Educational Counselors Ego –Resiliency And Its Relation With Cognitive Distortion Among Preparatory Stage Students

Authors

  • Nadia Mohammed Rzooqy Al-Aajam Ministry of education / directorate breeding Diyala

Keywords:

Cognitive Distortion- Educational Counselors Ego –Resiliency

Abstract

             This study aims at investigating :                                   

1-The degree of Educational  Counselors  Ego –Resiliency Among Preparatory  Stage Students .         

 2- Is the level Cognitive Distortion Among Preparatory Stage Students.     

  3-The relationship between the  Educational  Counselors  Ego     – Resiliency and the Cognitive Distortion Among Preparatory Stage Students.                          

 4-Difference in relationship according to sex variable . To achieve the aim of the present study , The researcher adopted a Block Scale  (Ego- Resilience Scale 1989) " Jack Block '' Standard by (Ghani 2010) to measure the Educational  Counselors  Ego –Resiliency , and adopted the scale of ( Cognitive Distortion Inventory) .(Yurica & DiTomaso, 2001 )    Which standardized by ( Al-saadawi 2014) ,after applying the scales to the sample study , which consist of (200) male and female students of the high school , the results showed that the Educational  Counselors  Ego –Resiliency was ( low  )  , while the degree of Cognitive Distortion deformity was ( high  ) , and the relationship between the two variables was (negative and reverse      ) , the results also showed that there was not  statistically  significant differences between the two variables .    

References

المصادر العربية

*أبو مصطفى والسميري ، نظمي عودة ، نجاح عواد (2008) : علاقة الأحداث الضاغطة بالسلوك العدواني، مجلد الجامعة الاسلامية ، المجلد السادس عشر، العدد الاول .

*الزوبعي ، عبد الجليل ابراهيم واخرون ( 1981 ) : الاختبارات والمقاييس النفسية ، وزارة التعليم العالي والبحث العلمي ، جامعة الموصل ، العراق.

*الخيلاني، كمال سرحان(2008): الألم الاجتماعي وعلاقته بالذاكرة الصدمية والإخفاقات المعرفية، أطروحة دكتوراه غير منشورة، كلية الآداب، جامعة بغداد.

*الداهري, صالح حسن احمد, 2010, مبادئ الصحة النفسية, الطبعة الثانية, دار وائل للنشر, عمان.

*الظالمي ، عماد كريم برشاوي ، 2012، احداث الحياة الضاغطة وعلاقتها بقدرة الذات على المواجهة لدى طلبة الجامعة ،جامعة بغداد، ابن الهيثم ، اطروحة دكتوراه

* السعداوي ، احمد سلطان سرحان ، 2014، التشوه الادراكي وعلاقته بأساليب التعلم وعوامل الشخصية الكبرى لدى طلبة المرحلة الاعدادية ، جامعة بغداد ، ابن رشد ، اطروحة دكتوراه غير منشورة.

*ظاهر، هدية جاسم حسن، 2006، اثر النمذجة في تعديل سلوك الشخصية المنافقة لدى طالبات المرحلة الاعدادية، كلية التربية، الجامعة المستنصرية، رسالة ماجستير غير منشورة.

*عودة ، احمد سليمان وملكاوي، فتحي حسن ، 1992 ، اساسيات البحث العلمي في التربية والعلوم الانسانية ، مكتبة الكناني ، اربد

*غني ، نادية تعبان محمد ( 2010) : قدرة الذات على المواجهة وعلاقتها باليأس والحاجة الى التجاوز ، اطروحة دكتوراه ( غير منشورة ) ، الجامعة المستنصرية ، كلية التربية

*كامل، أميمة مصطفى(2006): التشويهات المعرفية لدى المراهقين وعلاقتها ببعض متغيرات الشخصية"دراسة مقارنة بين الجنسين"، المجلة المصرية للدراسات النفسية، المجلد(16)، العدد(53).

*يوسف، جمعة السيد ( 2000 ) : دراسات في علم النفس الاكلينيكي ، دار غريب للطباعة والنشر والتوزيع ، القاهرة .

المصادر الاجنبية

*-Atkinson, R, & others (1996): Hilgard's Introduction to psychology; .Harcoourt –Brace College Publishers. Available at: S Lyubomirsky - American Psychologist, 2001‏ - psycnet.apa.org

*-Burns, D.D. (1989). The feeling good handbook: Using the new mood therapy in everyday life. New York: William Morrow. Available at: http://www.amazon.com/Feeling-Good-Handbook-David Burns/dp/0688017452.

*-Block، J . H & Block ، J . ( 1980 ) : The role of ego – control and Ego – resilience in the organization of Behavior . Minnesota symposia on child psychology ، vol.13 ، Hilsdale ، NJ : Erlbaum.

*-Block ، J . ( 1989 ) : A critique of the Act frequency Approach to personality . Journal of personality and social psychology . vol . 70

*-Block , J., & Kremen , A. M (2002), Mental health promotion through resiliency and –and resiliency education. Journal Emery Mental Health.

*-Epstein, W.(1989): cognitive Distortion and Perceived Impact of Pain in Chronic Low Back Pain Patients, Dissertations Abstract International, Vol. 50(11-B).

*-Kobass ، S . ( 1979 ) : stressful life events ، personality ، Health ، An Inquiry in to Hardiness . Journal of personality and social psychology ، vol. 42 . N . 1 .

*-Konard ، etal ، ( 1997 ) : Hand Difficult times and learning Resiliency. Annual AEE international .

*-Power, M.J(1988):Cognitive failures, dysfunctional attitudes, and symptomatology a longitudinal study : Cognitive and emotion,2. Available at: www.tandfonline.com › List of Issues › Table of Contents

*-Marzieh,A,.(2005),Identifying stressors and reactions to stressors – in gifted and non-gifted students, International Education. Journal of6(2),136-140.

*-Teresa, G. C.(1998): A study of Stress and Cognitive Distortion in Adolescent Male Offenders and Non- Offenders, Dissertation Abstracts International, Vol. 59(9-B).

*- Tagg, J.(2003); The Learning Paradigm College, Anter Publishing Company, Incorporated. Available at: http://www.amazon.com/John-Tagg/e/B001HQ56RS

*-Yurica, C. (2002): Inventory of Cognitive Distortions: Validation of a psychometric instrument for the measurement of cognitive distortions. Unpublished doctoral dissertation. Philadelphia College of Osteopathic Medicine. Available at : http:// books. google.iq/ books/ about/ Inventory_of_Cognitive_Distortions.html?id=aSlJNwAACAAJ&redir_esc=y

*-Yurica, C., & DiTomasso, R. A. (2005): Cognitive Distortions. International Encyclopedia of Cognitive and Behavioral Therapies. New York: Springer.

Published

2023-08-08

How to Cite

[1]
نادية محمد رزوقي الاعجم, “Educational Counselors Ego –Resiliency And Its Relation With Cognitive Distortion Among Preparatory Stage Students”, jfath, vol. 22, no. 3, pp. 260–281, Aug. 2023.