The impact of self-expression and experience in the development of visual perceptionPerception in children Riyadh in Diyala province

Authors

  • Hatham Khalil Hamid مركز ابحاث الطفولة والأمومة / جامعة ديالى

Abstract

That children are the true source of wealth for any society, and they are the hope of the nation in achieving a better future, and caring for children at the pre-primary school age is very necessary because it represents the beginning and foundation in building and shaping their personality. In its various aspects of thought, conscience, behavior and body, the importance of caring for and raising children and enrolling them in kindergarten is an inseparable part of the educational structure and a serious step in the educational ladder, as it is one of the important stages that psychologists and educators emphasize as it is the first nucleus for the formation of the child's personality, the formation of his habits and attitudes, and the development of His inclinations, aptitudes and abilities. The presence of the child in kindergarten at this stage contributes to his acquisition of a set of experiences and skills, as it is not only an educational stage, i.e. acquiring information, but rather it works to achieve comprehensive and complete growth in all personal aspects of the child. The child is born and has sufficient preparations that enable him to interact with The external environment and this interaction is continuous, as the child pays attention to everything in front of him of sensory stimuli and receives them through his senses, whether they are visual or auditory. better .

References

الادراك العقلي.

٢ -القيام بدراسة مماثلة على عينات اكبر في مناطق أخرى . المصادر

- - أبراهيم ،ميخائيل ، ١٩٩٨ ، مشكلات الطفولة والمراهقة ، ط ٢، دار الجيل ،بيروت .

- خير االله ، سيد ،١٩٧٤ ، المدخل العلوم السلوكية ،ط٢ ، ع ٢١٠ -

- حسن ، وسام علي ، ٢٠٠١ ، الادراك اللغوي لدى أطفال الرياض الاعتياديين وأقرانهم من بطيء التعلم (دراسة مقارنة ) رسالة ماجستير ، راجح ،أحمد عزت

،١٩٦٦ ، أصول علم النفس ،ط٦، دار القومية للطباعة بغداد /كلية التربية للبنات .

- حسين ،بلقيس عبد ،٢٠٠٥، الكفايات التعليمية اللازمة لمعلمة الروض وأثرها ببعض العمليات العقلي ، رسالة ماجستير ،كلية التربية للبنات ،جامعة بغداد،

- سعيد ، أبو طالب محمد ، ١٩٩٠ ، علم النفس الفني ،جامعة بغداد /كلية الفنون الجميلة، بغداد .

- سليمان ،فتحية حسن ، ١٩٧٩ ، تربية الطفل بين الماضي والحاضر،دا ر الشرو╁ ،القاهرة .

- السيد ،عبد الرحيم فتحي ،١٩٩٠،سيكولوجية الاطفال غير العاديين ،ج ٢ دار القلم للطباعة ،الكويت

- الشافعي ، أحمد حسين ، ٢٠٠٤ ، مدخل الى التعليم في الطفولة المبكرة ، دار الكتاب الجامعي ، الاسكندرية.

- عزيز داود وأنور حسين عبد الرحمن ،١٩٩٠ ،مناهج البحث التربوي ،دار الحكمة للطباعة والنشر ،بغداد.

- ماركسون اليزابيث وأخرون ،١٩٩٩ ،علم الاجتماع ، ترجمة محمد مصطفى الشعيبي ، دار المريخ .

- صالح ،قاسم حسين ، ١٩٨٢ سيكولوجية أدراك اللون والشكل ،دار الرشيد للنشر ،بغداد.

- الصمد ، عبد الستار جبار ، ٢٠٠٢ ، فسيولوجيا العمليات العقلية في الرياضية ط١ دار الفكر للطباعة والنشر والتوزيع، عمان .

- عبد الرحيم ، فتحي السيد ، ١٩٩٠ ، سيكولوجيا الأطفال غير العاديين ،ج ٢ ، دار القلم للطباعة ،الكويت .

- عبد الحسين ،نغم عبد الرضا ، ٢٠٠٢، دور رياض الأطفال في مستوى تفكير تلاميذ الصف الاول الابتدائي من الملتحقين وغير الملتحقين (دراسة مقارنة رسالة ماجستير ،كلي التربية للبنات ،جامعة بغداد .

- عبد الكريم ،عبد العزيز ،١٩٩٦ ، التطور الحركي للطفل ط٢ الرياض ،دار الروائع الفكر،الرياض .

- ارنوف ويتيج ، ١٩٧٧،مقدمة في علم النفس ،ترجمة عادل عز الدين وأخر ون ، دار ما ٢١١

- عمرو ، كايد ، ٢٠٠١ ،دور الخبرة البصرية المباشرة من خلال النما┗ج المرسومة في تطوير الأداء الفني لأطفال السابعة ، مجلة الدراسات ، المجلد ٢٨ ، العدد ١.

- عمرو ،كايد ،الاتجاهات المعاصرة في التربية الفنية ،دراسة تحليلية ،مجلة دراسات مجلد ٢٩،العدد١.

- العيسوي ، عبد الرحمن محمد ، ١٩٩٩، تصميم البحوث النفسية والاجتماعية والتربوية ط١، دار الراتب الجامعية، القاهرة .

- كريم ، لمى رزا╁ غني ، ٢٠٠٣، أثر القصة في تنمية الجانب الخلقي لدى أطفال الروضة ، رسالة ماجستير ،كلية التربية للبنات،جامعة بغداد .

- الكناني ،ممدوح عبد المنعم ،الكندري ، أحمد محمد مبارك ، ١٩٩٢ ،س يكولوجية التعلم وأنماط التعليم وتطبيقاتها النفسية والتربوية . ط١٠.

- محمد ،شفيق ، ٢٠٠١ ، البحث العلمي والخطوات المنهجية لأعداد البحوث الاجتماعية ، الاسكندرية المكتبة الجامعية، الاسكندرية .

- مردان ، نجم الدين علي ، ١٩٩٠ ، تكوين المفاهيم والتعلم في مرحلة الطفولة المبكرة ، دار الحكمة ،بغداد.

- معوض ، خليل ميخائيل ، ١٩٨٣ ، سيكولوجية نمو الطفولة والمراهقة ط ٢، دار الفكر العربي، القاهرة .

- ملحم ،سامي محمد ، ٢٠٠٠، مناهج البحث في التربية وعلم النفس ط ١ دار الميسر، عمان .

- دوغلا┝ وفراير أخرون ،١٩٦٥، علم النفس العام ترجمة أبراهيم يوسف المنصور مطبعة شفيق.

- فان دالين ليوبرلدو وأخرون ١٩٨٤، مناهج البحث في التربية وعلم النفس ترجمة محمد نبيل، ط٣، مطبعة الانجلو المصرية القاهرة

- الوقفي ، راضي ،١٩٩٨، مقدمة في علم النفس ، ط٣ ،دار المشر╁ الاردن .

Jones,Indor,powell(1977)Creativelarningin perspective -

London university press .L.T.D. -

Philip,G,Zimba

Published

2023-05-29

How to Cite

[1]
م.م. حذام خليل حميد, “The impact of self-expression and experience in the development of visual perceptionPerception in children Riyadh in Diyala province”, jfath, vol. 11, no. 3, May 2023.