Psychological security and its relationship to the ability of self-confrontation with the middle school studen

Authors

  • duaa maan abd alhadi طالبة ماجستیر / كلیة التربیة الاساسیة – جامعة دیالى

DOI:

https://doi.org/10.23813/FA/2013/17/3/11

Abstract

Research Summary:
The current research aims, including the following: -
1 -Standard the psychological security to the preparatory
Schools students.
2 - Standard Ego ـ resilience to the preparatory Schools students.
3 - Answering the following :
A- Is there a significant relation between the Altruism behavior
and physiological security .
As the researcher using the tools for achieving the goals of
current research, it has adopted a researcher measure of
psychological stability for (Sadiq 2012) The researcher has to
hold all the requirements of the scale of the validity and
reliability, as the researcher to build scale Ego ـ resilience which
consists of (35) paragraph and used Abagesh all measures
relating to the construction of the scale, where the researcher
scales were applied to a sample of students Preparatory School,
which amounted to (100) students from the Schools of Baquba.
The researcher found the results:
1 - that the psychological security of the student is the reason
why in the Ego ـ resilience the configuration
2 - The students who have Ego ـ resilience the suffering of
psychological security that they feel they are not pets than
others.
3 - The students who for security and psychological security, be
among are less confident of them selves and less integration in
the society.
4 - There is a strong relationship between ideas Ego ـ resilience
and psychological security.
In light of the results of Search recommends researcher:
1 - the need to focus studies and scientific research on the family
and school environments in order to know all the factors and
reasons that lie behind Ego ـ resilience to the preparatory
Schools students.
العدد الخامس والخمسون . مجلة الفتح . ایلول لسنة ٢٠١٣ دعاء معن عبد الھادي
-٣٠٤ -
2 - holding training courses for counselors and parents of
students lectures where professors specializing in psychology
for the purpose of training on how to deal with students who
have Ego ـ resilience and other disorders.
3 - confirm the role of counselor in the cognitive aspects of care,
social and psychological security

References

المصـــــــادر

أولاً : المصادر العربیة

)أسعد ، یوسف میخائیل(ب٠ت): رعایة المراھقین ، لا یوجد :مكتب غریب

للنشر)٠

العدد الخامس والخمسون . مجلة الفتح . ایلول لسنة ٢٠١٣ دعاء معن عبد الھادي

-٣١٣ -

)باقر ، عبد الكریم محسن (١٩٨٤ :(علم النفس الإداري ، وزارة التعلیم العالي

والبحث العلمي ،بغداد) ٠

البدراني ، جلال عزیز حمید (٢٠٠٤ :(الأمن النفسي وعلاقتھ بالتوجھ الزمني

لدى طلبة جامعة الموصل (رسالة ماجستیر غیر منشورة ) كلیة التربیة ٠

)التتنجي ، تغرید خلیل (١٩٩٧:(بناء برنامج إرشادي جمعیللأمن النفسي وأثره

في التفكیر ألابتكاري لدى طلبة الجامعة (أطروحة دكتوراه غیر منشورة ) جامعة

بغداد ، كلیة التربیة –ابن رشد٠ (

)حسین ، منصور زیدان (١٩٨٢:(الطفل والمراھق ط١، القاھرة : مكتبة النھضة

العربیة) ٠

)حنین ، رشدي عیف(١٩٨٣ : (دراسات وبحوث في المراھقة ،ط١ ،لا توجد :

مطبعة الجھاد) ٠

)دواني ، كمال ودیراني (١٩٨٣ :(اختبار ماسلو للشعور – عدمالشعور بالأمن

النفسي ( دراسة صدق للبیئة الأردنیة ) ، مجلة الدراسات ، الجامعة الأردنیة ، مجلد

٠ ( ٢ )العدد) ، ١٠)

)الصلاحي و عبد الله محمد (١٩٩٥ :(الأمن النفسي لدى طلبة كلیةالتربیة باءب

،جامعة صنعاء وعلاقتھ بالتحصیل الدراسي (رسالة ماجستیر غیر منشورة )، جامعة

المستنصریة ، كلیة التربیة) ٠

)عبد الخالق، احمد محمد (١٩٨٩ :(أسس علم النفس ، الإسكندریة : دار المعرفة

الجامعیة).

)مخاروس ، صموئیل (١٩٧٤ : (الصحة النفسیة والعمل المدرسي ، ط٢، القاھرة

: مكتبة النھضة المصریة ).

)الموسوي ، عباس نوح (٢٠٠٢ :(السلوك الاجتماعي وعلاقتھبالشعور بالذات

والأمن النفسي لدى طلبة جامعة الموصل ، (رسالة ماجستیر غیر منشورة ) ، جامعة

الموصل ، كلیة التربیة).

ثانیا : المصادر الأجنبیة :

(AL-Naser , F, & Sandman, (2000), Evaluation resilience factors

of dramatic events in kuwait Journal of Cross Cultural

psychology, Vol4 ,No.4)

( Block, J. H., & Block, J. (1980), The role of ego-control

in the organization ofBehavior. Minnesota Symposia on

ChildPsycholog)

( Block , J., &Kremen , A. M., (1996),IQ and ego-resiliency

and empirical connections and -conceptual and

separateness. J PresSoc Psychologists, 70, 34611)

(Bonanno, G. A.Galea, S, Bucciareli, A., &Vlahov, D.

العدد الخامس والخمسون . مجلة الفتح . ایلول لسنة ٢٠١٣ دعاء معن عبد الھادي

-٣١٤ -

(2007),What predicts psychological resilience after disaster?

The role of demographics, resources, and life stress. Journal of

Consulting and Clinical Psychology, 75(5), 671-682).

(Cicchetti, D., Rogosch, F. A.,(1997).,The role of selforganization in the - promotion of resilience in maltreated

children. Development and Psychopathology)

(Ojaha,handsining,R(1988):''to Insecurity and Dependence

prononess'' psychological studies , VoI ,15 .No,2)

( Werner E.E,& Smith RS.(1982),Vulnerable but

Invincible. A Study of Resilient Children,McGraw-Hill, New

York. )

(Wolin, S &Wolin, S,(1993),Resilience in development,

Current Direction in psychology scirnce,4

Additional Files

Published

2023-08-08

How to Cite

[1]
دعاء معن عبد الھادي, “ Psychological security and its relationship to the ability of self-confrontation with the middle school studen”, jfath, vol. 17, no. 3, pp. 1–13, Aug. 2023.