Educational Counselors Ego –Resiliency And Its Relation With Cognitive Distortion Among Preparatory Stage Students
Keywords:
Cognitive Distortion- Educational Counselors Ego –ResiliencyAbstract
This study aims at investigating :
1-The degree of Educational Counselors Ego –Resiliency Among Preparatory Stage Students .
2- Is the level Cognitive Distortion Among Preparatory Stage Students.
3-The relationship between the Educational Counselors Ego – Resiliency and the Cognitive Distortion Among Preparatory Stage Students.
4-Difference in relationship according to sex variable . To achieve the aim of the present study , The researcher adopted a Block Scale (Ego- Resilience Scale 1989) " Jack Block '' Standard by (Ghani 2010) to measure the Educational Counselors Ego –Resiliency , and adopted the scale of ( Cognitive Distortion Inventory) .(Yurica & DiTomaso, 2001 ) Which standardized by ( Al-saadawi 2014) ,after applying the scales to the sample study , which consist of (200) male and female students of the high school , the results showed that the Educational Counselors Ego –Resiliency was ( low ) , while the degree of Cognitive Distortion deformity was ( high ) , and the relationship between the two variables was (negative and reverse ) , the results also showed that there was not statistically significant differences between the two variables .
References
المصادر العربية
*أبو مصطفى والسميري ، نظمي عودة ، نجاح عواد (2008) : علاقة الأحداث الضاغطة بالسلوك العدواني، مجلد الجامعة الاسلامية ، المجلد السادس عشر، العدد الاول .
*الزوبعي ، عبد الجليل ابراهيم واخرون ( 1981 ) : الاختبارات والمقاييس النفسية ، وزارة التعليم العالي والبحث العلمي ، جامعة الموصل ، العراق.
*الخيلاني، كمال سرحان(2008): الألم الاجتماعي وعلاقته بالذاكرة الصدمية والإخفاقات المعرفية، أطروحة دكتوراه غير منشورة، كلية الآداب، جامعة بغداد.
*الداهري, صالح حسن احمد, 2010, مبادئ الصحة النفسية, الطبعة الثانية, دار وائل للنشر, عمان.
*الظالمي ، عماد كريم برشاوي ، 2012، احداث الحياة الضاغطة وعلاقتها بقدرة الذات على المواجهة لدى طلبة الجامعة ،جامعة بغداد، ابن الهيثم ، اطروحة دكتوراه
* السعداوي ، احمد سلطان سرحان ، 2014، التشوه الادراكي وعلاقته بأساليب التعلم وعوامل الشخصية الكبرى لدى طلبة المرحلة الاعدادية ، جامعة بغداد ، ابن رشد ، اطروحة دكتوراه غير منشورة.
*ظاهر، هدية جاسم حسن، 2006، اثر النمذجة في تعديل سلوك الشخصية المنافقة لدى طالبات المرحلة الاعدادية، كلية التربية، الجامعة المستنصرية، رسالة ماجستير غير منشورة.
*عودة ، احمد سليمان وملكاوي، فتحي حسن ، 1992 ، اساسيات البحث العلمي في التربية والعلوم الانسانية ، مكتبة الكناني ، اربد
*غني ، نادية تعبان محمد ( 2010) : قدرة الذات على المواجهة وعلاقتها باليأس والحاجة الى التجاوز ، اطروحة دكتوراه ( غير منشورة ) ، الجامعة المستنصرية ، كلية التربية
*كامل، أميمة مصطفى(2006): التشويهات المعرفية لدى المراهقين وعلاقتها ببعض متغيرات الشخصية"دراسة مقارنة بين الجنسين"، المجلة المصرية للدراسات النفسية، المجلد(16)، العدد(53).
*يوسف، جمعة السيد ( 2000 ) : دراسات في علم النفس الاكلينيكي ، دار غريب للطباعة والنشر والتوزيع ، القاهرة .
المصادر الاجنبية
*-Atkinson, R, & others (1996): Hilgard's Introduction to psychology; .Harcoourt –Brace College Publishers. Available at: S Lyubomirsky - American Psychologist, 2001 - psycnet.apa.org
*-Burns, D.D. (1989). The feeling good handbook: Using the new mood therapy in everyday life. New York: William Morrow. Available at: http://www.amazon.com/Feeling-Good-Handbook-David Burns/dp/0688017452.
*-Block، J . H & Block ، J . ( 1980 ) : The role of ego – control and Ego – resilience in the organization of Behavior . Minnesota symposia on child psychology ، vol.13 ، Hilsdale ، NJ : Erlbaum.
*-Block ، J . ( 1989 ) : A critique of the Act frequency Approach to personality . Journal of personality and social psychology . vol . 70
*-Block , J., & Kremen , A. M (2002), Mental health promotion through resiliency and –and resiliency education. Journal Emery Mental Health.
*-Epstein, W.(1989): cognitive Distortion and Perceived Impact of Pain in Chronic Low Back Pain Patients, Dissertations Abstract International, Vol. 50(11-B).
*-Kobass ، S . ( 1979 ) : stressful life events ، personality ، Health ، An Inquiry in to Hardiness . Journal of personality and social psychology ، vol. 42 . N . 1 .
*-Konard ، etal ، ( 1997 ) : Hand Difficult times and learning Resiliency. Annual AEE international .
*-Power, M.J(1988):Cognitive failures, dysfunctional attitudes, and symptomatology a longitudinal study : Cognitive and emotion,2. Available at: www.tandfonline.com › List of Issues › Table of Contents
*-Marzieh,A,.(2005),Identifying stressors and reactions to stressors – in gifted and non-gifted students, International Education. Journal of6(2),136-140.
*-Teresa, G. C.(1998): A study of Stress and Cognitive Distortion in Adolescent Male Offenders and Non- Offenders, Dissertation Abstracts International, Vol. 59(9-B).
*- Tagg, J.(2003); The Learning Paradigm College, Anter Publishing Company, Incorporated. Available at: http://www.amazon.com/John-Tagg/e/B001HQ56RS
*-Yurica, C. (2002): Inventory of Cognitive Distortions: Validation of a psychometric instrument for the measurement of cognitive distortions. Unpublished doctoral dissertation. Philadelphia College of Osteopathic Medicine. Available at : http:// books. google.iq/ books/ about/ Inventory_of_Cognitive_Distortions.html?id=aSlJNwAACAAJ&redir_esc=y
*-Yurica, C., & DiTomasso, R. A. (2005): Cognitive Distortions. International Encyclopedia of Cognitive and Behavioral Therapies. New York: Springer.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.