achievement test and the inclination of science. Conduct subsequent studies to complement the research.
References
المصادر
أولاً: المصادر العربية:
• البدري , سميرة (2005) : مصطلحات تربوية ونفسية , ط1 , دار الثقافة , عمان
• بلوم ، بنيامين وآخرون(1983) : تقييم تعلم الطالب التجميعي والتكويني، دار ماكجروهيل ، القاهرة.
• التميمي ، عواد جاسم محمد ( 2009 ) : " المنهج وتحليل الكتاب " ، دار الحوراء ، بغداد .
• الجابري، كاظم كريم رضا(2011): مناهج البحث في التربية وعلم النفس، مطبعة كلية التربية الأساسية، بغداد
• الجلبي، سوسن شاكر(2007): أساسيات بناء الاختبارات والمقاييس النفسية والتربوية، ط1، مؤسسة علاء الدين للطباعة، دمشق.
• الدليمي ، أحسان عليوي وعدنان محمود المهداوي (2005) : " القياس والتقويم في العملية التعليمية " ، ط2 ، مكتبة احمد الدباغ ، العراق.
• الزاملي ، علي عبد جاسم (2009) : " مفاهيم وتطبيقات في التقويم والقياس التربوي " ، ط1 ، مكتب الفلاح ، الكويت.
• زاير ، سعد علي (2014) : الموسوعة المعاصرة، ط ، دار الكتب والوثائق ، بغداد .
• زنكنة،سوزان دريد أحمد)2005): "معوقات أجراء التجارب في مختبرات الكيمياء وسبل معالجتها"،رسالة ماجستير غير منشورة ،جامعة بغداد/ كلية التربية- أبن الهيثم .
• الزيود ، نادر فهمي (2005) : " مبادئ القياس والتقويم في التربية " ، ط3 ، دار الفكر ، عمان.
• زيتون ، عايش (2003): أساليب تدريس العلوم ، ط1 ، دار الشروق ، عمان .
• الشمري, ماشي بن محمد,2011, 101استراتيجية في التعلم النشط, ط1, المملكة العربية السعودية.
• عابد، عدنان, ابراهيم يعقوب ،(1994) : مقياس قلق الرياضيات وعلاقته ببعض المتغيرات بالاردن, مجلة اتحاد الجامعات العربية،العدد التاسع والعشرون،عمان .
• العبادي ، رائد خليل(2006) : " الاختبارات المعملية " ، ط1 ، مكتبة المجتمع العربي ، عمان.
• عبد الهادي، نبيل، وآخرون (1999 ): النمو المعرفي ،ط1، دار وائل ، عمان.
• عطا الله ، ميشيل كامل ( 2002) : طرق وأساليب تدريس العلوم ، ط1 ، الأردن : دار المسيرة
• عطية ، محسن علي(2010) : الاستراتيجيات الحديثة في التدريس الفعال ، ط1 ، دار الصفاء ، عمان
• عوده ، احمد سليمان (1998) : القياس والتقويم في العملية التعليمية ، ط2 ، دار الأمل ، أربد.
• قطيط، غسان (2013): استراتيجيات حديثة،ط1، دار جدة ، السعودية.
• الكناني ,إبراهيم حسن , (1997) : علم النفس العام , ط 8 , مطبعة الصفدي ,بغداد.
• المالكي ، جواد كاظم فهد (2013) : فاعلية إستراتيجيتين للإبداع الجاد في تعديل الفهم الخاطئ للمفاهيم الكيميائية وتنمية اتخاذ القرار لطلبة الخامس العلمي، أطروحة دكتوراه غير منشورة ، جامعة بغداد ، كلية التربية – ابن الهيثم ، بغداد .
• مركز البحوث التربوية ( 2004 ) : " التقرير الوطني لجمهورية العراق : تطوير التربية " ، بغداد
• المفتي ، إيناس خالد محمد ( 2010 ) : " فاعلية إنموذج التعلم القائم على المتعلم في تحصيل طالبات الخامس العلمي وإتجاهاتهن نحو مادة الكيمياء " ، رسالة ماجستير غير منشورة ، جامعة بغداد ، كلية التربية – ابن الهيثم ، بغداد .
• ملحم ، سامي محمد (2000): القياس والتقويم في التربية وعلم النفس، دار المسيرة للنشر والتوزيع ، عمان.
• النجدي، احمد ، وآخرون (1999): تدريس العلوم في العالم المعاصر المدخل في التدريس، دار الفكر العربي ، مصر
• الوكيل، حلمي احمد (2001): تطوير المناهج، دار الفكر العربي، القاهرة .
ثانياً: المصادر الاجنبية:
-Anastasia , A. & vrbana , S ( 1988 ) : psychological Testing , 7 th ed New york prentice Hall
- Ebel, R.L: Essential of Educational Measurements. 2nd Ed., New Jersey, Englewood Cliffs, Prentice-Hall,1972
-Heiman,G.W(2011):Basic statistics for Behavioral sciences,6th ed,wadsworth,cengage Learning,Canada.
Hrman , Barry – Scott, (1982) : The RRule of Student anipulation Ability
ثالثا : مصادر الانترنيت
• أبو شمس (2007)، التربويين وأساتذة الجامعات والخدمة المدنية، منتديات أبو شمس التربوية. ameeratalward.wordpress.com
• منتديات مملكة المعلم ،السعودية (2012). www.teacher-sa.com
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.