A comparative study between the standard method and the lecture method in the achievement of students of the first stage, Department of Arabic Language, College of Education, Diyala University, in the subject of morphology
DOI:
https://doi.org/10.23813/FA/2012/16/4/03Abstract
Comparative Study
Between the standard method and the lecture method in the
collection of students
The first phase grade in the Department of Arabic Language
Faculty of Education, University of Diyala in the conjugation
subject
Abstract :
Hence this study aims at making (a comparative study
etween the standard method and the lecture method in the
collection of the first grade students Department of Arabic
Language Faculty of Education, University of Diyala in the
subject of exchange).
Aims of this study are:-
1 - To investigate uhich of these methods (standard and the
lecture) is the best in achieving the Arabic language students/
Faculty of EducationAl_Asma'i - Diyala University.
2 - To investigate the effect of the sex variable in student
achievement in the Arabic language who have been studied
according to two methods (standard and lect
In order to achieve these goals one of the researchers has
applied his studies on two sections in the Department of Arabic
Language - Faculty of Education Al-sma'i - Diyala University,
section (b) The number (51) students, a study on according to
the standard way and another section which is section(c) The
number (52) students are taught according to the lecture method
as the total sample (103) students.
One of the researchers conducted the experiment at the
beginning of the second semester of the academic year (2010 –
2011) At the end of the experiment the researcher has tested the
students to know the effect of using one of two ways (standard
and lecture) in the collection of students in the Department of
Arabic Language and making a comparison between them.
After conducting the experiment and analyze the results by
statistical means the researchers have come number of
conclusions, including:-
1 -The students are very poor in the section of conjugation.
2 - Use the lecture method has led to a negative impact on the
performance of students.
In light of these results researchers recommend a number of
recommendations ,including:
1 - Teachers of conjugation subjects should use the standard
method in teaching this subject.
2 - Use a variety methods in teaching this subjects, especially
the standard one because this method suitable for the vocabulary
of this subject and the nature of these students and their
abilities.
The researchers also propos to undertake a number of studies:-
1 - Making a comparative study between two methods
instudying the same topics as the Arabic grammar.
2 - Writing researches and preparing thesis about the problems
of teaching subjects of conjugation at the
secondary,intermediate and preparatory stages.
Ask God And That The Dress Worn By The Acceptance And
Benefit, It's Official Akram
References
المصادر والمراجع :
- القرآن الكريم .
١.ابن جني ، أبو الفتح عثمان النحـوي الموصـلي ، المنـصف شـرح لكتـاب
التصريف لأبي عثمان المازني ، تحقيق إبراهيم مصطفى وعبد االله أمين ، ط١
، مطبعة عيسى البابي الحلبي وأولاده ، القاهرة ، ١٩٨٢ .
٢ .ابن منظور ، الإمام العلامة أبو الفضل جمال الدين محمد بن مكرم الأفريقـي
المصري . لسان العرب ، دار صادر للطباعة والنشر ودار بيروت للطباعـة
والنشر ، بيروت ١٩٥٥م ـ ١٣٧٤هـ .
٣.ابن فارس ، أبو الحسين احمد . مقاييس اللغة ، تح قيق عبـد الـسلام محمـد
هارون ، ط ١ ، دار أحياء الكتب العربية ، عيسى البابي الحلبي وشـركاؤه ،
القاهرة ، ١٣٦٦ هـ.
٤.أبو الهيجاء ، فؤاد حسن أساسيات التدريس ومهاراته وطرقه العامة ، عمان ،
دار المناهج ٢٠٠٠ .
٥.الاشبيلي ، ابن عصفور ت (٦٦٩هـ) . الممتع في التصريف ، تحقيق فخـر
الدين قباوة ، ط٣ ، منشورات دار الأفاق الجديدة ، بيروت ، د.ت .
٦.ــــــ . شرح جمل الزجاجي الشرح الكبير ، تحقيق صاحب أبو جناح ،
ط١ ، عالم الكتب ، بيروت ، ١٤١٩هـ - ١٩٩٩م .
٧.البياتي ، عبد الجبار توفيـق ، وزكريـا اثناسـيوس . الإحـصاء الوصـفي
والاستدلالي في التربية وعلم النفس ، مؤسسة الثقافـة العماليـة ، بغـداد ،
١٩٧٧م .
٨.جابر ، عبد الحميد ، وعايف حبيب . أساسيات التدريس ، بغـداد ، مطبعـة
العاني ، ١٩٦٧ .
٩.الجبوري ، عمران جاسم حمد، دراسـة مقارنـة بـين طريقتـي المناقـشة
والمحاضرة في تدريس مادة الأدب والنصوص في الخامس الثانوي جامعـة
بغداد كلية التربية ١٩٨٦ ) .رسالة ماجستير ) .
١٠ .الجبوري ، محمد صالح ياسين . بناء دليل لتيسير تدريس النحو العربي في
شرح قطر الندى وبل الصدى في أقسام اللغة العربيـة فـي كليتـي الآداب
والتربية ، جامعة ديالى ، كلية التربية ، ٢٠٠٤ ) . رسالة ماجـستير غيـر
منشورة ) .
١١ .الجرجاني ، علي بن محمد بن علي الجرجاني ، التعريفـات ، دار الكتـاب
العربي ،ط١ بيروت ، تحقيق : إبراهيم الابياري ، ١٤٠٥ هـ _١٩٨٥م .
١٢ .جواد ، مصطفى . دراسات في فلسفة النحو والصرف واللغة والرسم ، ورد
على رءوف جمال الدين مؤلف مناقشات مع الدكتور مصطفى جواد ، مطبعة
اسعد ، بغداد ، ١٣٨٤هـ ، ١٩٦٤م.
١٣ .الحديثي ، خديجة .أبنية الصرف في كتاب سيبويه ، منشورات مكتبة النهضة
، ط١ ،١٩٦٥م ـ ١٣٨٥هـ .
العدد الحادي والخمسون . مجلة الفتح . ایلول لسنة ٢٠١٢ أ.د. مثنى علوان الجشعمي
م.م. زینب فالح مھدي
-١١١ -
١٤ .الحملاوي ، احمد . شذا العرف في فن الصرف ، مكتبة النهضة العربيـة ،
شارع السعدون ، بغداد ، ١٩٨٨.
١٥ .خليفة ، عبد الكريم . تيسير العربية بين القديم والحديث ، ط١ ، عمـان ـ
الأردن ، ١٤٠٧ هـ ـ ١٩٨٦.
١٦ .الخماسي ، عبد علي حسين صالح ، دراسة مقارنة لأثر طريقتي الاسـتقراء
والقياس في تحصيل تلاميذ الصف الخامس ابتدائي في قواعد اللغة العربية ،
جامعة بغداد كلية التربية ١٤٠٧ هـ – ١٩٨٧.
١٧ .داوود ، عزيز حنا وأنور حسين ، مناهج البحث التربوي جامعة بغـداد دار
الحكمة للطباعة والنشر ١٩٩٠.
١٨ .الدجيني ، فتحي عبد الفتاح . أبو الأسود الدؤلي ونشأة النحو العربي ، وكالة
المطبوعات ، ٢٧ شارع فهد السالم ، الكويت ، د.ت .
١٩ .الدليمي ، طه علي حسين ، دراسة مقارنة لأثر بعض الطرق التدريسية على
تحصيل الطلاب في قواعد اللغة العربيـة جامعة بغداد ، كلية التربيـة ١٩٨٠
(رسالة ماجستير) .
٢٠ .الدليمي ، مجهد جيجان ، وآخرون . النحو العربي مذاهبه وتيسيره ، وزارة
التعليم العالي والبحث العلمي ، جامعة بغداد ، كلية التربية ، د. ت .
٢١ .الدينوري ، أبو محمد عبد االله بن مسلم بن قتيبة ( ٢١٣/ ٢٧٣ هـ ) . عيون
الأخبار ، المؤسسة المصرية العامة ، د.ت .
٢٢ .الرازي ، محمد بن أبي بكر بن عبد القادر . مختار الصحاح ، الناشـر دار
الرسالة ، ١٤٠٢هـ ـ ١٩٨٢م .
٢٣ .الربيعي ، طه إبراهيم جودة . صعوبات تدريس مادة الصرف من وجهة نظر
التدريسيين والطلبة في كليات التربية ببغـداد ، كليـة التربيـة ـ الجامعـة
المستنصرية ، ١٤٢٢ هـ ـ ٢٠٠١ م . ( رسالة ماجستير غير منشورة )
٢٤ .الربيعي ، نبأ ثامر خليل . تقويم تدريس مادة الصرف في كليات التربية من
وجهة نظر التدريسيين والطلبة ، جامعة بابل ، كليـة التربيـة الأساسـية ،
٢٠٠٥ ) . رسالة ماجستير غير منشورة )
٢٥ .الرحيم ، احمد حسن ، أصول تدريس اللغة العربية والتربيـة الدينيـة ط١ ،
النجف الاشرف ، مطبعة الآداب ١٩٧١ م .
٢٦ .الرشيدي ، سعد وآخرون . المنهج الدراسي ،مكتبة الفلاح للنشر والتوزيع ،
. ١٩٩٩
٢٧ .الزبيدي ، محمد مرتضى . تاج العروس ، دار ليبيـا للنـشر والتوز يـع ،
بنغازي ، طبع بمطابع دار صادر ، بيروت ، ١٣٨٦هـ ـ ١٩٦٤م .
٢٨ .الزبيدي ، حربية كامل مهدي . اسم الفاعل في القـرآن الكـريم _ دراسـة
نحوية _ جامعة بغداد كلية الآداب ، ١٩٨٠ .
٢٩ .زيتون ، عايش محمود ، أساليب تدريس العلوم ، الشروق للنشر والتوزيع
عمان ١٩٩٩.
العدد الحادي والخمسون . مجلة الفتح . ایلول لسنة ٢٠١٢ أ.د. مثنى علوان الجشعمي
م.م. زینب فالح مھدي
-١١٢ -
٣٠ .السلطاني ، زي نب فالح مهدي ، بناء دليل لتيسير تدريس مادة الصرف فـي
كتاب شذا العرف في فن الصرف للمرحلة الأولى في أقسام اللغـة العربيـة
كليات التربية ، جامعة ديالى ، كلية التربية ، ٢٠٠٧.
٣١ .سمك ، مجمد صالح ، فن التدريس للغة العربية والتربيـة الدينيـة ، ط٢ ،
القاهرة مكتبة النهضة المصرية ، ١٩٦١.
٣٢ .سيبويه ، أبو بشر عمرو بن عثمان ت ( ١٨٠هـ ) . الكتاب ، تحقيق عبـد
السلام هارون ، ط٢ ، مكتبة الخانجي ، القاهرة ، دار الجيل ، ١٩٨٢ .
٣٣ .السيرافي ، أبو سعيد . أخبار النحويين البصريين ، اعتنى بنـشره وتهذيبـه
فرنيس كرنكر المطبعة الكاثوليكية ، بيروت ، د.ت .
٣٤ .شحاته ، حسن وفوزية أبو الخيل ، التدريس والتقويم الجـامعي _ دراسـة
نقدية مستقبلية ، كلية التربية للبنات الأقسام الأدبية عبر الانترنيت تحت عنوان
www.dawaserdu.gov.sakmthkrh.
٣٥ .شلاش ، هاشم طه ، وآخرون ، المهذب في علم التصريف جامع ة بغـداد ،
بيت الحكمة ، د.ت ، د.ط .
٣٦ .عاقل ، فاخر، علم النفس التربوي ، ط١ ،مكتبة النهضة ،١٩٧٢.
٣٧ .عبد الحميد ، محمد محيي الدين . دروس التصريف ، ط ٣ ، المكتبة التجارية
الكبرى ، شارع محمد علي بمصر ، مطبعة السعادة ، مصر ، ١٩٥٨ .
٣٨ .العبيدي ، رشيد عبد الرحمن . أبو عثم ان المازني ومذاهبه فـي الـصرف
والنحو ، مطبعة سلمان الاعظمي ، بغداد ، ١٣٨٩ هـ ـ ١٩٦٩ م.
٣٩ .الفراهيدي ، أبو عبد الرحمن الخليل بن اخمد ، كتـاب العـين ،الناشـر دار
ومكتبة الهلال تحقيق : الدكتور مهدي المخزومي و الدكتور إبراهيم السامرائي
، د.ت .
٤٠ .الفيروز أبادي ، مجد الدي ن . القاموس المحيط ، المكتبة التجارية الكبـرى ،
شارع محمد علي ، مطبعة السعادة ، مصر ، د.ت .
٤١ .قباوة ، فخر الدين . المورد النحوي ، نماذج تطبيقية في الإعراب والصرف
، ط١ ، دار الأصمعي بحلب ، ١٩٣٩هـ – ١٩٧٢ .
٤٢ .ـــــــ . تطور مشكلة الفـصاحة ، ط ١ ، دار الفكـر المعاصـر ،
بيروت ـ لبنان ، دار الفكر ، دمشق ـ سورية ، ١٩٩٨ .
٤٣ .المناوي ، محمد عبد الرؤوف ، التوقيف على مهمات التعاريف ،دار الفكر
المعاصر دار الفكر بيروت دمشق ، ط ١ ١٤١٠ ،هـ _ ١٩٨٠ م تحقيـق
دكتور محمد رضوان الداية .
٤٤ .النجار ، فريد جبرائيل ، وآخرون . قاموس التربية وعلم ا لنفس التربوي ،
منشورات دائرة التربية ، ١٩٨٤.
٤٥ .النايلة ، عبد الجبار علوان . الصرف الواضح ، وزارة التعليم العالي والبحث
العلمي ، جامعة الموصل ، ١٤٠٨هـ – ١٩٨٨م .
العدد الحادي والخمسون . مجلة الفتح . ایلول لسنة ٢٠١٢ أ.د. مثنى علوان الجشعمي
م.م. زینب فالح مھدي
-١١٣ -
٤٦ .الهاشمي ، عابد توفيق . الموجه العلمي لمدرسي اللغة العربيـة ، بغـداد ،
مطبعة الرشاد ، ١٩٧٣
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 أ.د. مثنى علوان الجشعمي، م.م. زينب فالح مهدي السلطاني
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.