The Obstacles of Implementing the Standards of Quality Management of Education in Second and Third Russafa Directorates

Authors

  • Jalil Ibrahim ALwash Ministry Of Higher Education and Scientific Research
  • Salman abbod salman Ministry Of Higher Education and Scientific Research

Keywords:

Obstacles ,Standars ,Quality standards

Abstract

The objective of this study was to identify the obstacles facing the implementation of quality management standards in the second and third Rasafa educational directorates hence to suggest the appropriate solutions. All fourty two administration supervisor of both Rasafa Educational directorates were selected to be the sample of this study. Data for this study were collected through a questioner prepared by both researches for this purpose. An appropriate statistical tools were used for the analysis of the results achieved in this study. The study has come out with number of findings, most of which confirmed the existence of real obstacles  face the implementation of quality management standards such as lack of knowledge and experience in the mechanism of implementing quality programs amongst school principals and teaching staff. Based on the results achieved in this study, researchers suggested number of recommendations, the most important of which is the development of training programs to all school teaching staff and providing the required financial support for the implementation of the quality systems.

References

المصادر

ـ ابن منظور ،لسان العرب ، ،دار المعارف ،القاهرة ،مصر .

ـ أبو طبيخ ، ليث شاكر محسن (2012م) ، دور إدارة الجودة الشاملة في تحقيق الميزة التنافسية المستدامة /دراسة استطلاعية في شركة التأمين العراقية العامة ، قسم الدراسات المالية / التأمين، مجلس المعهد العالي للدراسات المحاسبية والمالية ، جامعة بغداد .

ـ داغستاني ,محمد بن كامل ,(2007م),معوقات تطبيق إدارة الجودة الشاملة بالادارة العامة للتربية والتعليم بنين بمنطقة المدينة المنورة ,رسالة ماجستير مقدمة الى كلية ادارة الاعمال /الجامعة الامريكية بلندن.

- داوود ،عزيز حنا،أنور عبد الرحمن،(1990م)،مناهج البحث التربوي ،بغداد - العراق .

ـ سعيد احمد سليماني،وصفاء محمود عبد العزيز (2006م): دليل جودة المدارس المصرية في ضوء المعايير القومية للتعليم، وزارة التربية والتعليم،مصر.

ـ فارس ، محمد و الاغا ، ايهاب (2012م) ، تطبيق ادارة الجودة الشاملة في اقسام القبول والتسجيل بجامعة القدس المفتوحة (قطاع غزة) ، المجلد الخامس ، المجلة العربية لضمان جودة التعليم الجامعي.

ـ قدادة ، عيسى و ابو الرب ، عماد و الوادي ، محمود و الطائي ، رعد ( 2010م) ، ضمان الجودة في مؤسسات التعليم العالي بحوث ودراسات ، الطبعة الاولى ، دار صفاء للنشر والتوزيع ، عمان، الاردن.

ـ الخطيب، سمير كامل (2008م) ، إدارة الجودة الشاملة والأيزو مدخل معاصر، دار المرتضى، بغداد ، العراق.

ـ الغيثي ، هاني بن سعيد بن مبارك (2007م) ،مدى تطبيق ادارة الجودة الشاملة في الجامعات الخاصة من وجهة نظر الطلبة في سلطنة عُمان ، رسالة ماجستير(منشورة)، قسم الادارة التربوية، كلية العلوم التربوية ، جامعة ال البيت.

ــ السنبل ،عبد العزيز ،(2001م) ،مبادئ واجراءات ضبط الجودة ، المنظمة العربية للتربية والثقافة والعلوم ،مجلة تعليم الجماهير ،العدد (48).

ــ اللامي، غسان قاسم ،والربيعي ،هدى قاسم ،(2017م)،إدارة الجودة الشاملة في المؤسسات التعليمية معايير وتطبيقات ونماذج، الطبعة الأولى ،دار المنهجية للنشر والتوزيع ،عمان ـ الأردن.

ــ الفتلاوي،سهيلة محسن،(2007م)، الجودة في التعليم (المفاهيم ـ المعايير ـ المواصفات ـ المسؤوليات ) ، الطبعة الاولى ، دار الشروق للنشر والتوزيع ،عمان الاردن .

Hornby ,A,S. (2000) Oxford Advanced Learners , Dictionary International Student , Oxford University ,Prell.

Reid ,R.D. & Sanders ,N.R.( 2010) Operation Management : An Integrated Approach , Fourth Edition ,International Student Version, John Wily ,Sons ,Inc.,USA.

OECD ,Education at Glance;OECD lndicators, pairs:OECD,2000P1.

http//www,oecd,org/els/edu/eag98

Ali ,M. & Shastri ,R.K. (2010) Implementation of Total Quality Management in Higher Education , Asian Journal of Business Management 2(1) : ISSN 2041-8752 , Maxwell Scientific Organization ,P .D. February .

Taylor,steveJ.Borbert(1997) –Introduction to qualitative Research Methods- New york –John Wiley

Published

2023-08-08

How to Cite

[1]
جليل إبراهيم علوش and سلمان عبود سلمان, “The Obstacles of Implementing the Standards of Quality Management of Education in Second and Third Russafa Directorates”, jfath, vol. 22, no. 3, pp. 334–353, Aug. 2023.