The Stress Job faced by secondary school teachers and their relation to emotional intelligence

Authors

  • Omar Sulaiman Shelash Assistant Professor of Psychology, College of Education, Shaqra University- Kingdom of Saudi Arabia

DOI:

https://doi.org/10.23813/FA/23/4/5

Keywords:

Job Stress, Emotional Intelligence

Abstract

The Current search target at finding out the relationship between the sStress job faced by secondary school teachers and the emotional intelligence, knowledge of the differences in exposure to Stress job according to the specialization variable (Arabic language - English language - physics), and the knowledge of the differences in emotional intelligence according to the specialization variable (Arabic - (80) teachers and teachers, divided into (50) teachers from Al-Muqtam bin Abad (Boys) School in Riyadh and 30 teachers from the 47th secondary school for girls in Riyadh. The researcher prepared a stress job scale Emotional Intelligence scale, The results showed that there was a negative correlation between the scores of stress jobas a whole and the scores of emotional intelligence at the level of (0.01). There were differences in the stress job of male and female secondary school teachers in favor of males. The study found that there were differences in the stress job of secondary school teachers according to different specialization (Arabic language, English language, physics) and differences in emotional intelligence among teachers and teachers. Secondary level by specialty (Arabic language - English language - physics) ".

References

المصادر:

باهي، المكي (2016). أثر الضغوط المهنية على الرضا الوظيفي لدى عينة من أساتذة التربية البدنية والرياضة، رسالة ماجستير غير منشورة، معهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضة، جامعة محمد خيضر بسكرة، الجزائر.

بوحته، حورية؛ وشعوبي، رجاء (2012)، محددات الضغط المهني لدى أساتذة مرحلة التعليم المتوسط وكيفية تجاوزها" دراسة ميدانية استكشافية في بعض متوسطات بمدينة تقرت، رسالة ماجستير، كلية العلوم الانسانية والاجتماعية، جامعة قاصدي مرباح ورقلة، الجزائر.

الخضر، عثمان حمود (2005)، علم النفس التنظيمي، مكتبة الفلاح للنشر والتوزيع، الكويت.

خليفات، عبد الفتاح صالح؛ المطارنة، شرين محمد (2010)، أثر ضغوط العمل في الأداء الوظيفي لدى مديري المدارس الأساسية الحكومية في إقليم جنوب الأردن، مجلة جامعة دمشق، المجلد 2، العدد (12)، (213،252).

الخولدة، محمود (2004). الذكاء العاطفي، دار الشرق: عُمان.

الدوسري، فاطمة بنت علي (2013). الذكاء الوجداني وعلاقته بالضغوط النفسية لأعضاء هيئة التدريس بجامعة الأميرة نورة بالرياض، مجلة العلوم التربوية، 3، 265-288.

سرحان، ياسر (2014). المعجم الأساسي في المصطلحات الإدارية العربية القديمة والمعاصرة، ط1، الرياض: معهد الإدارة العامة.

سعادة، رشيد (2012). مهارات وخصائص القائد التربوي، مجلة دراسات نفسية وتربوية، مجلد (6) 328-355.

سلامي، باهي (2008)، مصادر الضغوط المهنية والاضطرابات السيكوسوماتية لدى مدرسي الابتدائي والمتوسط والثانوي- دراسة ميدانية على عينة من أربع ولايات جزائرية، رسالة دكتوراه غير منشورة، كلية العوم الإنسانية والاجتماعية، جامعة الجزائر، الجزائر.

السمادوني، السيد إبراهيم (2007). الذكاء الوجداني أسسه- تطبيقاته- تنميته، ط1، دار الفكر: عُمان

عبادي، سيد عبادي (2017). الذكاء الوجداني وأساليب مواجهة الضغوط لدى طلبة الجامعة ذوي خبرات الإساءة في مرحلة الطفولة، مجلة العلوم التربوية والنفسية، 18 (4)، 226-264.

عبد الفتاح، منال ثابت (2018). الذكاء الوجداني ومستويات الإدارة، دار أقرأ للطبع والنشر والتوزيع: القاهرة

عثمان، فاروق السيد، وعبده، عبد الهادي السيد (2002). القياس والإختبارات النفسية (أسس وأدوات)، دار الفكر العربى: القاهرة.

العمرات، محمد سالم (2014). مستوى الذكاء الانفعالي وعلاقته بفاعلية القائد لدى مديري المدارس ومديراتها فى الأردن، المجلة الأردنية فى العلوم التربوية، المجلد (10)، العدد (2)، 177-190.

عيشاوي، سعدالله؛ والصديقي عبد الحليم (2015). الضغوط المهنية وعلاقتها بالأداء الوظيفي لدى أساتذة الطور الابتدائي - دراسة ميدانية بالمدارس الابتدائية مقاطعة المقارين- ولاية ورقلة، رسالة ماجستير غير منشورة، كلية العلوم الاجتماعية والإنسانية، جامعة الشهيد حمه لخضر الوادي، الجزائر.

فيلة، فاروق عبده؛ وعبد المجيد، السيد محمد (2014). السلوك التنظيمي في إدارة المؤسسات التعليمية، ط3، دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة: عُمان.

المزروع، ليلى بنت عبد الله (2007). فاعلية الذات وعلاقتها بكل من الدافعية للإنجاز والذكاء الوجداني لدى عينة من طالبات جامعة أم القرى، مجلة العلوم التربوية والنفسية، 8(4)، 67-89.

المشوح، سعد بن عبد الله؛ والوهطه، محمد بن سيف (2015)، الذكاء الوجداني وعلاقته باستراتيجيات مواجهة الضغوط لدى المرشدين الطلابيين بالمرحلة الثانوية بمدينة الرياض، مجلة الإرشاد النفسي، المجلد (10)، العدد (41)، (152، 171).

المقيطيب، نورة سليمان (2019). أساليب مواجهة الضغوط المهنية وعلاقتها بالذكاء الوجدانى وسمات الشخصية وسلوك القيادة لدى الممارسات للأدوار القيادية في التعليم العام، كلية التربية، جامعة الملك سعود.

المطيري، أحمد حمد ضنيتان (2013). ضغوط العمل وعلاقتها بالإبداع الإداري لدى مديري المدارس فى دولة الكويت، رسالة ماجستير، جامعة الشرق الأوسط.

Anyanwu, J., Ezenwaj, I., & Enyi, C. (2015). Occupational Stress and Management Strategies of secondary School principals in River State Nigeria,. Journal of Education and Practice.6 (27),2222-1735.

Bar-On. (1997). Emotional quotient inverntory: Measure of emotional quotient inventory. Toronto, Ontario: Mutti-Health Systems.

Bar-onR. (2005). The Impact of Emotional Intelligence on subjective well-being, Jounal of perspectives in education,23(2, 41-62

Golman, D. (1998). Working with Emotional Intelligence, New York: Bantam Book.

Humphery, R. (2002). The many Faces of emotional leadership, Journal of Leadership Quarterly, 13. 56-144.

Quellette, R., Frazier, S., Shemoff,E., Cappella.E., Mehta,T., Mannez, M., Cua, G., & Atkins, M. (2017).Teacher Job Stress and Satisfaction in Urban Schools: Disentangling Individual-, Classroom-, and Organizational- Level Influences, Journal of Behavior Therapy, 49,(4),494-508.

Rey, L., Extremera, N., & Pena, M. (2016). Emotional competence relating to perceived stress and burnout in Spanish teachers: a mediator model, retrevied from https://www.ncbi.nlm.nih.gov DOI: 10.7717/peerj. 2087.

Published

2023-08-08

How to Cite

[1]
عمر بن سليمان الشلاش, “ The Stress Job faced by secondary school teachers and their relation to emotional intelligence”, jfath, vol. 23, no. 4, pp. 108–145, Aug. 2023.