V
Keywords:
needs, displacedAbstract
The Aim of Study: The current research aims at measuring the level of psychological needs of female displaced students.
The Limit: The current research is limited to displaced female students of preparatory schools who are in the fourth, fifth and sixth grades in Baquba city center for the academic year (2014-2015).
The Procedures:
- The tool: To achieve the aim of the research, a measurement was built to measure the psychological needs of displaced female students in accordance with Maslow’s theory of measurement and the method of self-report was adopted in the construction of the items of the measurement. It identified the three areas of the measurement. Then, the items are formed according to the needs identified by Maslow for each area. The sample of statistical analysis which was adopted by the researcher in the extraction of psychometric properties was (200) students. The discriminant force of the measurement was extracted by using the method of the extreme groups. Honesty has also been extracted in several ways (the truthfulness of the content; both apparent and logical honesty as well as constructive honesty). Stability was calculated according to the internal consistency method using the retest and Alpha Cronbach’s methods of internal consistency.
Statistical means:
The researcher used: Pearson correlation coefficient, Alpha Cronbach’s equation, re-test, discriminant force equation, T-test for one independent sample and T-test for two independent samples.
The results:
The research found the following results: There are differences between the three needs in favor of the need for belonging and love, at the level of significance (0.05). In the light of the research results, the researcher reached a number of conclusions, recommendations and suggestions.
References
المصادرالعربية :
- أمين، محمد فتحي(2004): أحتياجات الانسان المتصاعدة، وزارة الثقافة والأعلام، مجلة الكويت .
-الأغا،احسان(1997):البحث التربوي،عناصرة،مناهجة، ادواتة،ط2،مطبعة، مقداد ، غزة.
- الأمام،محمد صالح(1999) : تقيم إدراك المعلمين لأستثارة دافعية التلاميذ ذوي الاحتياجات الخاصة ،نحو التعلم من وجهة نظر المعلمين ورؤسائهم، مجلة كلية التربية،جامعةا لمنصورة،العدد53 المجلد2.
- التهانوي ، محمد الفاروقي (1977): كشاف اصطلاحات الفنون ، تحقيق لطفي عبد البديع ، القاهرة ، دار الكتاب العربي. -شنوده ، فتحي.(1987):نظريات الشخصية ، القاهرة، الدار القومية.
- الخضر ، غادة بنت عبدالله بن علي ( 2000 ): فاعلية برنامج تدريبي توكيدي في تنمية تقدير الذات لدى عينة من طالبات الجامعة مرتفعات الأعراض الاكتئابية ، رسالة ماجستير(منشورة (، الرياض ، كلية التربية بجامعة الملك سعود.
- الزوبعي ، عبد الجليل ، وهيب مجيد الكبيسي ،(1992): علاقة الاسلوب المعرفي التصلب _المرونة بالتحصيل الدراسي لدى طلبة جامعة بغداد ، مركز البحوث التربوية والنفسية.
- السيد عثمان ، فاروق ,( 2001 )القلق وأدارة الضغوط النفسية، ط1،دار الفكر العربي ، القاهرة.
- عبد الله،محمد قاسم(2000):الشخصية والعلاج النفسي.دار المكتبي. دمشق.
- عليان،محمد، وعماد الكحلوت(2005): الحاجات النفسية للأطفال ذوي الإعاقة السمعية في محافظات غزة في ضوء بعض المتغيرات ، منطقة غزة، (بحث منشور). كلية التربية، الجامعة الاسلامية.
- المدهون، عبد الكريم ( 2003 ): المساندة الاجتماعية كما يدركها المعاقون حركيًا وعلاقتهابالصحة النفسية في محافظة غزة، مؤتمر التربية الخاصة للمعوقين الواقع والمأمول، جامعة،القدس المفتوحة .
- نوري،أحمد محمد(2004):قياس الدافع المعرفي لدى طلبة جامعة الموصل،أطروحة دكتوراه( غير منشورة). كلية التربية ، جامعة الموصل، العراق
-يوسف،محمد عباس(2003):دراسات في الأعاقات وذوي الأحتياجات الخاصة،القاهرة دار الغريب للطباعة والنشر.
(وزارة التربية نظام المدارس الثانوية رقم (2) لسنة 1977 ).
المصادر الاجنبية:
-Adams,G.S :(1964) Measurement and Evaluation in Education Psychology and Guidance ,New York :Holt.p:151
- Bowlby, J. (1984). Attachment and Loss (vol.1).Attachment (2nd ed). N.Y: Basic Book.p:36
-Banadura, A .(1999) . A Social cognitive Analysis of.
Substance Abuse:An Agentic perspective ; psychologicalscience Vol. 10 (3). PP:214 - Cronbach,L,G.:(1984)EssentialsOfPsychologicalTesting 2nd,London,Hayper& Row Publishers.LTD p:63:.
-D. McClelland, (2005).
-David MacClelland Psychologist, p:60 Site:http://www. mcclelland andmedia. com/psych. html,
- Evaluation in Education Psychology and Guidance ,New York :Holt.p:151
-Eble;R.L:(1972)Essentials Of Educationl Measument.New JerseyEnglew
oowdCliffs-Hall,lncp:392.
- Giselle,(1964),p:344, sychologicalTesting 2nd,London,Hayper .LTD .
- (Houston and others ,1985,p.p.228-230 New York :Holt.p:161 .
- Maslow,A.H.(1970) Motevation and personality new york,Mc Mllion .
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.