Social interaction among children whose development has succeeded in growth
DOI:
https://doi.org/10.23813/FA/2012/16/3/05Abstract
The research aims to know the social interaction of the children of Riyadh
Working and non-working mothers, as seen by the kindergarten teacher, constitute the research community
Of all kindergarten children in Baquba District / General Directorate of Education of Diyala Governorate,
The academic year (2010-2011), with a total number of (5,300) boys and girls.
Descriptive Approach "Comparative Study of the Causes" The researchers chose a random sample
Of (60) boys and girls divided into two groups, one of which is children of working mothersAnd the other children of non-working mothers, the researchers rewarded among the sample
In the variables related to social interaction as mentioned in the theoretical framework,
And previous studies such as the arrangement of the child in the family, and the academic achievement of the father and mother
In the research, the scale (Murad, 2004) used to measure social interaction
For kindergarten children, which was previously used in the city of Mosul, due to the similarity of the environmentThe Iraqi researchers resorted to it in their studies, and to ensure the validity of the tool, it was re-extracted
The apparent honesty of it by presenting it to (4) professors specializing in counseling
Psychological, educational and social psychology, and the test-retest method was used
retest to re-extract the stability as the test was applied to a sample of kindergarten children
It consisted of (60) boys and girls, and after re-application of the test two weeks after
In the first application, we obtained a stability coefficient of (0.89), which is a high degree of stability.
And to verify the first objective of the research, which indicates that "there are no significant differencesSignificant significance in the level of social interaction due to the mother's work variable (worker, non-worker).
working)" The t-test was used for two independent samples, as the results indicate that there is no
Significant differences between children of working and non-working mothers in the level of
Social interaction .
The results of the second objective of the research indicate that there are no significant differences
In the social interaction of children of working and non-working mothers attributed to
The gender variable (male, female) and according to the results of the research, the researchers recommended the necessity
Enhancing the spirit of friendship among children, because there is nothing that develops social interaction
Among the children is more than they have many friends, and the need to educate mothers
Working and non-working women, with proper socialization methods to help them
PDF created with pdfFactory Pro trial version www.pdffactory.com
The fiftieth issue. Al-Fath Magazine. August 2012 Sami Mahdi Al-Azzawi
millimeter. Wafa Qais Karim
-48-
Guide their children in the right direction in dealing with the conditions of social interaction with
others, and conducting further studies on other variables (introversion, loss
one of the parents, the order of the child in the family) on social interaction skills
References
المصادر :
١ .آل مراد، نبراس يونس محمد (٢٠٠٤ :(اثر استخدام برنامج بالألعاب
الحركية والألعاب الاجتماعية لدى أطفال الرياض بعمر (٥-٦ (سنوات، كلية
التربية الرياضية، جامعة الموصل، العراق
PDF created with pdfFactory Pro trial version www.pdffactory.com
العدد الخمسون . مجلة الفتح . آب لسنة ٢٠١٢ أ.د. سامي مھدي العزاوي
م.م. وفاء قیس كریم
-٦٥-
٢ .إبراهيم،سمير عبد الغفار(١٩٩٧ :(التوافق النفسي الاجتماعي لدى أبناء
الأمهات العاملات وغير العاملات (رسالة ماجستير غير منشورة) الجامعة
الأردنية: عمان_الأردن.
٣ .أبو جادو ، صالح محمد علي ( ١٩٩٦ ( سيكولوجية التنشئة الاجتماعية ،
دار المسيرة ، عمان .
٤ .أبو صهيب، (٢٠١٠ :(مدخل إلى التفاعل الاجتماعي
httpbelahdoud.a7arab.nett297.topic
٥ .أبو عبيدة، احمد علي خلف (٢٠٠٧ :(اثر برنامج تدريبي في تدريس
الرياضيات مستند الى التفاعل الاجتماعي من خلال التعلم الرمزي في تنمية
مهارات الاتصال اللفظي والقدرة القرائية والعلاقات الاجتماعية لدى طلبة
المرحلة الأساسية في الأردن(رسالة ماجستير غير منشورة) ، الجامعة
الأردنية ،فلسفة التربية، مناهج تدريس الرياضيات.
٦ .ابو علام، رجاء الدين(١٩٨٩ :(مدخل الى مناهج البحث التربوي، مكتبة
الفلاح، الكويت.
٧ .أبو مصطفى، نظمي عودة (٢٠٠٦ :(المشكلات السلوكية الشائعة لدى
الأطفال الفلسطينيين دراسة ميدانية على عينة من أطفال الأمهات العاملات
وغير العاملات. بحث منشور ، قسم علم النفس_كلية التربية ،جامعة الأقصى
- http: www.iugaza.edu.psararesearch فلسطين :غزة
ISSN 1726 6807
٨ .إسماعيل، محمد عماد الدين وآخرون(١٩٧٤ :(الاتجاهات الوالدية في تنشئة
الطفل في كيف نربي أطفالنا . دار النهضة العربية: القاهرة
٩ .بهلول، عائشة محمد (١٩٩٨ :(الحرمان من إلام وعلاقته بالنضج
الاجتماعي للطفل في مرحلة الطفولة المبكرة ( رسالة ماجستير مودعة في
كلية التربية/ جامعة القاهرة) .
١٠ .بو جمعة،كويسة(٢٠٠٨ :(الحرمان الجزئي من إلام العاملة وعلاقته بالعنف
httpmaissun.ahlamonteda.com
١١ .الجنابي، جوري معين علي(٢٠٠٢ :(التوافق النفسي الاجتماعي لطفل
الروضة وعلاقته ببعض المتغيرات المتعلقة بالأم في إثناء الحمل والولادة ،
رسالة ماجستير غير منشورة، كلية تربية بنات ،جامعة بغداد .
١٢ .جولمان، دانييل(٢٠٠٠ (الذكاء العاطفي ، ترجمة ليلى ألجبالي ، سلسلة
عالم المعرفة،ع ٢٦٢ منشورات المجلس الوطني للثقافة والفنون ، الكويت .
١٣ .الدقس ، محمد (٢٠٠٩ (إشكالية عمل المرأة العربية وإبعاده الاجتماعية
والاقتصادية
http://www.hewaraat.com/forum/showthread.php?t=8364
١٤ .السلطاني، عايد سبع(٢٠٠٩ :(التفاعل
الاجتماعي.
http://www.acofps.com/vb/showthread.php?t=7886
PDF created with pdfFactory Pro trial version www.pdffactory.com
العدد الخمسون . مجلة الفتح . آب لسنة ٢٠١٢ أ.د. سامي مھدي العزاوي
م.م. وفاء قیس كریم
-٦٦-
١٥ .الشربيني ، زكريا(١٩٩٤ :(المشكلات النفسية عند الأطفال، دار الفكر
العربي: القاهرة
١٦ .الشناوي ، احمد ، وآخرون ( ٢٠٠١ ( التنشئة الاجتماعية للطفل دار
الصفاء للنشر والإعلان ، عمان .
١٧ .الرشيدي،أماني (٢٠٠٦ :(عمل المرأة بين الايجابيات والسلبيات
www.kau.edu.safiles362files18905-3rd-conf-2006
١٨.عبد الجبار، عمر(٢٠١١ :(التفاعل الاجتماعي والحياة اليومية . الموقع
الرسمي لأستاذ علم الاجتماع عمر عبد الجبار.
١٩.عبد الهادي ، نبيل( ٢٠٠٩:(مقدمة في علم الاجتماع التربوي، دار
اليازوري للنشر والتوزيع، عمان – الأردن.
٢٠ .العتيبي، بدرية بنت محمد بن مسعود(١٤١٤هـ): الآثار الأسرية
والاجتماعية المترتبة على العمل (خارج المنزل) للمرأة المتعلمة المتزوجة
ولها أولاد،(رسالة ماجستير) جامعة الإمام محمد بن مسعود الإسلامية _ كلية
العلوم الاجتماعية .
٢١.غيث ، محمد عاطف (ب ، ت): قاموس علم الاجتماع ، دار المعرفة
الجامعية، الإسكندرية.
٢٢.عقل ، عبد اللطيف ( ١٩٨٨ ( علم النفس الاجتماعي ’ دار البيرق للطباعة
والنشر ، عمان الأردن .
٢٣ .فوزي ، احمد ، وآخرون ( ٢٠٠١ ( سيكولوجية الفريق الرياضي ، دار
الفكر العربي ، القاهرة .
٢٤ .قاسم، انسي محمد احمد(١٩٩٤ :(مفهوم الذات والاضطرابات السلوكية
للأطفال المحرومين من الوالدين" دراسة مقارنة" رسالة دكتوراه غير
منشورة، كلية التربية ، جامعة عين الشمس.
٢٥ .قطاية ، سوسن احمد احمد(٢٠٠٧ :(استخدام نماذج التعليم الاجتماعي
وأثارها على تنمية بعض المهارات الاجتماعية لدى طفل الروضة ( رسالة
ماجستير ) غير منشورة ، علم النفس التعليمي، جامعة الإسكندرية.
٢٦ .الكندري ، احمد محمد ( ١٩٩٢ ( علم النفس الأسري ، مكتبة الفلاح ،
الكويت .
٢٧ ) ................. ... .١٩٩٦ ( الأسس النفسية للسلوك الاجتماعي ، مطابع
المجد ، الكويت .
٢٨ .الكندي، مروج عادل(٢٠٠١ :(التكيف الاجتماعي لأطفال الأمهات العاملات
وغير العاملات _ دراسة مقارنة، (رسالة ماجستير غير منشورة)، بغداد كلية
تربية بنات.
٢٩ .المالكي، حنان عبد الرحيم(١٤٢٢هـ): القلق وعلاقته ببعض المتغيرات لدى
كل من المرأة العاملة في (التعليم) وغير العاملة(دراسة مقارنة على عينة
PDF created with pdfFactory Pro trial version www.pdffactory.com
العدد الخمسون . مجلة الفتح . آب لسنة ٢٠١٢ أ.د. سامي مھدي العزاوي
م.م. وفاء قیس كریم
-٦٧-
من نساء مكة المكرمة)، (رسالة ماجستير غير منشورة )، إرشاد نفسي ،
جامعة أم القرى مكة المكرمة.
٣٠.مرعي ، توفيق ، وبلقيس ، احمد ( ١٩٨٤ ( الميسر في علم النفس
الاجتماعي ، دار الفرقان ، عمان .
٣١ .وزارة التربية(١٩٩٩ :(نظام رياض الأطفال رقم(١١ (لسنة ١٩٨٨
وتعديله، المديرية العامة لتعليم العام، مديرية رياض الأطفال، مطبعة وزارة
التربية.
٣٢ .يوسف، مليكه الحاج(٢٠٠٦:(أثار عمل الأم على تربية أطفالها دراسة
ميدانية لبعض الأمهات العاملات بمدينة الشارقة،(رسالة ماجستير) كلية
العلوم الإنسانية والاجتماعية . جامعة الجزائر
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 أ.د. سامي مهدي العزاوي، م.م. وفــاء قيس كريم
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.