The social concerts of arab and Islamic hart age and matching with modern life
DOI:
https://doi.org/10.23813/FA/23/2/9Keywords:
The social concertsAbstract
social concepts in the arab- Islamic heritage and adapting them to the modern environment.
Research objectives: - The present research aims at drawing social concepts from Arab
Islamic heritage and adapting them to modern environment.
The importance of research: - Education is a social institution and is the first institution of man to transfer his culture and social heritage because it has specific goals and methods and means and forms specific by the community usually resist the society any deviation from the goals or methods that he wanted for himself, and include Islamic education in the Arab Islamic heritage on the two trends of Human nature is an individual tendency: It calls on the human being to excel, self-reliance, self-affirmation and social exclusion: the human tendency to be integrated into the group, its consistency, subordination, pride, embracing its common beliefs and feelings, Subject to their social control and systems.
Therefore, the researcher highlighted some social concepts in the Arab-Islamic heritage through the statements of Islamic scholars and scholars.
Research procedures: - The researcher divided the current research into several chapters dealing with the first chapter (the problem of research - the importance of research - research objectives - research methodology and research limits)
The second chapter dealt with the theoretical framework of the research and previous studies.
The third chapter: - The researcher dealt with social concepts in the Arab-Islamic heritage.
Chapter Four: - The researcher dealt with the conclusions, recommendations and proposals.
The most important conclusions are:
- that man is created from the creatures of God in the earth, an individual in a group, and this makes him responsible for himself and his group.
2 - Islamic Education Belhasa is interested as a community community concerned with women and children because they are the basis of the society and its sustainability.
3 - Arab Islamic heritage rich in social concepts that would increase the strength of cohesion and compassion among members of the Arab community.
4 - Most Arab thinkers agreed on the independent entity of the individual within the community and he is responsible for himself and his actions that do not conflict with the traditions and customs of society.
5 - Most Arab thinkers agreed that the individual should live in a community that provides him with protection, safety and other necessary needs.
6 - Most Arab thinkers agreed not to encourage unity and isolation except in the necessities that require moving away from the group only in case the group corrupts him.
- In the course of its historical movement and development, the society shall emphasize the task of drawing the specific features and image that each individual member should have.
- Islamic education develops in the individual the innate aspect of man towards goodness and the provision of knowledge and development of the human will to choose the right and good.
References
المصادر
- القران الكريم.
- ابن خلدون ، عبد الرحمن بن محمد ، ( 1965) مقدمة ابن خلدون ، لجنة البيان العربي ، ط2 .
- ابن عساكر ، ابو القاسم علي بن الحسن . (ت 571هـ)، ( 1976) تهذيب تاريخ دمشق ،ج7،ط2، دار المسرة ،بيروت
- ابن باجة ، ابو بكر بن الصائغ .(1968) رسائل ابن باجة الالهية ، تحقيق وتقديم ماجد فخري ، بيروت ، دار النهار للنشر .
-ابن سعد ، محمد بن سعد بن منيع البصري ، ( ب ت ) الطبقات االكبرى ، دار صادر ، بيروت .
- ابن عبد البر ، ابي عمر يوسف (ت 463هـ)بهجة المجالس وانس المجلس وشحذ الذهن والهاجس ، تحقيق محمد مرسي الخولي ، دار الكتاب العربي ، 1967.
- الاندلسي ، ابن حزم ابي محمد علي بن احمد الاندلسي (ت 456هـ) رسائل ابن حزم الاندلسي ،ج1،ط1،تحقيق احسان عباس ، المؤسسة العربية للنشر ، بيروت ، 1980.
-الالوسي ، جمال حسين .(1988)الاسس النفسية لاراء الماوردي التربوية ، كلية التربية ،جامعة بغداد .
- الالوسي ،جمال حسين واخرون .(2003)كراس توجيهي في الارشاد ،ج1،وزارة التربية .
- الذهب ، محمد عبد العزيز( 2002 ) التربية والمتغيرات الاجتماعية في الوطن العربي ، بيت الحكمة ،ط1.
- الغزالي ، ابو حامد .(ت 505هـ)احياء الدين علوم ، ج1، مطبعة الشعب ، القاهرة ، ب ت
- الفنيش ، احمد ،(1999) اصول التربية ، دار الكتاب الجديد ،ط2، بيروت ، لبنان .
- القزويني ،علاء الدين السيد امير محمد ،(1986) الفكر التربوي عند الشيعة الامامية ، اطروحة دكتوراه منشورة ،ط3، مكتبة الفقيه ، الكويت .
-الدليمي ، خميس سبع حسن .( 1995) الجبر في الفكر الاسلامي ، اطروحة دكتوراه غير منشورة ، جامعة بغداد ، كلية العلوم الاسلامية . -14- الماوردي ، ابي الحسن (1978) ادب الدين والدنيا ، تحقيق مصطفى السقا ،ط4 ، دار الكتب العلمية بيروت 15-المروزي ، عبد الله بن المبارك ،(1966) والزهد والرقائق ، تحقيق حبيب الرحمن الاعظمي ،مطبعة علي بريسي ، الهند 16--الطبراني ، ابو هاشم سليمان بن احمد بن ايوب (ت 460هـ) المعجم الكبير ، تحقيق حمدي بن عبد المجيد السلفي ، مكتبة العلوم والحكم ط2، الموصل .
- الميداني ،عبد الرحمن حسن .(1975)ضوابط المعرفة واصول الاستدلال والمناظرة ، دار العلم ، دمشق .
-الرشوان ، عبد الله .(1999) علم اجتماع التربية ، دار الشرق الجديد ،ط1.
-جابر ،جابر عبد الحميد ، وخيري كاظم (1987) مناهج البحث في التربية وعلم النفس ، دار النهضة العربية ،القاهرة . 20- حسن ، محمد عبد الغني ..العقاد وموقفه من التراث العربي ، مجلة مجمع اللغة العربية ، ج2 .
- حسن ،حسن ابراهيم .(1964) تاريخ الاسلام السياسي والديني والثقافي والاجتماعي ، دار احياء التراث ، ط7، م4.
- عبد الرضا ، عباس .(2011) التربية والسلوك ، مجلة دراسات تربوية ، العدد 14، م4.
- عبد الوهاب ، كنعان خورشيد .( 2003) الفكر الاسلامي بين تحديات العصر وضرورات التجديد ، مجلة دراسات اسلامية ، عدد8،بيت الحكمة .
- قمبر ، محمود واخرون .(1991) دراسات في اصول التربية ،دار الثقافة ، ط2،الكويت .
- هنيدي ، صالح ذياب .(1982)دراسات في الثقافة الاسلامية ، جمعية عمال المطابع التعاونية ، عمان .
- لولي ،شيماء علي محمد .(2011)الحراك الاجتماعي وعلاقته ببعض المتغيرات المجتمعية لدى خريجي كلية التربية الرياضية ، جامعة اسيوط.
-وافي ، علي عبد الواحد .(1971)المراءة في الاسلام ، مكتبة غريب ، القاهرة .
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
حقوق النشر والترخيص
تطبق مجلة الفتح للبحوث التربوية والنفسية ترخيص CC BY (ترخيص Creative Commons Attribution 4.0 International). يسمح هذا الترخيص للمؤلفين بالاحتفاظ بملكية حقوق الطبع والنشر لأوراقهم. لكن هذا الترخيص يسمح لأي مستخدم بتنزيل المقالة وطباعتها واستخراجها وإعادة استخدامها وأرشفتها وتوزيعها ، طالما تم منح الائتمان المناسب للمؤلفين ومصدر العمل. يضمن الترخيص أن المقالة ستكون متاحة على نطاق واسع بقدر الإمكان وأن المقالة يمكن تضمينها في أي أرشيف علمي.
لمزيد من المعلومات، يرجى متابعة الرابط: https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/.