Cooperative learning and its relationship to domestic violence among middle school students
DOI:
https://doi.org/10.23813/FA/2012/16/5/17Abstract
Abstract:
Educational Learning and Family Violence,are the basic
idea of this research. Historical su mmarized about educational
Learning and explained educational Learning and what are the
principle and strategies that used in educational Learning.
While family Violence understanding history of family Violence
explain family Violence according to social theories as
constructive fanctional theory and social exchange theory.
Fifty-second issue. Al-Fath Magazine. December 2012 Heba Mazhar Abed
-415-
Research aim:
Knowing the relationship between educational Learning and
family Violence for intermediate students.
To achieve this aim the researcher used tow measurement. The
first to measure educational learning and the other to measure
family Violence to the students of intermediate school.
The two measures were experienced on sample of (120)
Students randomly from schools of diyala education office
.They were distributed according to class.
After collection information and processing them statistically by
using correlation conefficient(person) for two separated
samples, also using test equation.(T-Test) The researcher gains
the following results.
There is statistic relation between family violence and
educational learning for intermediate girls students.
According to the results, the researcher has many suggestion and
recommendation
References
المصادر :
١ -ابن منظور ،(١٩٧٩ ،(لسان العرب ،بیروت للطباعة والنشر ،لبنان .
٢ -بѧѧѧدوي ،احمѧѧѧѧد زكѧѧѧي ،(١٩٨٦ (مѧѧѧѧصطلحات العلѧѧѧوم الاجتماعیѧѧѧѧة ،بیѧѧѧѧروت
،لبنان،مكتبة لبنان.
٣ -بوردیѧѧو،بییѧѧر ،(١٩٩٤ (العنѧѧف الرمѧѧزي ، بحѧѧث فѧѧي اصѧѧول علѧѧم الاجتمѧѧاع
التربوي،ترجمة نظیر جاھل ،بیروت،لبنان ،المركز الثقافي العربي.
٤ -التمیمѧي ، بیѧداء مجیѧد محمѧود عبѧد االله ،( ٢٠١١، (العنѧف الاسѧري وعلاقتѧھ
بطلب المساعدة الارشادیة لدى طلبة المرحلة المتوسطة،رسالة ماجستیر غیر
منشورة،جامعة دیالى ،كلیة التربیة الاساسیة .
٥ -التمیمѧي، عѧواد جاسѧѧم محمѧد ،(٢٠١٠، (طرائѧق تѧѧدریس العامѧة "المѧѧألوف-
والمستحدث" دار الحوراء للطباعة .
٦ -الحیلة ،محمد محمود ،( ١٩٩٩ ، (التصمیم التعلیمي نظر یة وممارسѧة ، عمѧان
،الاردن ،دار المسیرة.
٧ -جѧѧѧѧابر ،جѧѧѧѧابر عبѧѧѧѧد الحمیѧѧѧѧد ،( ١٩٩٩ ،(اسѧѧѧѧتراتیجیات التѧѧѧѧدریس والتعلѧѧѧѧیم
،ط١،القاھرة،مصر،دار الفكر العربي.
٨ -الجبѧѧري ،اسѧѧماء ومحمѧѧد عبѧѧد مѧѧصطفى الѧѧدین ،(١٩٩٨ (سѧѧیكلوجیة الѧѧتعلم
التعاوني والتنافس الفردي،القاھرة ،مصر ،علم الكتب .
العدد الثاني والخمسون . مجلة الفتح . كانون الاول لسنة ٢٠١٢ ھبة مظھر عبد
-٤٣١ -
٩ -الزوبعي ،عبد الجلیل والغنام ،محمد احمد،(١٩٨١ (مناھج البحث في التربیѧة
،ط٢،بغداد ، العراق،مطبعة العاني .
١٠-سѧѧѧعادة ،جѧѧѧودت احمѧѧѧد ،واخѧѧѧرون ، (٢٠٠٨ ، (الѧѧѧتعلم التعѧѧѧاوني نظریѧѧѧات
وتطبیقات ودراسات ،ط١، دار وائل للنشر والتوزیع .
١١-سѧѧلیمان ،عѧѧامر ،(١٩٨٧،(القѧѧانون فѧѧي العѧѧراق القѧѧدیم ،بغѧѧداد،العѧѧѧراق،دار
الشؤون الثقافیة العلمیة .
١٢ -الѧѧشمري،ھѧѧدى علѧѧي جѧѧواد ،(٢٠٠٥ ،(طرائѧѧق تѧѧدریس التربیѧѧة الاسѧѧلامیة
،عمان ،الاردن،دار الشروق للنشر والتوزیع .
١٣-صѧفوت،فѧرج،(١٩٨١ ،(القیѧاس والتقѧویم النفѧسي والتربѧوي ،وزارة التعلѧیم
العالي والبحث العلمي ،بغداد ،العراق .
١٤ -الѧѧѧصمیدعي،ھبѧѧѧة ابѧѧѧراھیم عبѧѧѧد االله مح مѧѧѧد،(٢٠٠٢،(اثѧѧѧر الѧѧѧتعلم التعѧѧѧاوني
بأستخدام استراتیجیة التعلم معا فѧي تنمیѧة مھѧارات العملیѧات العلمیѧة لѧدى طالبѧات
ثانویѧѧة المتمیѧѧزات فѧѧي مدینѧѧة الموصѧѧل ،رسѧѧالة ماجѧѧستیر غیرمنѧѧشور ة ، جامعѧѧة
الموصل ،كلیة التربیة .
١٥ -العتѧѧѧوم،منѧѧѧذر سѧѧѧامح ،(٢٠٠٧(طرائѧѧѧق تѧѧѧدریس التربیѧѧѧة الفنیѧѧѧة ومناھجھѧѧѧا
،ط١،عمان ،الاردن ،دار المناھج للنشروالتوزیع .
١٦ -عѧѧودة ،احمѧѧد سѧѧلیمان ،ملكѧѧاوي فتحѧѧي حѧѧسین ،(١٩٩٢،(اساسѧѧیات البحѧѧث
العلمي في التربیة والعلوم الانسانیة ،عمان الاردن ،دار الفكر للنشر والتوزیع.
١٧ -العیѧѧѧѧسوي،عبѧѧѧѧد الѧѧѧѧرحمن ،(٢٠٠٠،(علѧѧѧѧم الѧѧѧѧنفس التعلیمѧѧѧѧي،،ط١،بیѧѧѧѧروت
،لبنان،دار الراتب الجامعیة.
١٨ -العیسوي ،عبد الرحمن ،(ب،ت)،علم النفس الاجتماعي ،القاھرة ،مصر.
١٩ -الغزالي ،جمیل رشید تھوم ،(٢٠٠١،(اثر استخدام اسلوب التعلم التعاوني فѧي
تحصیل طالبات الصف الثاني معھد اعѧداد المعلمѧات فѧي مѧادة الجغرافیѧة ،رسѧالة
ماجستیر غیر منشورة ،جامعة بغداد ،كلیة تربیة ابن الرشد.
٢٠ -فرج ،عبد اللطیف بѧن حѧسین ،(٢٠٠٥ ، (طѧرق التѧدریس فѧي القѧرن الواحѧد
والعشرین،ط١ ،عمان ،الاردن،دار المسیرة .
٢١ -الكѧواك،مѧاھر شѧاكر مھѧدي ،(٢٠٠٤،(العنѧف العѧائلي ضѧد النѧساء ،رسѧالة
ماجستیر غیر منشورة ،جامعة القادسیة ،كلیة الاداب.
٢٢ -كولة ،ستیفن،(١٩٧٤ ،(منھج البحث في علم الاجتماع ،ترجمѧة عبѧد الھѧادي
الجوھري ،القاھرة ،مصر،مكتبة النھضة الشرق.
٢٣ -محمد ،محمد علي ،(١٩٨٩،(علم الاجتمѧاع الѧسیاسي ،الѧسیاسة والمجتمѧع فѧي
العالم الثالث،الاسكندریة ،مصر ،دار المعرفة الجامعیة .
٢٤ -مطر ،فاطمة خلیل،(١٩٩٢ (اثѧر اسѧتخدام الѧتعلم التعѧاوني فѧي تѧدریس وحѧدة
الحركѧة الموجبѧة علѧѧى الجوانѧب الانفعالیѧѧة للطѧلاب فѧي برنѧѧامج اعѧداد المعلمѧѧین
،المجلة العربیة للتربیة ،المجلد ١٢، عدد الاول ،جامعة البحرین.
٢٥ -المظفѧѧر ،عبѧѧد العظѧѧیم عبѧѧد الغنѧѧي ،(٢٠٠٥، (تربیѧѧة الѧѧشباب حتѧѧى الѧѧزواج
،بصرة ،العراق،مطبعة البراعم .
العدد الثاني والخمسون . مجلة الفتح . كانون الاول لسنة ٢٠١٢ ھبة مظھر عبد
-٤٣٢ -
٢٦ -منسي ، محمود عبѧد الحلѧیم ،(١٩٩٤،(القیѧاس والاحѧصاء النفѧسي والتربѧوي
،الاسكندریة ،مصر،دار المعارف.
٢٧ -نجѧѧѧѧѧѧد،مؤسѧѧѧѧѧѧسة ریѧѧѧѧѧѧاض ، (٢٠٠٣،(الѧѧѧѧѧѧشامل فѧѧѧѧѧѧي تѧѧѧѧѧѧدریب المعلمѧѧѧѧѧѧین
،ط١،الریاض،السعودیة ،دار الوراق .
-SHaran, S: cooperative learning in small groups recent
method and effects in achievement,attitudes and ethnic
relations,"Review of Educatioal Research'' Vol.(50),No.2.1980.
-and keuneth, d. (1972):Educationl Stanley,c.,Hopkins,
And psycho logical measurement and evaluation. New york ,
printce-Hall
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 ھبة مظھر عبد

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.