The relationship of reading comprehension to the academic achievement of second grade students is average

Authors

  • saif Sa'ad Mahmood Azeez مديرية تربية ديـــالى / معهد الفنون الجميلة

DOI:

https://doi.org/10.23813/FA/23/2/8

Keywords:

relationship, reading comprehension, academic achievement

Abstract

The current research aims to know: "The relationship of reading comprehension to the academic achievement of second grade students is average." To achieve the goal of the research, the researcher put the following zero hypotheses:

1 - There is no statistically significant relationship between reading comprehension scores, and grades of academic achievement of the Arabic language in second graders.

2 - There is no statistically significant relationship between reading comprehension scores, and grades of academic achievement of the Arabic language in second grade students.

3 - There is no statistically significant relationship between reading comprehension scores, and grades of academic achievement of the Arabic language for last year among second grade students.

     The current research is limited to the second grade students in the middle of the first year of the academic year 2016-2017. The second grade Arabic book and the final academic achievement for the first semester of the Arabic language for the basic research students for the academic year 2017/2018.

       In order to achieve the sole goal of the research, the researcher chose descriptive research methodology. He then defined the research community and chose the basic research sample of 100 students and 100 students. The researcher then developed a test to measure the reading comprehension component of 50 test paragraphs. After the application of the tool on the basic research sample and data collection, unloading and tabulation, and after the use of appropriate statistical methods, the three null hypotheses were rejected because there was a strong positive relationship between the reading comprehension and the academic achievement of the Arabic language for students as a whole and for students and students in private.

      The researcher reached a number of conclusions, including: "There are no differences between the students and the extent of the relationship of reading comprehension of the achievement of the academic language of the Arabic language, there is a strong and positive relationship between the variables and both sexes," and reached several recommendations, the first of which: "the need to develop training programs to increase Understanding the students reading "The researcher also does not miss the search for proposals to complete scientific research in this field, including:" Conduct a similar study at the level of Diyala to stop clearly on the fact of the relationship of reading comprehension of academic achievement. "

References

المصادر والمراجع :

- القرآن الكريم .

الابراشي ، محمد عطية ، والتوانسي ، أبو الفتوح ، محمد( د. ت ) " الموجز في الطرق التربوية لتدريس اللّغة القومية"مكتبة النهضة ، الفجالة ، مصر.

الاركي ، سيف سعد محمود عزيز (2007) " أثر توظيف المعجم العربــــي (مختار الصحاح ) في تنمية مهارات المطالعة والاتجاه نحو المادة لدى طلاب الصف الرابع العام " ( رسالة ماجستير غير منشورة ) قسم العلوم التربوية والنفسية ، كلّية التربية الاصمعي ، جامعة ديالى ،جمهورية العراق.

ابن جني ، أبي الفتح عثمّان (د. ت ) " الخصائص " ج 1، دار الكتاب العربي ، بيروت، لبنان.

ابن منظور ، أبو الفضل جمال الدين ( 711/1956 هـ ) " لسان العرب " المجلد 3 / 4 ، دار صادر ، بيروت.

التل ، شادية ، والمقدادي ، محمد (1991) ، أثر القدرة القرائية وطريقة عرض النصوص في الاستيعاب " مجلة ابحاث اليرموك " الاردن.

جابر، جابر عبد الحميد،( 1996)" مناهج البحث في التربية وعلم النفس" دار النهضة العربية، القاهرة.

الجاحظ ، أبو عثمّان عمر بن بحر ( 1986) " كتاب الحيوان " ط ،المجلد 1 ، تحقيق يحيى الشامي، منشورات مكتب الهلال.

الجبوري،مجهول حسين عبود (2006) " أثر التدريس باستعمال الحاسوب في التحصيل وتنمية الميل لدى طلاب الصف الأول المتوسط في مادة الجغرافية " (رسالة ماجستير غير منشورة)كلّية التربية الأساسية ، جامعة بابل.

جواد ، مصطفى ( 1965 ) " الباحث اللغوي في العراق ومشكلّة العربية العصرية " ط 2 ، مطبعة العاني ، بغداد ، العراق.

الحصري ، ساطع ( 1948 ) " دروس في أصول تدريس العربية" ج 2 دار الكشاف للنشر والطباعة والتوزيع ، بيروت ، لبنان.

الجومرد ، محمود ( 1962 ) "الطرق العملية لتدريس اللّغة العربية " مطبعة الهدف ، الموصل ، العراق.

الخولي ، أمين ( 1965 )" مشكلّات حياتنا اللغوية" ط 2، مطبعة دار المعرفة ، القاهرة ، مصر.

دسوقي، كمال (1988) " ذخيرة علوم النفس" المجلد الأول.

الدليمي ، طه علي حسين ، والوائلي ، سعاد عبد الكريم عباس ( 2005 )" اللّغة العربية مناهجها وطرائق تدريسها" ط 1 ، مطبعة الشروق ، عمان ، الأردن.

الدفاعي، حامد حمزة ( 1986 ) ،اثر المطالعة الخارجية في تنمية سرعة القراءة وفهمها" مجلة التربوي " العدد 4 ، كلّية التربية ، جامعة بغداد ، العراق.

السامرائي ، نبيه صالح ، وجواد ، انتصار كاظم ( 2004 ) " أساسيات طرق تدريس اللّغة العربية واتجاهاتها الحديثة " ط 1 ، عمان ، ألأردن.

السامرائي ، هاشم جاسم (1994) ، التفكير الابتكاري بمتغيري الذكاء والتحصيل الدراسي " مجلة العلوم النفسية " وزارة التعليم العالي والبحث العلمي ، العدد2.

سعد ، مراد علي (2006) " الضعف في القراءة وأساليب التعلم " ط1 ، عالم الكتب ، القاهرة ، مصر .

عودة ، احمد سليمان ( 2002 ) " القياس والتقويم في العملية التدريسية "ط 3 ، دار الأمل ، عمان ،الأردن.

فارس ، صبيحة عكاش (1956 )"تعليم مبادئ القراءة " دائرة الشريعة في الجامعة الأمريكية في بيروت.

القاعود ، إبراهيم (1990) ، أثر تزويد طلاب الصف الثاني بالأهداف السلوكية في تحصيلهم في مادة الجغرافية " المجلة العربية للتربية " المجلد (12) العدد (2).

القمش ، مصطفى ، وآخرون (2000) " القياس والتقويم في التربية الخاصة" ، ط1، دار الفكر للطباعة والنشر ، الأردن .

مجاور ، محمد صلاح الدين علي ( 1983 ) "تدريس اللّغة العربية في المرحلة الابتدائية أسسه وتطبيقاته التربوية "ط 4 ، دار القلم ، الكويت.

مراد ، عبد الفتاح ( 2005 )" أصول البحث العلمي وكتابة الأبحاث والرسائل والمؤلفات" الهيئة القومية لدار الكتب والوثائق المصرية.

المعمرية،منيرة بنت خميس بن حمد(د.ت) "أثر البيئة في تعزيز التحصيل الدراسي لدى الطلاب" (بحث اجرائي).

مونرو ، ماريون وآخرون ( د. ت ) " تنمية وعي القراءة" ط 1، مطبعة مصر.

الوائلي ، سعاد عبد الكريم ( 2004 ) " طرق تدريس الأدب والبلاغة والتعبير بين النظرية والتطبيق " دار الشروق ، عمان ، الأردن.

Likert، R- And Others (1934)" A simple and Reliable method of Scoring the Thurston Attitude series" journal of Social Psychology، Vol. 5، No. 3.

Published

2023-08-08

How to Cite

[1]
سيف سعد محمود عزيز, “The relationship of reading comprehension to the academic achievement of second grade students is average”, jfath, vol. 23, no. 2, pp. 173–191, Aug. 2023.