The Effect of Biggs’ Model on the Achievement of the Fifth Grade/ Literary Section Students in the Literature and Literary Texts Lesson

Authors

  • Imad Hashim Muhammad Diyala Directorate of Education

DOI:

https://doi.org/10.23813/FA/23/2/18

Keywords:

Biggs

Abstract

The current research aims at identifying the effect of Biggs’ model on the achievement of the fifth grade/ literary section students in the literature and literary texts lesson. The experimental approach is chosen to achieve this aim. The center of Diyala governorate is chosen to be the place for conducting the study. Students of preparatory schools in the center of the governorate are chosen to be the community of the research.

The sample of the study is chosen to be the students of the fifth grade of preparatory school/ literary section who study at Dhirar Bin Al- Azwar preparatory school for the academic year 2018- 2019. The sample has been chosen randomly and it is composed of two groups; the first is composed of (35) students and it represents the experimental group and the second group is composed of (32) students and it represents the control group.

The students who failed in the previous year have been excluded and in this way, the overall number of the experimental group becomes (29) students and (27) students for the control group. The final form of the sample is composed of (56) students. An equivalence of the achievements of the previous year and the age of the students is conducted. The achievement test is chosen to be the tool of the research. At the end of the experiment, the researcher uses the appropriate statistic tools. He concludes that there exists a difference on the behalf of the experimental group. In the light of this result, the researcher sets a number of recommendations and suggestions.

References

المصادر

إبراهيم ، عبد العليم , الموجه الفني لمدرسي اللغة العربية ،دار المعارف بمصر ،ط7 ، 1973 م.

ابن منظور ، أبو الفضل جمال الدين محمد بن مكرم . لسان العرب ، المجلدات 1 و 7 و11 ، دار بيروت ، بيروت ، 1956 م.

احمد ، محمد عبد القادر , دراسات في ادب ونصوص العصر الجاهلي ، ط1 ، مكتبة النهضة المصرية ، القاهرة ، 1983 م.

الخليل، سمير كاظم، الراوي، تركي عبد الغفور، الأدب والنصوص للصف الرابع الأدبي، مطبعة المجد، ط5،2012 م.

الخليلي ، خليل يوسف . التحصيل الدراسي لدى طلبة التعليم الإعدادي ، وزارة التربية والتعليم ، البحرين ، 1997م .

الخوالدة، محمد محمود وآخرون طرق التدريس العامة , مطابع الكتاب المدرسي , صنعاء , اليمن, 1995م .

الدردير، عبد المنعم احمد، دراسات معاصرة في علم النفس المعرفي،، ج1،عالم الكتب للنشر والتوزيع والطباعة،القاهرة،2004م.

الدغمة ، فاطمة العودة , طرق تدريس اللغة العربية ، بحث مقدم الى جمعية المعلمين الكويتية ، 1980 م.

الدليمي , كامل محمود نجم , طرائق تدريس اللغة العربية ، مطبعة دار الكتب للطباعة والنشر ، بغداد ، 1999م .

. الرازي ، محمد بن ابي بكر بن عبد القادر, مختار الصحاح, دار الرسالة، الكويت، 1989م.

. الروسان ,سليم سلامة واخرون, مبادئ القياس والتقويم وتطبيقاته التربوية والإنسانية ,ط1,المطابع التعاونية ,عمان ,الاردن ,1992م.

. الزبيدي، محمد مرتضى الحسيني ( ت1205 هـ),تاج العروس من جواهر القاموس، (ج12-37 )، مطبعة حكومة الكويت، الكويت،2001 م.

. الزهيري، نبراس علي لطيف، فاعلية تنظيم الوقت وأسلوب بيجز في تعلم رفعة النتر لدى طلاب كلية التربية الرياضية، رسالة دكتوراه غير منشورة، جامعة ديالى كلية التربية الاساسية،2013م.

. السعدي , سهى محمد كريم , اثر استخدام التقنيات لمعالجة اخطاء لدى طالبات الصف الثاني متوسط وتحصيلهن الدراسي, , رسالة ماجستير غير منشورة ,كلية المعلمين ,الجامعة المستنصرية, 2002م.

. السكري، عماد الدين محمد و الهجين عادل عبد الفتاح ،سمة الذكاء الوجداني وعلاقتها بأساليب التفكير لدى عينة من طلاب الجامعة، مجلة كلية التربية بكفر الشيخ ،جامعة طنطا،2006م.

.السلامي ، جاسم محمد عبد , مشكلات تدريس مادة الأدب والنصوص في المرحلة الإعدادية في العراق ، ( رسالة ماجستير غير منشورة).جامعة بغداد ، كلية التربية ابن رشد, 1998م,

. سمارة ، عزيز واخرون . مبادئ القياس والتقويم في التربية ، ط2 ، عمان ، دار الفكر للنشر والتوزيع ، 2008 م.

. السيد ، محمود أحمد , الموجز في طرائق تدريس اللغة العربية وآدابها ، ط1،دار العودة ، بيروت ، 1980 م.

.سيد قطب, النقد الأدبي أصوله ومناهجه ،ط5 ، دار الشروق ، بيروت ، 1987م.

.الشافعي , دراسة مسحية في شعر الإمام الشافعي مطبعة الزهراء الحديثة ، الموصل ، 1983 م.

.الشيرازي ، السيد حسن ، العمل الأدبي ، دار الصادق ، بيروت ، 1969 م.

.عامر، رياض حامد يوسف, تطوير منهجية لتقييم الاثر البيئي بما يتلاءم مع حاجة المجتمع. رسالة ماجستير، كلية الدراسات العليا، جامعة النجاح الوطنية، نابلس، 2006م.

.عبد الباري، ماهر شعبان, المهارات الكتابية من النشأة الى التدريس, دار المسيرة، عمان، 2010م.

.عبد العزيز، محمد حسن، مدخل الى علم اللغة، كلية دار العلوم، جامعة القاهرة، 1983.

.عطية، محسن، علي التعلم انماطه ونماذج حديثة، دار صفاء للنشر والتوزيع، عمان، الاردن، 2016 م .

.العقيلي، عبد المحسن سالم, التوجهات النظرية والتطبيقية لمعلمي اللغة العربية في مدينة الرياض ومدى علاقتها بالنظرية البنائية، المجلة التربوية، الكويت: كلية التربية، جامعة الكويت، المجلد (19)، العدد(76) 2005م.

.علي، اسماعيل، ابراهيم، والمشهداني، وسام توفيق لطيف، اساليب التعلم والتفكير نظرة معرفية في الفروق الفردية، ط1دار قنديل للنشر والتوزيع، عمان، الاردن، 2014م.

.فضل الله ، محمد رجب , الاتجاهات التربوية المعاصرة في تدريس اللغة العربية ، ط1 ، عالم الكتب ، مصر ، 1998م.

.اللقاني , احمد حسين وبرنس احمد رضوان , تدريس المواد الاجتماعية ,ط3, القاهرة , الناشر عالم الكتاب ,1978م.

.المالكي، فهد عبدالله ، نمذجة العلاقات بين مداخل تعلم الاحصاء ومهارات التفكير الناقد و التحصيل الاكاديمي لدى طلاب جامعة ام القرى، كلية التربية ،جامعة ام القرى، رسالة ماجستير غير منشورة،2012م.

. المرسومي، عهود سامي هاشم، أثر إستراتيجية سوم في تحصيل مادة الأدب والنصوص لدى طالبات الصف الخامس الأدبي، رسالة ماجستير، كلية التربية، ابن رشد، جامعة بغداد، 2011.

. محمد، محمد ابراهيم، كفاءة التمثيل المعرفي للمعلومات في ضوء نموذج بيجز الثلاثي لدى عينة من طلاب كلية التربية بالمنيا، رسالة ماجستير غير منشورة، كلية التربية ،جامعة المنيا،2007م.

.نشواتي، عبد المجيد وآخرون، ، علم النفس التربوي، وزارة التربية والتعليم وشؤون الشباب، عُمان،1985م.

.الوائلي ، سعاد عبد الكريم , اثر أسلوب الندوة في تحصيل طالبات الصف الخامس الأدبي في مادة الأدب والنصوص ،( رسالة ماجستير غير منشورة),جامعة بغداد ، كلية التربية , ابن رشد ، 1996م

.وداد ، محمد فاضل ,ألفاظ حضارية ، منشورات المجمع العلمي ، مطبعة المجمع العلمي ، 1998م.

. وقاد ، الهام، اساليب التفكير وعلاقتها بأساليب التعلم وتوجهات الهدف لدى طالبات المرحلة الجامعية بمدينة مكة المكرمة، اطروحة دكتوراه غير منشورة، كلية التربية، جامعة ام القرى،2008م.

.يونس ، فتحي علي ، ومحمود كامل الناقة . أساسيات تعليم اللغة العربية ، دار الثقافة للطباعة والنشر ، القاهرة ، 1977م.

- Jones. C ,(2002) :Biggis 3p Model of learning: The Role of Personal Characteristic and Environmental Influences on Approaches to learning ,doctoral thesis unpulished ,Griffith University

Published

2023-08-08

How to Cite

[1]
عماد هاشم محمد, “The Effect of Biggs’ Model on the Achievement of the Fifth Grade/ Literary Section Students in the Literature and Literary Texts Lesson”, jfath, vol. 23, no. 2, pp. 414–437, Aug. 2023.