The effect of using inquisitive, subjective, and preventive dictation in correcting spelling errors among female students of the second intermediate grade.

Authors

  • Prof. D. Adel Abdel Rahman Al-Ezzi كلية التربية الاساسية / جامعة ديالى
  • M. M. Batool Fadel Jawad كلية التربية الاساسية / جامعة ديالى

DOI:

https://doi.org/10.23813/FA/2012/16/2/02

Abstract

The problem of misspelling or spelling is considered one of the most important linguistic problems that students face.
schools and that they began to grow and constitute a great danger to the progress of the educational process, and a complaint appeared
By those involved in the educational process and parents.
The clarity or ambiguity of the idea, its expression, and its understanding guarantee the integrity of the writing and the correctness of it.Dictation, which occupies a great position among the branches of the Arabic language, as it is a means of correct written image.
For words (Salah, Al-Rashidi, 2005, p. 235).
This problem, or the limits of this problem, often appears in the poor distinction between movements.
(Al-Fatha, Al-Dama, Al-Kasra) and the letters of Madd (Alif, Al-Waw, Al-Ya’) and the poor distinction between the Ta’a’
Al-Marbouta (closed) and Al-Mabsutah (open) in addition to the initial hamza and the hamza al-qata’ and al-madah.
It is common to write hamzat al-qat’ as if it is hamzat wasl, especially if it comes at the beginning of a word and is weak.And u are generally faced with most of those
They write in Arabic and other languages ​​at different stages, so it is necessary to think about how to deal with this issue.
The problem and overcoming it, and this is what I noticed during the application phase and from the spelling lesson, as it supports what I emphasized
Many studies have dealt with this problem and its causes.
Therefore, the researcher decided to use three methods of dictation (inquisition, subjective, and preventive).
In correcting the spelling errors of the students of the second intermediate grade).
It may contribute to addressing this problem or mitigate its severity

References

المصادر العربية :

- القران الكريم .

١ .إبراهيم ، حافظ ، ديوان حافظ إبراهيم ، ج١ ،ط٢ ،دار العودة ، بيروت،١٩٨٠م.

٢ .ابن منظور،أبي الفضل جمال الدين محمد ب ن مك رم، ل سان الع رب ،ج ،٤،١ ،١١،١٥ ،ط١

دار صادر للطباعة والنشر، بيروت ، لبنان ، د.ت .

٣ .اب و علام،رج اء محم ود ،قي اس وتق ويم التح صيل الدراس ي ،ط١،دار القل م للن شر والتوزي ع

،الكويت ،١٩٨٧م.

٤ .اب و لب دة ،س بع محم د ، مب ادئ القي اس النف سي والتقي يم الترب وي للطال ب الج امعي والمعل م

العربي ،ط١،مطبعة عمال المطابع التعاونية ،عمان ١٩٧٩م.

٥ .الإمام ،مصطفى محمود وآخرون، التقويم والقياس ،دار الحكمة للطباعة والنشر،بغداد

،١٩٩٠م.

٦.استيته ، سمير شريف ، علـم اللغة التعليمي ، جامعة اليرموك ، دار الأمل،للنشر

والتوزيع ، اربد، الأردن ، ب ، ت.

٧.بودرع ،عبد الرحمن ، وآخرون ، اللغة و بناء الذات ، كتاب الأمة العدد١٠١ ،ط١ ،

مطبعة وزارة الأوقاف والشؤون الإسلامية ، قطر ، ٢٠٠٤م .

٨ .البياتي ،عبد الجبار توفيق و زكريا اثنايوس،الإحصاء الوصفي والاستدلالي في التربية

وعلم النفس، مطبعة مؤسسة الثقافة العالمية ، بغداد ،١٩٧٧م .

٩ .الثعالبي ، أبو منصور،عبد الملك بن محمد بن إسماعيل ،فقه اللغة وأسرارالعربية

،تحقيق مجدي فتحي السيد ، المكتبة التوفيقية ،القاهرة ، د.ت .

١٠ .الجشعمي ، مثنى علوان ، دراسة مقارنة بين أسلوبي المنظور والمسموع في تحصيل

التلاميذ في مادة الإملاء ،كلية التربية،جامعة بغداد ، ١٩٨٤م( رسالة ماجستير غير

منشورة ).

١١.الراوي ، تركي عبد الغفور ، تدريبات عامة في الإملاء والتعبير للمبتدئين

،بغداد ،٢٠٠٠ م .

١٢.الراوي ، أيمن عبد العزيز ، اثر ثلاثة أساليب اختباريه في تحصيل طالبات الصف الأول

المتوسط في الإملاء ، كلية التربية،جامعة بغداد ، ١٩٩٨م ،( رسالة ماجستير

غير منشورة ).

١٣ .الرحيم ، احمد حسن ، وآخرون ، طرائق تعليم اللغة العربية للصف الخامس معاهد

إعداد المعلمين والمعلمات والصف الثاني معاهد المعلمين المركزية ،وزارة التربية ،

العراق، ط ٤ ،١٩٩١ م .

١٤ .الزوبعي ، عبد الجليل ، محمد احمد الغنام ، مناهج البحث في التربية ، ج١،مطبعة

جامعة بغداد ، ١٩٨١م .

١٥ .سلمان ، نسرين جبار ،اثر تجزئة القواعد الإملائية وتطبيقاته ا ف ي تح صيل ط لاب ال صف

الثاني المتوسط في مادة الإملاء ، كلية التربية، جامعة ديالى، ٢٠٠٤ م ،(رسالة

ماجستير غير منشورة ) .

١٦. شحاته ، حسن ، ، تعليم الإملاء في الوطن العربي ( أسسه ، وتقويمه ،وتطويره ) ،

العدد التاسع والاربعون . مجلة الفتح . أیار لسنة ٢٠١٢ أ.د. عادل عبد الرحمن نصیف

م.م. بتول فاضل جواد

-٥٢◌ِ -

ط ٤ ، الدار المصرية اللبنانية ، القاهرة ، ١٩٩٩م .

١٧ .ـــــــــ ، تعليم اللغة العربية بين النظرية والتطبيق ، ط٤ ، الدار

المصرية اللبنانية ،٢٠٠٠م .

١٨ .صلاح ،سمير يونس، سعد محمد الرشيدي ، التدريس العام وتدريس اللغة العربية ،

ط٢ ،مكتبة الفلاح للنشر والتوزيع ، الكويت ، ٢٠٠٥ م .

١٩ .ظاظا ، حسن ، اللسان والإنسان مدخل إلى معرفة اللغة ، ط٢ ،دار القلم للطباعة

والنشر والتوزيع ، دمشق ،١٩٩٠ م .

٢٠ .الظاهر ،زكريا محمد وآخرون ،مبادئ القياس والتقويم في التربية ،ط١،دارالثقافة

للنشر والتوزيع ،عمان، الأردن ،١٩٩٩م.

٢١ .العزاوي ، نضال مزاحم رشيد ، بناء برنامج لتدريس مادة الإملاء لطلبة الصف الأول

المتوسط في ضوء أهداف الماد وتطبيقه ، كلية التربية ،جامعة بغداد ، ٢٠٠٧ م ،

(أطروحة دكتوراه ) .

٢٢.عودة ،احمد سليمان، القياس والتقويم في العملية التربوية التدريسية ، ط٥ ،اربد ،دار الأمل

للنشر والتوزيع،١٩٨٥م.

٢٣ .الفراهي دي ،أب ي عب د ال رحمن الخلي ل ب ن احم د ، كت اب الع ين ،ج٨ ،دار ومكتب ة اله لال ،

تحقيق د.مهدي المخزومي و د .إبراهيم السامرائي ، د.ت .

٢٤ .محجوب ، عباس، مشكلات تعلم اللغة العربية حلول نظرية وتطبيقية ، ط١ ،دار الثقافة

،الدوحة ، ١٩٨٦ م .

٢٥ .محمد ،صباح محمود ، التقويم ، مفهومه ،أهدافه،أدواته مع تركيز خاص على

الاختبارات المقالية والموضوعية ، الجامعة المستنصرية ،بغداد ،١٩٩٩م.

٢٦ .مصطفى ، إبراهيم ، وآخرون ، المعجم الوسيط ، ج ١، مطبعة دار الدعوة ١٩٨٩ م .

٢٧ .معروف ، نايف محمود ، خصائص العربية وط رق تدري سها، ط١ ، دار النف ائس ، بي روت

، ١٩٨٥ م .

٢٨ .مغ راوي ،عب د الم ؤمن محم د ،س عيد ب ن حم د الربيع ي ، ال تعلم ال ذاتي، مفهوم ه، أهميت ه

،أساليبه ،تطبيقاته،ط١،مكتبة الفلاح للنشر والتوزيع،الكويت، ٢٠٠٦م .

٢٩.من سي ، محم د عب د الحل يم ، من اهج البح ث العلم ي ف ي المج الات التربوي ة والنف سية ، دار

المعرفة الجامعية ، جامعة الإسكندرية ، ٢٠٠٠ م .

٣٠ .النيسابوري ، أبو علي الحسن بن عل ي الح افظ أب ي عب د االله، الم ستدرك عل ى ال صحيحين ،

المجل د ٢ ، ط٢، دار الكت ب العلمي ة ،بي روت، لبن ان ،دراس ة وتحقي ق م صطفى عب د الق ادر

عطا،٢٠٠٢م.

٣١ .يونس، محمد علاء الدين، فرحات ن ور ال دين ح سن، مب ادئ الأس لوب الإح صائي ، مطبع ة

جامعة بغداد ، ١٩٨٦م.

المصادر الأجنبية :

2. Class, G.l, stanlx. Statistical method in Edu cation and

psycholog y .prentice – Hell , Inc, New york,1970.

Cood .Carter ,V. , Diction ary of Education ,3rt ed., New York,

Mace row - Hill ,1973.

Kaga , Marica ''An Investigation of dictation as Measure of

Japanese Proficiency '' Dissertation Abstracts international , vol .

, No .7 , January.1985.

Leonard, A:marascuilo , statistical Method for Behaviral science

Research,Mc Graw,Hill,book Pany ,New york,1971.

العدد التاسع والاربعون . مجلة الفتح . أیار لسنة ٢٠١٢ أ.د. عادل عبد الرحمن نصیف

م.م. بتول فاضل جواد

-٥٣◌ِ -

Sally , ovalza .''The Teaching of spelling in English Language

Teaching'' Educational research '' Journal, vol. xxx, No. 3 ,1976 .

Additional Files

Published

2023-08-08

How to Cite

[1]
أ.د .عادل عبد الرحمن العزي and م.م .بتول فـاضل جواد, “ and preventive dictation in correcting spelling errors among female students of the second intermediate grade”., jfath, vol. 16, no. 2, pp. 1–27, Aug. 2023.