Evaluating the reality of school libraries in the basic education stage in the city of Raqqa in Syria

Authors

  • Lubna Fadl Matar كلیة التربیة- جامعة الفرات/ الرقة – سوریة

DOI:

https://doi.org/10.23813/FA/2011/15/1/15

Abstract

Abstract:
This research aims to study the reality of school libraries in
the schools of basic education in the city of tenderness in Syria,
and uncover the strengths and weaknesses in the library and to
develop proposals that will activate the role of the school library.
The researcher adopted a descriptive approach to the analytical
study of this reality and has prepared two questionnaires as tools
of research and identification of the pupils drew a 15-item
questionnaire for teachers were made up of 6 open-ended
questions .
And to see how they use and inform them of the library.
The research sample is a random sample of students of 200
students and a random sample of teachers numbering 100
teachers.
Of the findings of the researcher:
1. School library in most schools is a store of books, maps,
drawings and others.
2. Most of the teachers do not encourage students to use the
school library does not require them to functions require
the use of library and refer to the resources.
3. A small number of students borrow books from the school
library.
4. The librarian if the school is not academically qualified to
receive this functionality

References

المراجع:

١ .أبو الفتوح، حمدي (١٩٩٦ (منھ

٢ .حاج ماف، أمینة سھیل (٢٠١٠ (دور المكتبات في تفعیل العملیة التعلیمیة

التعلمیة في مدارس محافظة حمص للحلقة الثانیة من التعلیم الأساسي ، رسالة

ماجستیر، دمشق:جامعة دمشق.

٣ .حسن،عبد علي محمد (٢٠٠١ (رؤیة مستقبلیة للمناھج المدرسیة، مجلة العلوم

النفسیة والتربویة، مجلد ٢ ،العدد الرابع.

٤ .خلوصي، بلقیس (١٩٩١ (دراسة تقویمیة لمكتبة المدرسة الإبتدائیة بمحافظة

دمشق، رسالة ماجستیر، دمشق: جامعة دمشق.

٥ .الشماس، عیسى (٢٠٠٥ (المكتبات المدرسیة واقعھا توظیفھا وتطویرھا

دراسة میدانیة تقویمیة للمكتبات المدرسیة في الثانویات العامة بمدینة دمشق،

اتحاد الجامعات العربیة ، العدد الأول، المجلد الثالث.

٦ .الطاھر ، رولا (٢٠١٠ (تقدیر الكفایة التربویة للمكتبات المدرسیة في

المدارس الحكومیة الأساسیة في فلسطین من وجھة نظر مدیرھا،رسالة ماجستیر،

نابلس:جامعة النجاح الوطنیة.

٧ .طھ، عوض عبد العزیز(١٩٩٠ (دلیل الإشراف الفني على المكتبات

المدرسیة، القاھرة: دار الكتاب المصري اللبناني.

٨ .عبد الحمید، فادي (٢٠٠٦ (المرجع في علم المكتبات، عمان: دار أسامة

والمشرق الثقافي.

٩ .عبد الشافي،حسن محمد(١٩٨٧ (المكتبات المدرسیة ودورھا التربوي،

القاھرة: مؤسسة الخلیج العربي.

١٠.عمران، محمد اسماعیل، وآخرون (١٩٩٠ (مبادئ القیاس والتقویم في البیئة

الإسلامیة ، القاھرة: دار الفكر العربي.

١١.العلي،أحمد عبد الله(١٩٩٣ (المكتبات المدرسیة والعامة:الأسس والخدمات

والأنشطة ، القاھرة: الدار المصریة اللبنانیة.

١٢.علیان،ربحي مصطفى، النجداوي،أمین (٢٠٠١ (مقدمة في علم المكتبات

والمعلومات، عمان : دار الفكر للطباعة.

١٣.المانع، عزیزة(١٩٩٨ (توظیف المكتبات المدرسیة في المرحلة الإبتدائیة في

مساندة المنھج الدراسي، مكة المكرمة: جامعة أم القرى.

١٤.میخائیل، امطانیوس (٢٠٠٥ (القیاس والتقویم في التربیة الحدیثة ، دمشق:

ج

Published

2023-08-08

How to Cite

[1]
لبنى فضل مطر, “Evaluating the reality of school libraries in the basic education stage in the city of Raqqa in Syria”, jfath, vol. 15, no. 1, pp. 220–233, Aug. 2023.