The effect of the two cognitive styles, comprehension versus reception, on learning some basic handball skills
DOI:
https://doi.org/10.23813/FA/2013/17/4/02Abstract
Knowledge style"comprehending versus reception" the most effective in
learning some basic skill in handball
By
Prof.assistant.majida hameed kambash
m.rashwan mohammed ALhishmmy
Abstract
It is said tthat the world had witnessed notabie development in
the recent years in all domains and in the sport domain as well,
which is one of these domains.this is so, because of what had
been made and presented by different fields of science to enrich
sport movement to achievement.
Moreover, the curriculm of physical is considered to be one of
the modern means of education ;aiming at develophing and
improving the Physical, mental ,and social and other abilities
through practicing the Sport games and the different activities in
the physical sport education.
Since the female students respond differently in processing the
Information due to the individual differences .some of these
style ,which Have been related to learning and training ,are the
knowledge style .
The knowledge style ,of a female student ,are to be considered
special .
Method in comprehending ,recognition ,remembering ,saving
,translating and using the information in the feed back to make
use of it And the two knowledge styles comprehending versus
reception have an Effective role in characterizing the individual
differences among the persons these two knowledge style are to
be of the style that affect.
The details of information and recognizing the relation among
them And then forming special ideas with specified situations to
isolate The current information and ideas
References
المصادر
- احمد سلمان؛ تأثیر منھج تعلیمي لذوي الاستیعاب- مقابل الاستقبال في
. الانسیابیة والأداء المھاري لناشئي كرة القدم،(٢٠٠٠(
.
- آلاء زھیر؛ تѧأثیر أسѧلوب التنافسѧي الѧذاتي والجمѧاعي لѧذوي المسѧح والتركیѧز
الإدراكي في التعلم والاحتفاظ بكرة الید(أطروحة دكتوراه،جامعة،كلیة،٢٠٠٨ .(
- إقبال عمار لفتة " اثر أسلوب المعرفي الشمولي مقابل التحلیلي في التعلم
والاحتفاظ لبعض المھارات الوحیدة والثنائیة والمركبة في الجمناستك الفني ،
أطروحة دكتوراه ، جامعة بغداد كلیة التربیة الریاضیة للبنات.
- بیداء صالح المتولي ، الأسلوب المعرفي ( الاستیعاب مقابل الاستقبال )
وعلاقتھ بالقدرة على اتخاذ القرار رسالة ماجستیر ، جامعة بغداد كلیة الآداب ،
.٢٠٠٨
- عدنان یوسف العتوم ، علم النفس المعرفي ، عمان دار المسیرة ،٢٠٠٤ .
- عزیز حنا داوود ، دراسات وقراءات نفسیة وتربویة ، القاھرة مكتبة الانجلو
مصر، ١٩٨٤ .
- عاید كریم الكناني ؛ مقدمة في الإحصاء وتطبیقاتھ ،( العراق ،النجف،
دارالضیاء للطباعة والتصمیم،٢٠٠٩.(
- نسمة نعیم حسین؛ تأثیر التعلیم وفق إستراتیجیة المعرفة ما وراء الإدراكیة
لذوي المجازفة مقابل الحذر في تعلم واحتفاظ بعض المھارات الحركیة الأساسیة
بكرة الطائرة(أطروحة دكتوراه، جامعة بغداد كلیة التربیة الریاضیة ،٢٠١٠ .(
- ضیاء الخیاط وعبد الكریم قاسم غزال؛كرة الید (الموصل،وزارة التعلیم
العالي،دار الكتب لنشر،١٩٨٨.(
- witk in ,H& et al. field Dependent and field independent
genitive styles and their Educational impactions , Review of
Educational Research .1977.
- Baker ,H. and Arnold ,The Effects of a Right Brain
Mathematic cubiculum low – Achieving Forth – Grade students
doctoral Dissertation – University of south Florida ,1990.
- Coop, R. H. & Brown, L. D. (1970): Effects of
COGNITIVE Style and Teaching Method on Categories of
Achievement. Journal of Educational Psychology, 61(5), 400-
-Goldstein, K. M. & Blackman, S. (1978): cognitive Style: Five
Approaches and Relevant Research. New York, NY: John Wiley
& Sons.
-Guilford, J. P. (1980): Cognitive Styles: What are they?.
Educational and Psychological Measurement, 40, 715-735
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 أ.م.د ماجدة حمید كمبش، م.م. رشوان محمد جعفر الھاشمي

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.