The effectiveness of the circular house plan strategy in acquiring biological concepts among the second intermediate grade students
DOI:
https://doi.org/10.23813/FA/2013/17/4/04Abstract
Summary
The current research aims to identify the effectiveness of the circular house plan strategy in
The acquisition of biological concepts among the students of the second intermediate grade through checking the
The following hypothesis is valid:
There is no statistically significant difference at the level of significance (0.05) between the mean scores of
Students who study according to the circular house scheme strategy and average grades
Students who study in the usual way in acquiring biological concepts.
Al-Sadaqa average for boys was deliberately chosen as a field for the experiment
The research sample consisted of 62 students divided into two groups (experimental and control) equally.
Equivalence was conducted in each of intelligence, previous educational attainment, and age in months.
After preparing the research requirements, the experiment was applied as of 2/19/2012 and extended
Until 4/25/2012, two classes per week for each group, and the researcher studied
the two groups himself, and the biological concepts acquisition test was repeated, consisting of (60) items,
It included (20) concepts, and each concept had three test items (definition, distinction, and application).
It is a multiple choice type with four alternatives, and find its validity, difficulty coefficient and strength
Discrimination and effectiveness of wrong alternatives. Then find its stability by the half-partition method and apply
. 4/29/2012 Test day
The results were analyzed and it showed that the students of the experimental group outperformed the students
The control group in the acquisition of biological concepts.
Some conclusions, recommendations and suggestions were presented
References
المصادر
١ -أحمد خیري كاظم وسعد یاس زكي ، ١٩٧٣ ، تدریس العلوم ، دار النھضة
العربیة ، القاھرة .
٢ -أمبو سعیدي ، عبد الله ، والبلوشي سلیمان ، ٢٠٠٩ ، طرائق تدریس العلوم
، ط١ ، دار المسیرة ، عمان – الأردن .
٣ -البیلي ، محمد عبد الله ، وآخرون ، ١٩٩٧ ، علم النفس التربوي وتطبیقاتھ ،
ط١ ، مكتبة الفلاح للنشر والتوزیع ، الإمارات العربیة المتحدة.
٤ -تروبرج ، دبایبي ، وجانیت ، ٢٠٠٤ ، تدریس العلوم في المدارس الثانویة ،
ترجمة : محمد جمال الدین ، ط١ العین – الإمارات العربیة المتحدة .
٥ -جرادات ، ھاني محمود ، ١٩٩٤" ، مدى اكتساب طلبة الأول الثانوي
العلمي للمفاھیم والمھارات الأساسیة في الریاضیات" ، مجلة رسالة المعلم،
بحوث ودراسات ، عمان – الأردن .
٦ -زیتون ، عایش محمود ، ١٩٨٦ ، طبیعة العلم وبنیتھ وتطبیقاتھ في التربیة
العلمیة ، ط١ ، دار عمار للطباعة ، عمان .
٧ -٢٠٠١ ، أساسیات تدریس العلوم ، ط١ ، دار الشروق ، عمان – الأردن .
٨ -سھاد عبد الأمیر عبود ، ٢٠٠٧" ، أثر أنموذج ریكلیوث في اكتساب
المفاھیم واستبقائھا وتنمیة حب الاستطلاع العلمي لدى طالبات الصف الثاني
المتوسط" ، رسالة ماجستیر (غیر منشورة) ، كلیة التربیة – ابن الھیثم ،
جامعة بغداد .
٩ -الشربیني ، زكریا ، ویسرى صادق ، ٢٠٠١ ، نمو المفاھیم العلمیة للأطفال
، ط١ ، دار الفكر العربي ، القاھرة .
١٠ -الشمري ، ثاني حسین ، ٢٠١١" ، أثر المحطات العلمیة ومخطط البیت
الدائري في تحصیل مادة الفیزیاء وتنمیة عملیات العلم لدى طلاب معاھد
المعلمین" ، أطروحة دكتوراه (غیر منشورة) ، كلیة التربیة – ابن الھیثم ،
جامعة بغداد .
١١ -الطائي ، فالح عبد الحسن ، ٢٠٠٤" ، فاعلیة الخرائط المفاھیمیة في اكتساب
المفاھیم لدى طلاب الصف الثاني متوسط" ، رسالة ماجستیر (غیر منشورة)
، كلیة التربیة الأساسیة ، جامعة دیالى ، العراق .
١٢ -الظاھر ، زكریا ، وآخرون ، ١٩٩٩ ، مبادئ القیاس والتقویم في التربیة،
ط١ ، مكتبة دار الثقافة والنشر ، مطابع الأرز ، عمان – الأردن .
١٣ -عطیة ، محسن علي ، ٢٠٠٨ ، الستراتیجیات الحدیثة في التدریس الفعال،
دار صفاء ، ط١ ، عان – الأردن .
١٤ -العمر ، بدر ، ١٩٩٠ ، المتعلم في علم النفس التربوي ، ط٢ ، كویت تایمز ،
الكویت .
١٥ -قطاي ، یوسف ، ١٩٩٨ ، سیكولوجیة التعلم والتعلم الصفي ، دار الشروق
للنشر والتوزیع ، عمان – الأردن .
١٦ -قلادة ، فؤاد سلیمان ، ١٩٨١م ، الأساسیات في تدریس العلوم ، دار
المطبوعات الجدیدة ، الاسكندریة ، مصر .
١٧ -المزروع ، ھیا ، ٢٠٠٥" ، استراتیجیة شكل البیت الدائري وفاعلیتھا في
تنمیة مھارات ما وراء المعرفة وتحصیل العلوم لدى طالبات المرحلة
الثانویة ذوات السعة العقلیة المختلفة" ، بحث منشورة في مجلة رسالة الخلیج
العربي ، العدد (٩٦ . (
١٨ -الناشف ، عبد الملك ، ١٩٨٣ ، جوانب مختارة في البناء الوظیفي لمھنة
التعلم ، المجلة العربیة ، المجلد ٣ ، العدد ١ ، دار الشروق ، عمان .
١٩ -نشوان ، یعقوب حسین ، ١٩٩٢ ، المنھج التربوي في منظور إسلامي ، ط١
، دار الفرقان ، عمان – الأردن .
٢٠ -الھاشمي ، عبد الرحمن ، وطھ الدلیمي ، ٢٠٠٨ ، ستراتیجیات حدیثة في
التدریس ، ط١ ، دار الشروق ، عمان – الأردن .
- Davis , R. 1974 : Learning System Design , An Approach
to the improvement of instruction , MC . Graw , Hill book
Co. , New York .
- Kempa , M.R.F , and Hodgson , G.H. , 1976 , Levels of
concept acquisition , students of chemistry , British
Journal For Psychology , No(6) , Vol(46) , London .
- Salem Orakese , 2010 , "The effect of roundhouse
diagram on the success in learning of force and motion
unit , at 7th grade primary school students" electronic
Journal of social sciences , issue 31 , www. e-sosdercom/eng/?sayfa=dergilist & sagi=31 .
- Slantey , j. , 1972 , Educational and psychological
measurement and Evaluation , Englewood cliffs ,
prentice-Hall , New York .
- Ward & Wandersee , 2002 , "Struggling to understand
abstract science topic roundhouse diagram – based study",
International Journal of science and Education , Vol(24) ,
No(6) , U.S.A .
- Webster , A.M. , 19814 , Webster New Unternational
Dictionary , Merriam Webster Inc
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 د. یوسف أحمد خلیل

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.