The effect of intensive and distributed exercise in a self-learning style in the development of perception and motor coordination of slow learners
DOI:
https://doi.org/10.23813/FA/2012/16/1/14Abstract
The importance of the research came to study the use of more than one exercise using the method of self-learning in
Developing perception and motor coordination of slow learners after the researcher found weakness in this sample.
At the elementary level. The researcher used the experimental approach on a sample consisting of [24]
Students from the Baqubah District Schools Center, who were chosen randomly, and a study was conducted.
Pre-tests, then apply the exercise [intensive and distributed] for a period of [10] as I sell for two units
Two lessons per week, and post-tests were conducted using statistical methods
The results of the research were identified, which indicated that learning occurred in all exercises
used. The researcher concluded that the distributed exercise differed from the intensive and the usual method
used in the control group
References
المصادر:
- احمد محمد الزبادي وآخرون :تعليم الطفل بطيء التعلم ،ط١:عمان الأهلية للنشر
والتوزيع ،١٩٩١ .
- جمهورية العراق .وزارة التربية. اللجنة الوطنية للتربية الخاصة في العراق .١٩٨٥ .
- حسين ربيع العلواني: الضغوط النفسية التي يتعرض لها التلامذة بطيئو التعلم
ومقترحات للحد منها: رسالة ماجستير كلية التربية ،جامعة بغداد.
- زيد بهلول سمين:مشكلات التكيف السلوكي عند الأطفال بطيء التعلم، ( رسالة
ماجستير،كلية التربية،جامعة بغداد،١٩٨٧ . (
- صلاح عبد السميع:التعلم الاجتماعي ضرورة اجتماعية:(جامعة حلوان،٢٠٠٧ .(
- عبد القادر عبد االله ألعمادي: مجلة بحوث ومقالات تعليمية، أساليب التعلم
الحديث:(جامعة نروى،عمان،٢٠٠٧ . (
- عزة مختار الدعدع وسمير عبد االله أبو مغلي:تعليم الطفل بطيء التعلم ،ط١.الأردن.دار
الفكر للنشر والتوزيع، ١٩٩٠ .
- فاروق محمد صادق:سيكولوجيا التخلف العقلي (الرياض ،مطبوعات جامعة
الرياض،١٩٧٦ .(
- لمياء الديوان:أساليب فاعلة في تدريس التربية الرياضية.
- نجيب الرفاعي :إسرار التدريس المبدع: (مكتبة جرير ٢٠٠٠ .(
- نوري إبراهيم الشوك، رافع صالح الكبيسي؛ دليل البحاث لكتابة الأبحاث في التربية
الرياضية:( بغداد، مجهول النشر، ٢٠٠٤. (
- ألكاظمي ، ظافر هاشم إسماعيل . الأسلوب التدريسي المتداخل وتأثيره في التعلم
والتطور من خلال الخيارات التنظيمية المكانية لبيئة تعليم التنس . أطروحة دكتوراه ،
كلية التربية الرياضية ، جامعة بغداد ، ٢٠٠٢.
- الصميدعي ، لؤي غانم ( وآخرون ) . تأثير برنامج مقترح باستخدام وسائل مبتكرة في
تطوير دقة الأداء لمهارة استقبال الإرسال في الكرة الطائرة . مجلة التربية الرياضية ،
جامعة بغداد ، كلية التربية الرياضية ، ٢٠٠٠.
- وجيه محجوب وآخرون؛ طرق البحث العلمي ومناهجه في التربية الرياضية: (بغداد،
مطبعة التعليم العالي والبحث العلمي، ١٩٨٨ .(
- Fred، N.، Kertinger، Foundation of behavioral Research، New
York، Holl، Lnc.P.27.
العدد الثامن والاربعون . مجلة الفتح . شباط لسنة ٢٠١٢ أ.د. نبیل محمود شاكر
م.م. محمد زامل عبد الكریم
-٣٩٤ -
- Eider ,Florence ,Mathematics for the Below –Average Achiever in
high school, Mathematics Teachers(:1967)p.235.
- Williams ,Alec A , Basic Subjects for the slow Learner:( London،
Methuen Educational ,1970) p. 8 .
- Haylock, Derek ,Teaching Ma the mastics to low attainders 8-12 :
(London،1991) p.8
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 أ.د. نبيل محمود شاكر، م.م محمد زامل عبد الكريم موسى

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
حقوق النشر والترخيص
تطبق مجلة الفتح للبحوث التربوية والنفسية ترخيص CC BY (ترخيص Creative Commons Attribution 4.0 International). يسمح هذا الترخيص للمؤلفين بالاحتفاظ بملكية حقوق الطبع والنشر لأوراقهم. لكن هذا الترخيص يسمح لأي مستخدم بتنزيل المقالة وطباعتها واستخراجها وإعادة استخدامها وأرشفتها وتوزيعها ، طالما تم منح الائتمان المناسب للمؤلفين ومصدر العمل. يضمن الترخيص أن المقالة ستكون متاحة على نطاق واسع بقدر الإمكان وأن المقالة يمكن تضمينها في أي أرشيف علمي.
لمزيد من المعلومات، يرجى متابعة الرابط: https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/.