Education at the bigeye and Ibn Rushd
Abstract
In this research, I dealt with a topic in which there were many authors, especially from scholars of education and psychology. The topic is the teaching of Al-Jahiz and his most prominent opinions, whether they were collected within the folds of one book, or scattered within a group of books. The research for this purpose is divided into chapters. The first is a study of Arabic education, whether it was before Islam, which is represented by the family, which is considered one of the most important means for Bedouin Arabs. Or it was after Islam. As for the second chapter, it discusses the life of Al-Jahiz and his most important writings or his most important opinions in the field of education. The world passed it on generation after generation, and his views were distinguished by a lot of scientific and objectivity due to their reliance on philosophy and logic. As for his educational views, we see through them an outstanding genius, and a person who enjoys a deep belief in the principles and teachings of Islam. Those teachings and principles were derived from the principles of Islam and its enlightening thought. As for the reason for our choice of this subject, it is the lack of sources that talk about this great personality. The student of educational sciences continued to focus on Al-Jahiz, Ibn Sina, Al-Ghazali and many others, and we rarely find a student or researcher who studies Ibn Rushd, although he is no less prestigious than other of our great scholars.
References
غيه ، إ┗ لا يعلم هذا التأويل إلا االله والراسخون في
العلم ، وهم ليسوا منهم في شيء .
المصادر
ال
٣١٢
٢ -اعلام التربية ، انطوان الخوري ، دار الكتب ، بيروت ،١٩٧٤ م .
٣ -الاسس النفسية لأراء المارودي التربوية ، جمال حسين الالوسي ، مطبعة بغداد
١٩٨٨ م .
٤ -البيان والتبيان ، الجاحظ ، دار الفكر للجمع ، ١٩٦٨م.
٥ -البخلاء ، تحقيق طه الحاجري ، ط٥ ، القاهرة ، ١٩٧٦ م .
٦ -البرصان والعرجان ، تحقيق محمد موسي الخولي ، القاهرة ، ١٩٧٢م .
٧ -التربية والتعليم ، د. داخل حسن جريد ، دار الحكمة ، ١٩٩٠ م.
٨ -التربية عبر التاريخ ، عبد االله عبد الدائم ، دار العلم للملايين ، بيروت ، لبنان
١٩٧٥ م.
٩ -التربية في الاسلام ، د. احمد فؤاد الاهواني ، دار المعارف ، بمصر ١٩٦٨ م.
١٠-التربية في البلاد العربية ، حاضرها ، مشكلاتها ومستقبلها ، د. عبد االله عبد الدايم
دار العلم ، بيروت ، ط٣ ، ١٩٧٩ م .
١١-الجاحظ فكر ومنهج : داود سلوم ، ط١ ، دار الشؤن الثقافية العامة ، ١٩٨٩م .
١٢-الجوامع في الفلسفة كتاب السماع الطبيعي ، تحقيق جوزيف بويج ، المعهد
الإسباني العربي للثقافة ، مدريد ١٩٨٣م ( لإبن رشد )
١٣-الجوانب السيكولوجية في ادب الجاحظ ، نوري جعفر ، وزارة الثقافة والاعلام
١٩٨١ م .
١٤-الحيوان ، تحقيق عبد السلام هارون ، ط٣ ، بيروت ، ١٩٦٩ م . .
١٥-سير ملهمة من الشرق والغرب : صموئيل نيسنيسون ، وليام دي وتب ، بقلم
إسماعيل مظهر ، تقديم حسن جلال العروسي ، مكتبة النهضة المصرية .
١٦-صفحات تربوية من التراث العربي ، خليل ابراهيم السامرائي ، مطبعة اقسمت .
١٧-فصل المقال : ابن رشد مركز دراسات الوحدة العربية ، بيروت ١٩٩٧م .
١٨-فلسفة ابن رشد وأثره في الفكر التربوي : د. ماهر اسماعيل الجعفري ، د . كفاح
يحيى صالح العسكري مراجعة وتقديم د. عبد الأمير الأعسم بيت الحكمة ، بغداد
١٩-معجم الادباء ، ياقوت الحموي ، ط ماركيلوث ، القاهرة .
٢٠-مجلة العربية : مجلة علمية فصلية تهتم بقضايا وآفاق عالم المكتبات والمعلومات
والأرشيف ونظم وتكنولوجيا المعلومات في الوطن العربي ، عرين ، الندوة
العربية الخام
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 د. مثنى علوان الجشعمي

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.