The effect of a training program to develop counseling interview skills among educational counselors
Abstract
The counseling interview is the main axis around which the counseling and guidance process revolves, and it requires experience, knowledge and skill on the part of the counselor, as it is a professional and technical relationship, and this relationship depends on communication between the counselor and the counselor. Continuous communication in the claim has a fundamental role in the success of the counseling process. . Lovoie (1994, p1) There are many educational counselors who possess some characteristics and skills that are specific to the personality of the successful counselor. They may have successful leadership and successful management in the interview, but they may lack the techniques and skills of asking questions or preparing for the interview and other techniques required in the counseling interview. The problem of the current research is to answer the following question: What is the effect of the training program on developing counseling interview skills among educational counselors? The importance of the current research is evident in the following: 1- Lack of studies on the topic of training on counseling interview skills 2- Providing a training program that helps workers in counseling to develop their counseling skills 3- Presenting a ready-made scale to measure the skills of the counseling interview 4- It draws the attention of researchers to such research and aims The research aims to 1- Build a measure of the counseling interview skills of the educational counsellors. 2- Building a training program for the counseling interview skills. 3- Then verifying the validity of the two hypotheses: A- There are no statistically significant differences in the ranks of the scores of the experimental group members on the scale of the counseling interview skills in the pre and post test B- There are no statistically significant differences between the ranks of the degrees of the experimental and control groups in the post-test As for the second chapter It dealt with the skills of the guided interview, which are (preparation for the interview, interview guide, opening the interview, asking questions, listening, recording the interview and then ending the interview) and previous studies. In the research procedures, a measure of the skills of the guided interview was built and its validity and reliability were verified. on a group of experts and specialists in educational counseling.The results of the research concluded that there are statistically significant differences in the post-test between the control and experimental groups and in favor of the experimental group.
References
-احمد الشريفين ، 2211 ، المجلة األردنية في العلوم التربوية ، المجلد 7 عدد 3 ، األردن
-األلوسي واخرون ،1887 ن ا}شاد التربوي ، وزارة التربية ، ط6 ، مطبعة الصفدي ، بغداد
-ابو زعيزع ، عبدهللا ،2228 ، مفاهيم في الصحة النفسية ، ط1 ،األكاديميون للنشر ، األردن
-ابو زينة ، فريد كامل ،1892 ، مهارات التفكير العليا ، مكتبة الفالح ، عمان
-ابو سعد ، احمد عبد اللطيف ،2228 ، الشخصية والتقييم في األرشاد ، دار المسرة ، عمان
-ابو سعد ، احمدعبداللطيف ، 2228 ، المهارات األرشادية ن ط1 ، دار المسرة ، عمان
-ابو عطية ، سهام درويش ،2222 ، مبادئ األرشاد النفسي ، ط2 ، دار الفكر ، عمان
-البياتي ، عبدالجبار وتوفيق ، واثناسيوس زكريا ،1877 ، األحصاء الوصفي واألستداللي ،الجامعة
المستنصرية
-الخطيب ، صالح احمد ،2223 ، األرشاد النفسي في المدرسة ، اسسه وتطبيقاته ، دار الكتاب الجامعي ،
األمارات
-دراسات تربوية ، 2229 ، مجلة متخصصة يصدرها مصدر البحوث والدراسات في وزارة التربية
العدد الثامن .
-رسول ، خليل ابراهيم واخرون ، 2212 ، األرشاد التربوي ، ط1 ، المركز التقني لألعمال ، وزارة
التربية ، بغداد
-الرشيدي ، بشير صالح ، السهل راشد علي ، 2222 ، مقدمة في األرشاد النفسي ، مكتبة الفالح ،
الكويت
-زهران ، حامد عبد السالم ،1891 ، التوجية واألرشاد النفسي ، ط31 ، عالم الكتب ، القاهرة
-سليمان ، يحيى داوود واخرون ، 2229 ، دليل المرشد التربوي ،ط1 ، المستلزمات التربوية ، العراق
- السعدي ، قاهر عباس و سعدون الساموك ، 2224 ، مهارات التدريب ، ط1 ، الورقة للنشر ، األردن
-شهاب شهرزاد احمد ،2229 ، اثر برنامج تطويري لرفع مستوى مهارات القيادة األدارية لمديري
المدارس األبتدائية دراسات تربوية ، دار الكتب ، بغداد
-الشرنوبي ، سعد الدين ابو الفتوح ، 2221 ، المفاهم والمعالجات األساسية في األحصاء ، ط1 ،
األشعاع النفسية ، األسكندرية
-شبكة األنترنيت ، مهارات المقابلة األرشادية com.alshref.www
www.eawraq.com
-عودة ، احمد سليمان ، علكاوي فتحي حسن ،1897 ، اساسيات البحث العلمي في العلوم األنسانية ، ط1
، مكتبة المنار ، األردن
-عودة ، احمد سمان ، الخليل ، 2222 ، األحصاء للباحث في التربية والعلوم األنسانية ، دار الفكر ،
عمان
-عيدان ، دوفان ، عدي عبد الرحمن ، عبدان ، 1886 ، البحث العلمي مضمونه وادواته واساليبة ، ط1
، دار الفكر ، عمان
-عمر ، ماهر محمود ،ب ت ، المقابلة في األرشاد دور العالجي النفسي ، دار المعرفة ، األسكندرية
-العزه ، سعيد ، حسين ، 2222 ، األرشاد الجماعي العالجي ، ط1 ، الدار الدولية ، عمان
-ملحم ن سامي محمد ،2212 ن مبادئ التوجية واألرشاد النفسي ، دار الميسرة ، عمان
-الوهج ، عمار جبار حسين ن 2228 ، توظيف استراتيجيات تحليل المهمات في تدريس طلبة قسم
التربية الفنية على مهارات األنشاء ، رسالة ماجستير ، بغداد .26- Ahman ,s , J, marein , D . Glock (1975) measuring and E valuation Edducation
Achievmant , 2 th . Boston.
- Corey , G . (1990) theoty practice of Group counseling , 3d . Edition colifornia
Books . colepublishin company pacific , Grove .
- I vey , A , Authier , J. (1978) . micro – counseling Innovation in interviewing .
psycho therapy and psycho Education . 2nd . Ed , spring field , 1L , c .c. thoms.
- martin . jack . (1990) confusions psychological skills training Journal of
counseling , vol , 68 . no .4
- peace,s and sprinthall , N. (1998) Training school counselors to supervise
begging counselor
- Stewart , C , cash ,Ir . w . (1978) interviewing principles practice . W.C.B .
company new york
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 عبـــد الكريـــم محمـــود صالــح

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.