The effect of external reading of poetic poems on the achievement of first intermediate grade students in expressive performance
DOI:
https://doi.org/10.23813/FA/2013/17/1/07Abstract
Research Summary :
This study was conducted in Al-Durar Intermediate School for Girls located in Diyala / Baquba Governorate
The aim was to find out the impact of external reading of poetry on the achievement of female students
Intermediate first grade in expressive performance.
The research sample consisted of (44) female students, of whom (20) were female students studying using poems
Poetics and (24) female students studying expression in the traditional way. The two researchers rewarded Ben
The experimental and control groups in the following variables average grades of the Arabic language
For the sixth grade of primary school and the academic achievement of the father and mother, the two researchers applied the experiment
At the beginning of the academic year 2008/09, I studied for a full semester
One of the researchers, each group of six subjects, at the end of the experiment conducted a test
Dimensionally, a unified topic for both groups to write about, and the narrator's criterion was adopted
Correcting the students' writings, and the results showed that there was no statistically significant difference
. (0.05) level
References
المصادر:
١ -إبراهيم ،رجب عبد الجواد ،المدخل إلى تعلم العربية ،دار الأفاق
العربية،مصر ،٢٠٠٣
٢ -إبراهيم ،عبد العليم ،الموجه الفني لمدرسي اللغة العربية ،دار
المعارف،ط٧،مصر ،١٩٧٣
٣ -احمد،محمد عبد القادر ،طرق تعليم اللغة العربية ،دار النهضة المصرية
ط٢،القاهرة،١٩٨٦
٤ -الأحمد ويوسف ،ردينة عثمان وحذام عثمان ،طرائق التدريس ،دار المناهج
ط١ذ ،٢٠٠١
٥ -البرقعاوي،جلال عزيز فرمان ،أثر المطالعة الخارجية في الأداء التعبيري
لدى طالبات المرحلة الثانوية ،بابل ،٢٠٠٢)،رسالة ماجستير غير منشورة)
٦ -البياتي، عبد الجبار وزكريا اثناسيوس،الإحصاء الوصفي والاستدلالي في
التربية وعلم النفس ،مطبعة مؤسس الثقافة العالمية ،بغداد،١٩٧٧
٧ -التميمي ،ضياء عبد االله احمد ،اثر تعرف طلبة الصف الثاني المتوسط
المهارات الكتابية عند تدريس المطالعة في الأداء التعبيري ، كلية التربية ابن رشد
بغداد،١٩٩٨)،رسالة ماجستير غير منشورة)
٨ -الجشعمي،مثنى علوان ،أثر استخدام الأفلام التعليمية في الأداء التعبيري لدى
طلبة المرحلة الإعدادية ،كلية التربية ابن رشد جامعة بغداد ،١٩٩٥)،رسالة
دكتوراه غير منشورة)
٩ -الجميلي ،باسمة احمد جاسم،أثر استخدام أسئلة التحضير القبلية في تحصيل
طالبات الصف السادس الأدبي في مادة النقد، رسالة ماجستير غير منشورة،٢٠٠٢
١٠ -الدليمي والوائلي ،طه علي حسين وسعاد عبد الكريم،اللغة العربية مناهجها
وطرائق تدريسها ،دار الشروق الأردن ،٢٠٠٥
١١ -الراوي ،احمد بحر ،أثر الرسوم في الأداء التعبيري لدى طلبة الصف الأول
المتوسط ،كلية التربية ابن رشد جامعة بغداد،١٩٩٥)رسالة دكتوراه غير منشورة)
١٢ -السلطاني ،حمزة هاشم ،أثر تحليل نصوص أدبية مختارة في الأداء التعبيري
لدى طلاب الصف الخامس العلمي ،بابل ، ٢٠٠٢)، رسالة ماجستير غير
منشورة)
١٣-الشامل في تدريب المعلمين طرائق مقترحة لتدريس فروع اللغة العربية
مؤسسة الرياض
١٤ -الظافر ،محمد إسماعيل ويوسف حمادي ،التدريب في اللغة العربية،دار
المريخ للنشر ،الرياض ،١٩٨٤
١٥-عاشور والحوامدة ، راتب قاسم ومحمد فؤاد،أساليب تدريس اللغة العربية بين
النظرية والتطبيق ،دار المسيرة ،ط٣،الأردن،٢٠١٠
١٦-عبد العال ،عبد المنعم سيد ،طرق تدريس اللغة العربية ،دار الغريب للطباعة
،د٠ت،القاهرة
العدد الثالث والخمسون . مجلة الفتح . نیسان لسنة ٢٠١٣ م.م. نادیة ستار احمد
م.م. سھام عبد غیدان
-١٨٦ -
١٧ -عطا،إبراهيم محمد ،المرجع في تدريس اللغة العربية ،مركز الكتاب للنشر
٢٠٠٦،
١٨ -علاوي،محمد حسين ومحمد نصر االله ،القياس في التربية الرياضية وعلم
النفس الرياضي ،دار الفكر العربي ،القاهرة ،٢٠٠٠
١٩ -عمار ،سام، اتجاهات حديثة في تدريس اللغة العربية ،مؤسسة الرسالة
،سوريا،٢٠٠٢
٢٠ -كناس،محمد راجي،كيف تكتب موضوعا إنشائيا، دار المعرفة
،بيروت،٢٠٠٧
٢١ -محجوب ،عباس، مشكلات تعليم اللغة العربية حلول نظرية وتطبيقية ط١
،دار الثقافة ،الدوحة ،١٩٨٦
٢٢ -مزعل ،جمال أسد،التعليم في العراق ،دار الطباعة والنشر جامعة الموصل
١٩٩٠،
٢٣ -نصيرات ،صالح، طرق تدريس العربية ،ط١،دار الشروق ،الأردن،٢٠٠٦
٢٤ -الهاشمي ،احمد،جواهر الأدب ،ج١وج٢ ،المكتبة العصرية ،بيروت
٢٠٠٧،
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 م.م نادية ستار احمد، م.م سهام عبد غيدان

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.