Impact of Flanders' model on expressive performance and development of divergent thinking At the 5th literary students

Authors

  • Raed Rasm Younes University of Baghdad / College of Education Ibn Rushd

DOI:

https://doi.org/10.23813/FA/23/4/8

Keywords:

Flanders Model, expressive performance,divergent thinking

Abstract

This research aims to know:

1- The effect of using the Flanders model in expressive performance and the development of divergent thinking among the fifth-grade literary students. To achieve this goal, the researcher made the following hypotheses:

- There is no statistically significant difference at the level (05.0) between the average scores of Experimental group students studying the term using the Flanders model and the average scores of disciplined group students who study the same subject in the traditional way in the expressive Performance test.

- There is no statistically significant difference at (0.05) level between the average scores of experimental group students in the test of tribal divergent thinking and the same group in the dimensional test.

The research sample (60) was chosen from the two numbers of Al-Mustafa in the third district of El Rasafa by 30 students in each group.Before the experiment began, the researcher was careful to ensure that the experimental andcontrol groups are equal and that a number of variables are: Test intelligence/test language capability.

The researcher prepared instructional plans to teach the expression to the students of the two research groups, according to the Flanders cognitive model of the experimental group, and according to the traditional method of the control group.

The researcher has developed two tools to measure the level of students of the two transverse performance research groups, a series of post-test tests after each of the trial topics, and adopted his sama dakhel thinking test in 2011.

The investigator has relied on ready-made correction criteria to correct the writings of the students of the experimental and control research groups; The criteria on which the researcher relied in his research are (the criteria of Al-Hashemi's correction), which he built in 1994.

The researcher used a number of statistical methods in his research and analysis of the research  result:T-test for two T.Test independent samples) /Kay box (CO2) (Chi Square) :/Pearson Link Labs :The results of the search resulted in a difference for the interest of the experimental group that was studied according to the Flanders model as well as developing their divergent thinking In this context, the results of the current research can be inferred:

- The fifth grade students interacted with the lesson of expression when using the Flanders model.

-The process of starting thinking makes students at an advanced stage find appropriate solutions to solve their problems in the classroom

 .In the guidance of the research findings and findings, the researcher recommends:

  1. Adoption of the Flanders model when teaching expression in the preparatory stage.

To complete this study, the researcher suggests conducting a similar study to learn the effect of Flanders model in:- Critical thinking in the fifth grade students.

 

References

المصادر

القرآن الكريم.

- آل ياسين ، محمد حسين ، مبادئ في طرق التدريس العامة ، ط2، المطبعة العصرية للطباعة والنشر ، لبنان، د.ت.

- إبراهيم ، عبد العليم ، الموجه الفني لمدرسي اللغة العربية ، ط4، دار المعارف ،مصر، 1968م.

- أبو الضبعات ، زكريا إسماعيل ، طرائق تدريس اللغة العربيّة ، دار الفكر ، عمان ، الأردن، 2007 م.

- أحمد ، محمد عبد القادر، طرق تعليم اللغة العربية ، ط2 ،القاهرة ، عالم الكتب ، 1983م.

- إسماعيل، بليغ حمدي ، استراتيجيات تدريس اللغة العربية أطر نظرية وتطبيقات عملية ، دار المناهج للنشر والتوزيع ،عمان : الأردن ، 2013م.

- البجة، عبد الفتاح حسن ، أساليب تدريس مهارات اللغة العربية وآدابها ، دار الكتاب الجامعي، العين ، الأمارات العربية المتحدة ، 2005.

- بشارة ، جبرائيل ، المنهج العلمي ، دار الرائد العربي ، بيروت : لبنان ، 1983م.

- توفيق ، أنور تقي ، أثر التقارير القصيرة عند تدريس الأدب والنصوص في الأداء التعبيري لطلاب الصف الرابع العام ، رسالة ماجستير غير منشورة ، كلية التربية – ابن رشد / جامعة بغداد ، 2003م.

- جابر ، وليد احمد، طرق التدريس العامة تخطيطها وتطبيقاتها التربوية، ط3، دار الفكر للنشر، عمان، 2009م.

- الجمل ، نجاح يعقوب ، فاعلية التغذية الراجعة في تفسير أسلوب المعلم أثناء الخدمة بأستخدام نظام فلاندرز العشري ، مجلة العلوم الاجتماعية ،ع 1 ، السنة العاشرة ، 1982.

- الجميلي ، زينب عبد الحسين ، أثر الاستماع الناقد عند تدريس مادة المطالعة في الأداء التعبيري والتفكير الناقد لدى طالبات الصف الرابع العام ، أطروحة دكتوراه غير منشورة ، كلية التربية – ابن رشد / جامعة بغداد ، 2005م.

- حماد ، خليل عبد الفتاح ونصار ، خليل محمود ، فن التعبير الوظيفي ، مطبعة منصور ، غزة ، 2002 م .

- الحيلة ، محمد محمود ، مهارات التدريس الصفي ، دار المسيرة للنشر والتوزيع ، عمان – الأردن ، 2002م.

- الخالدي ، جلال خليفة ، أثر البرنامج التفاعلي اللفظي لمدرسي التاريخ في تنمية التفكير الناقد لدى طلبة الصف الخامس الأدبي ، أطروحة دكتوراه غير منشورة ، الجامعة المستنصرية، كلية التربية ، 2006.

- الخطيب ، تركي حسين ، أثر أنماط التفاعل اللفظي في تدريس واتجاهات الطلاب نحو مادة الجغرافية في التحصيل الاكاديمي لطلاب الصف العاشر في المرحلة الأساسية في الأردن، رسالة غير منشورة ، مطبعة اليرموك ، الأردن ، 1992.

- خلف الله ، سلمان ، المرشد في التدريس ، دار جهينة للنشر ، عمان : الأردن ، 2002 م.

- الدليمي ، طه علي حسين والوائلي ، سعاد ،اتجاهات حديثة في تدريس اللغة العربية ، اربد : الأردن ، 2005م.

- دمعة ، مجيد إبراهيم ، اللغة العربية وأصول تدريسها لدورات المعلمين التربوية ، مطبعة وزارة التربية ، مطبوع بالرونيو، بغداد ، 1977م.

- الربيعي ، جمعة رشيد ، أثر أسئلة المناقشة المعدة على وفق تصنيف بلوم في الأداء التعبيري لطلبة الصف الثاني المتوسط ، أطروحة دكتوراه غير منشورة ، كلية التربية ـ جامعة بغداد ، 1997م.

- زاير ، سعد علي ، أثر طريقتي التعبير الحر والموجة في الأداء التعبيري لدى طالبات المرحلة الإعدادية ، رسالة ماجستير غير منشورة ، جامعة بغداد ، كلية التربية / ابن رشد،1997م.

- زاير، سعد علي وعايز، إيمان إسماعيل ، مناهج اللغة العربية وطرائق تدريسها ، مؤسسة مصر مرتضى للكتاب العراقي ، بيروت ، 2011م.

- زاير، سعد علي و يونس ، رائد رسم ، اللغة العربية مناهجها وطرائق تدريسها ، دار المرتضى ، جامعة بغداد ، 2012م.

- الساعدي ، فاضل صياح حسب ، أثر استراتيجية جدار الكلمات في الأداء التعبيري لدى طلاب الصف الثاني المتوسط ، رسالة ماجستير غير منشورة ، كلية التربية الأساسية ، الجامعة المستنصرية ، 2012م.

- السلطاني ، حمزة هاشم محيميد ، اثر تحليل نصوص أدبية مختارة في الأداء التعبيري لدى طلاب الصف الخامس العلمي ، رسالة ماجستير غير منشورة ، جامعة بابل ، كلية التربية ،2002م.

- السليتي ، فراس ، إستراتيجيات التدريس المعاصرة ، عالم الكتب المعاصرة ، عمان : الأردن، 2015م.

- طاهر ، علوي عبد الله ، تدريس اللغة العربيّة وفقاً لأحدث الطرائق التربويّة ، دار المسيرة للنشر والتوزيع ، عمان ، الأردن، 2010 م.

- الطاهر ، علي جواد ، أصول تدريس اللغة العربية ، ط2، دار الرائد العربي ، بيروت ،1984م.

- طعيمة ، رشدي احمد ، اللغة والتفكير الناقد أسس نظرية وإستراتيجيات تدريسية ، دار المسيرة للنشر ، عمان : الأردن ،2007م .

- ظافر ، محمد إسماعيل و الحمادي ،يوسف ، التدريس في اللغة العربية ، دار المريخ للنشر، السعودية ، 1984م.

- عاشور ، راتب قاسم و الحوامدة ، محمد فؤاد ، أساليب تدريس اللغة العربية بين النظرية والتطبيق ، دار المسيرة للنشر والتوزيع ، عمان : الأردن ، 2003م.

- عطيه ، محسن علي ، مهارات الاتصال اللغوي ، دار المناهج للنشر والتوزيع ، عمان : الأردن ، 2008م.

- كبة ، نجاح هادي ، دراسات في طرائق تدريس التعبير ، دار الطريق للطباعة والنشر، عمان ، 2008م.

- مدكور ، علي أحمد ، تدريس فنون اللغة العربية ، دار الفكر العربي للنشر، القاهرة ، 2000م

- الهاشمي ، عبد الرحمن عبد علي ، مشكلات تدريس التعبير التحريري في المرحلة الإعدادية ، رسالة ماجستير غير منشورة ، جامعة بغداد / كلية التربية ، 1988م.

- الوائلي ، سعاد عبد الكريم ، طريقة المناقشة في تدريس الأدب والبلاغة وأثرها في التحصيل والأداء التعبيري لدى طالبات الصف الخامس الأدبي ، أطروحة دكتوراه غير منشورة ، جامعة بغداد ، كلية التربية ، 1998 م.

- وزارة التربية ، منهج الدراسة الإعدادية في العراق ، مطابع وزارة التربية ، رقم (3) ، بغداد ، 1990م.

Published

2023-08-08

How to Cite

[1]
رائد رسم يونس, “Impact of Flanders’ model on expressive performance and development of divergent thinking At the 5th literary students”, jfath, vol. 23, no. 4, pp. 208–234, Aug. 2023.