The effectiveness of using the method of drawing in small groups to reduce behaviorAggressive in primary school students
Abstract
The school is considered the second institution in which the child moves after the family, as it plays a major role in influencing the child’s personality, because of the role it plays in the light of the educational process that it provides to him in order to refine the child’s minds and try to influence them, as it can be considered the first station to which the child moves. After the family, where it was given an important place through its strategic location (educational and educational) in the children’s personality, as it affected them in order to show and discover the negative traits before the positive ones in their personalities. Among the most important of these aspects and characteristics is the aggressive behavior that emerges at this stage through his practice with his peers inside the school. This behavior has consequences for the child first, in terms of his relationships with others, and secondly, his inability to establish acceptable social relationships....
References
المصادر
- أرجايل ، مشيل ، ١٩٨٢، علم النفس ومشكلات الحياة الاجتماعية ،ترجمة عبد الستار إبراهيم ،القاهرة ،مكتبة مدبولي .
- أدم ،بسماء ،٢٠٠٧، السلوك العدواني عند الأطفال ،مجلة النبأ العدد ١٧،.مجلد ١٦،العدد ٢، جامعة الكويت.
- البسيوني ،محمود ، ١٩٦٥، تنمية السلوك الاجتماعي ،القاهرة ،دار المعارف للنشر.
- البياتي ،عبد الجبار توفبق، وزكريا أثناثيوس، ١٩٧٧ ، الإحصاء الوصفي والاستدلالي في التربية وعلم النفس ،مطبعة مؤسسة الثقافة العمالية .
- توفيق ، عبد الجبار توفيق ١٩٨٣ ،التحليل الإحصائي في البحوث التربوية والنفسية والاجتماعية الطر╁ اللامعلمية ، ط١ ، الكويت.
- حمدان ،محمد ، ١٩٨١ ،التربية العملية الميدانية ،مؤسسة الرسالة ، بيروت
-- خضير ،أميرة إبراهيم عباس ،١٩٩٣، أثر استخدام الألغاز الصورية في تدريس العلوم في تنمية التفكير ألابتكاري لدى طلبة الصف الأول المتوسط ،رسالة ماجستير ،جامعة بغداد كلية ال ٢٢٩
- راتب ، أسامة كامل ، ١٩٩٥ ، علم النفس الرياضي ط١ القاهرة ،دار الفكر العربي .
-ريد ،هربرت ،تربية الذو╁ الفني ،١٩٧٥، ترجمة يوسف ميخائيل،.
--الروسان ، فارو╁ ١٩٨٩،سيكولوجية الأطفال غير العاديين ،مقدمة في التربية الخاصة ،عمان جمعية عمان ،المطابع التعاونية .
- رضوان ، محمد نصر الدين ، الإحصاء الاستدلالي في علوم التربية البدنية والرياضية ،ط١ ، القاهرة ، دار الفكر العربي ،
--الزبيدي ، كامل علوان ،الشمري ،جاسم فياض، ١٩٩٩ ، علم النفس التوافق ،الموصل ،دار الكتب للطباعة والنشر
-- شعيب، علي محمود، ١٩٨٨ ، معرفة العلاقة السببية بين تقدير هذا والقلق والتحصيل الدراسي لدى المراهقين في المجتمع السعودي ،مجلة العلوم الاجتماعية.
--صاد╁ ، سالم نوري ، ١٩٩٨أثر أسلوب التفريغ الانفعالي في تعديل السلوك العدواني لدى طلبة المرحلة المتوسطة ، أطروحة دكتوراه ،جامعة المستنصرية ،كلية التربية .
-- صوري،خالد ١٩٧٦، نبذة عن فنون الأطفال ، مجلة التربية الجديدة ،الدائرة السياسية بوزارة التربية والتعلم ،جمهورية اليمن ع١ .
-- الطائي،سعد عبد الأمير وأخرون ١٩٧٩، دليل التربية الفنية للصفين الأول والثاني دور المعلمين والمعلمات ط١ مطابع وزارة التربية بغداد
-- عباد ،المعتمد بن، العدوان ، منتديات جازان-com.Jazan.www
- عبدات ،روحي ،السلوك العدواني عند الأطفال الوقاية والعلاج،com.doroob.www
- العبيدي ،حنان عزيز ،١٩٨٨، مميزات رسوم التلاميذ في المرحلة الابتدائية في مدينة بغداد ،رسالة ماجستير ،جامعة بغداد ،كلية الفنون الجميلة . .
- عبد القادر ،فوازعبد الحميد ، ١٩٩٦ ، أثر برنامج أرشادي في تعديل السلوك العدواني لدى طلبة مرحلة التعليم الأساسي في الأردن ، أطروحة دكتوراه ،جامعة المستنصرية ،كلية التربية .
- عثمان ،عبله ٩، فنون أطفالنا ،سلسلة كتب الإباء والأمهات ،مكتبة الن هضة العربية ،ط١،القاهرة .
-- العسيري ،عبد الرحمن ،٢٠٠٠ ، موسوعة كتب علم النفس الحديث اضطرابات الطفولة والمراهقة ،ط١، لبنان ،دار الكتب الجامعية ،
-- عفاف ،احمد عويس، ٢٠٠٣ ،سيكولوجية الإبداع عند الأطفال ،دار الفكر للطباعة .
-الفلفلي ،هناء ،١٩٨٩ ،خصائص شخصية الطفل العراقي ،مجلة العلوم التربوية والنفسية ،ع ١٣ ،بغداد.-
- القيسي ،خولة وعاد محمود حمادي (٢٠٠٤ (أثر أشتراك ةالاطفال بتنفيذ أعمال
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 م.م حذام خليل حميد
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.