Building a Model for Evaluating and Applying the Arabic Language Curriculum for the Preparatory Stage
DOI:
https://doi.org/10.23813/FA/23/2/15Keywords:
Building a model for the evaluationAbstract
The decided curricula for the learning stages is an important phase. The current study aims at building and applying a model for the evaluation of the Arabic language curriculum for the preparatory stage. The researcher followed the descriptive analytical and survey method. The research community and its sample were a number of the male and female teachers of the Arabic language. There are six fields to evaluate the curriculum thus the study content needs to be evaluated every four to six years to make some of the amendments or deletions or additions according to the aims and according to each new and useful information and skills that serve the learner and increase the usefulness and effectiveness of the language. The researcher used the Delphi method as well as a number of statistical rules to arrive at a final building of the model in the round of the three questionnaires to construct the evaluating model. The final number of the items of the model reached to (121) items. Then, the researcher conducted the procedures of applying the model after reaching to the final during the period from (9/10/2017) To 9/12/2017) to achieve the goal of the research which was the evaluation of the curriculum of the Arabic language in the preparatory stage. In order to fitful the need of answering the questionnaire, each member of the sample should read each item and indicate the degree of evaluation by seeing the availability of the content of the item in the curriculum in accordance with a triple scale (agree, agree to a certain extent, disagree), to take degrees (3, 2, 1) respectively. In the light of the results of the research, the researcher reaches to the conclusion that the items of each of the six areas included in the current research can form an integrated system of evaluation. The researcher recommends to adopt the model reached by the researcher in the research by the Ministry of Education and its directorates. The researcher suggestes conducting an applied study of the model reached by the researcher.
References
المصادر
إبراهيم ، فوزي طه والكلزة , المناهج المعاصرة ، ط2 ، مكتبة الطالب الجامعي ، مكة المكرمة ، 1994م .
بلوم ، بنيامين ، ترجمة , محمد الخوالدة وصادق عودة , نظام تصنيف الأهداف التربوية ،جدة ، دار الشرق ،1985م.
الزوبعي ، عبد الجليل ومحمد أحمد الغنام ، مناهج البحث في التربية ، ط2 ، مطبعة العاني ، بغداد ، العراق ،1974م.
زاير, سعد علي,جري ,خضير, تصميم التعليم وتطبيقاته في العلوم الانسانية ,بغداد العراق 2015م.
زاير ,سعد,عايز , ايمان ,مناهج اللغة العربية وطرائق تدريسها ,بيروت ,لبنان, 2011م.
التميمي ، عواد جاسم محمد , تقويم المناهج الدراسية ، ورشة عمل مقدمة الى ورشة تقويم المناهج الدراسية ، الرباط ، 1994م .
جرادات ، عزت وآخرون , مبادئ القياس والتقويم ، عمان ، المكتبة التربوية المعاصرة ،1990 م .
الجعفري ، ماهر اسماعيل ،الموسوي ،عبد الله , رؤية في تقويم المناهج الدراسية لمعاهد اعداد المعلمين والمعلمات ، مسند في مجلة الأستاذ ، كلية التربية ، ابن رشد ، جامعة بغداد ، العدد السابع ، كانون الثاني ، 1996م .
الحلبوسي ، سعدون سلمان نجم , بناء انموذج لتقويم المناهج الدراسية لكليات التربية ، رسالة ماجستير غير منشورة ، كلية التربية ، ( ابن رشد ) جامعة بغداد ، 1994م .
الزدجالي ، ايمان بنت صديق , تقويم كتب اللغة العربية للمرحلة الاعدادية من وجهة نظر المعلمين والطلاب في سلطنة عمان ، رسالة ماجستير غير منشورة ، جامعة السلطان قابوس ، عمان ، 1995م
سمعان ، وهيب ؛ ورشدي ، لبيب , دراسات في المنهج ، مكتبة الأنجلو المصرية ، الطبعة السابعة ، القاهرة ، 1992م.
سعاد، جودت أحمد، مناهج الدراسة الاجتماعية، ط1، دار العلم للملايين، بيروت، 1999م .
الشبلي ، ابراهيم مهدي ،المناهج : بنائها – تنفيذها – تقويمها – تطويرها ، الطبعة الثابته ، دار الأمل للنشر والتوزيع ، اربد ، العراق 2000م .
الشمري ، زينب حسن ، إانموذج مقترح في بناء المنهج الدراسي الجامعي ، العلوم التربوية والنفسية ، الجمعية العراقية للعلوم التربوية والنفسية ، العدد 42، 2001 م.
فرحان ، اسحق احمد وآخرون ،المنهاج التربوي بين الصالة والمعاصرة ، الطبعة الأولى ، دار النشر ، عمان ، 1994م .
الكيلاني ، ماجد عرسان ،فلسفة اللغة العربية دراسة مقارنة بين فلسفة اللغة العربية والفلسفات التربوية المعاصرة ،مؤسسـة الريـان ، بيروت ، لبنان ، 1998م .
الكرخي ، مجيد , التنبؤ والتخطيط الاستراتيجي ، دار المنهج للطباعة والنشر ، بغداد، العراق.
مجاور ، محمد صلاح الدين , وفتحي عبد المقصود الدين , المنهج أسسه وتطبيقاته التربوية ، ط4 ، دار القلم ، الكويت ، 1999م .
محمد ، مجيد مهدي، المناهج وتطبيقاتها التربوية ، مطابع التعليم العالي في الموصل 1990م.
العساف، صالح بن محمد، المدخل الى البحث في العلوم السلوكية ، مكتبة العبيكان ، الرياض ، السعودية ،1989م.
علام ، صلاح الدين، القياس والتقويم التربوي والنفسي وتطبيقاته وتوجهاته المعاصرة ، ط1 ، دار الفكر العربي ، القاهرة ، 2000 م.
نشوان ، يعقوب حسين , المنهج التربوي من منظور إسلامي ، عمان دار الفرقان للنشر ، ط1, 1992م .
Negley, Rossl, Evansn. Hand Book for Effective Curriculum Develop Ment. (N: Y: Prentice. Hall Inc. , 2000)
جامعة ديالى
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.