Educational Counselors Ego –Resiliency And Its Relation With Cognitive Distortion Among Preparatory Stage Students
Keywords:
Cognitive Distortion- Educational Counselors Ego –ResiliencyAbstract
This study aims at investigating :
1-The degree of Educational Counselors Ego –Resiliency Among Preparatory Stage Students .
2- Is the level Cognitive Distortion Among Preparatory Stage Students.
3-The relationship between the Educational Counselors Ego – Resiliency and the Cognitive Distortion Among Preparatory Stage Students.
4-Difference in relationship according to sex variable . To achieve the aim of the present study , The researcher adopted a Block Scale (Ego- Resilience Scale 1989) " Jack Block '' Standard by (Ghani 2010) to measure the Educational Counselors Ego –Resiliency , and adopted the scale of ( Cognitive Distortion Inventory) .(Yurica & DiTomaso, 2001 ) Which standardized by ( Al-saadawi 2014) ,after applying the scales to the sample study , which consist of (200) male and female students of the high school , the results showed that the Educational Counselors Ego –Resiliency was ( low ) , while the degree of Cognitive Distortion deformity was ( high ) , and the relationship between the two variables was (negative and reverse ) , the results also showed that there was not statistically significant differences between the two variables .
References
المصادر العربية
*أبو مصطفى والسميري ، نظمي عودة ، نجاح عواد (2008) : علاقة الأحداث الضاغطة بالسلوك العدواني، مجلد الجامعة الاسلامية ، المجلد السادس عشر، العدد الاول .
*الزوبعي ، عبد الجليل ابراهيم واخرون ( 1981 ) : الاختبارات والمقاييس النفسية ، وزارة التعليم العالي والبحث العلمي ، جامعة الموصل ، العراق.
*الخيلاني، كمال سرحان(2008): الألم الاجتماعي وعلاقته بالذاكرة الصدمية والإخفاقات المعرفية، أطروحة دكتوراه غير منشورة، كلية الآداب، جامعة بغداد.
*الداهري, صالح حسن احمد, 2010, مبادئ الصحة النفسية, الطبعة الثانية, دار وائل للنشر, عمان.
*الظالمي ، عماد كريم برشاوي ، 2012، احداث الحياة الضاغطة وعلاقتها بقدرة الذات على المواجهة لدى طلبة الجامعة ،جامعة بغداد، ابن الهيثم ، اطروحة دكتوراه
* السعداوي ، احمد سلطان سرحان ، 2014، التشوه الادراكي وعلاقته بأساليب التعلم وعوامل الشخصية الكبرى لدى طلبة المرحلة الاعدادية ، جامعة بغداد ، ابن رشد ، اطروحة دكتوراه غير منشورة.
*ظاهر، هدية جاسم حسن، 2006، اثر النمذجة في تعديل سلوك الشخصية المنافقة لدى طالبات المرحلة الاعدادية، كلية التربية، الجامعة المستنصرية، رسالة ماجستير غير منشورة.
*عودة ، احمد سليمان وملكاوي، فتحي حسن ، 1992 ، اساسيات البحث العلمي في التربية والعلوم الانسانية ، مكتبة الكناني ، اربد
*غني ، نادية تعبان محمد ( 2010) : قدرة الذات على المواجهة وعلاقتها باليأس والحاجة الى التجاوز ، اطروحة دكتوراه ( غير منشورة ) ، الجامعة المستنصرية ، كلية التربية
*كامل، أميمة مصطفى(2006): التشويهات المعرفية لدى المراهقين وعلاقتها ببعض متغيرات الشخصية"دراسة مقارنة بين الجنسين"، المجلة المصرية للدراسات النفسية، المجلد(16)، العدد(53).
*يوسف، جمعة السيد ( 2000 ) : دراسات في علم النفس الاكلينيكي ، دار غريب للطباعة والنشر والتوزيع ، القاهرة .
المصادر الاجنبية
*-Atkinson, R, & others (1996): Hilgard's Introduction to psychology; .Harcoourt –Brace College Publishers. Available at: S Lyubomirsky - American Psychologist, 2001 - psycnet.apa.org
*-Burns, D.D. (1989). The feeling good handbook: Using the new mood therapy in everyday life. New York: William Morrow. Available at: http://www.amazon.com/Feeling-Good-Handbook-David Burns/dp/0688017452.
*-Block، J . H & Block ، J . ( 1980 ) : The role of ego – control and Ego – resilience in the organization of Behavior . Minnesota symposia on child psychology ، vol.13 ، Hilsdale ، NJ : Erlbaum.
*-Block ، J . ( 1989 ) : A critique of the Act frequency Approach to personality . Journal of personality and social psychology . vol . 70
*-Block , J., & Kremen , A. M (2002), Mental health promotion through resiliency and –and resiliency education. Journal Emery Mental Health.
*-Epstein, W.(1989): cognitive Distortion and Perceived Impact of Pain in Chronic Low Back Pain Patients, Dissertations Abstract International, Vol. 50(11-B).
*-Kobass ، S . ( 1979 ) : stressful life events ، personality ، Health ، An Inquiry in to Hardiness . Journal of personality and social psychology ، vol. 42 . N . 1 .
*-Konard ، etal ، ( 1997 ) : Hand Difficult times and learning Resiliency. Annual AEE international .
*-Power, M.J(1988):Cognitive failures, dysfunctional attitudes, and symptomatology a longitudinal study : Cognitive and emotion,2. Available at: www.tandfonline.com › List of Issues › Table of Contents
*-Marzieh,A,.(2005),Identifying stressors and reactions to stressors – in gifted and non-gifted students, International Education. Journal of6(2),136-140.
*-Teresa, G. C.(1998): A study of Stress and Cognitive Distortion in Adolescent Male Offenders and Non- Offenders, Dissertation Abstracts International, Vol. 59(9-B).
*- Tagg, J.(2003); The Learning Paradigm College, Anter Publishing Company, Incorporated. Available at: http://www.amazon.com/John-Tagg/e/B001HQ56RS
*-Yurica, C. (2002): Inventory of Cognitive Distortions: Validation of a psychometric instrument for the measurement of cognitive distortions. Unpublished doctoral dissertation. Philadelphia College of Osteopathic Medicine. Available at : http:// books. google.iq/ books/ about/ Inventory_of_Cognitive_Distortions.html?id=aSlJNwAACAAJ&redir_esc=y
*-Yurica, C., & DiTomasso, R. A. (2005): Cognitive Distortions. International Encyclopedia of Cognitive and Behavioral Therapies. New York: Springer.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
حقوق النشر والترخيص
تطبق مجلة الفتح للبحوث التربوية والنفسية ترخيص CC BY (ترخيص Creative Commons Attribution 4.0 International). يسمح هذا الترخيص للمؤلفين بالاحتفاظ بملكية حقوق الطبع والنشر لأوراقهم. لكن هذا الترخيص يسمح لأي مستخدم بتنزيل المقالة وطباعتها واستخراجها وإعادة استخدامها وأرشفتها وتوزيعها ، طالما تم منح الائتمان المناسب للمؤلفين ومصدر العمل. يضمن الترخيص أن المقالة ستكون متاحة على نطاق واسع بقدر الإمكان وأن المقالة يمكن تضمينها في أي أرشيف علمي.
لمزيد من المعلومات، يرجى متابعة الرابط: https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/.