The Effect Of Proactive Evidence Strategy In Achievement History subject Among The Students Of The First Grade Intermediate And Their evaluative Thinking

Authors

  • Mahmoud H. Mohammed مديرية تربية محافظة ديالى

DOI:

https://doi.org/10.23813/FA/23/4/17

Keywords:

Proactive Evidence Strategy, Achievement

Abstract

The research aims to identify the The effect of proactive evidence  strategy in achievement history subject among the students of the first grade intermediate and their evaluation thinking . The researcher  use experimental design .The  post test researcher chose Division (a) to represent the experimental group taught according to the Proactive Evidence  Strategy, and represented the Division (b) control group taught the traditional method. The number of students are (64) by (32) students in each division. The Equivalent the two groups of variables: intelligence, the age of the students. and, evaluative thinking test. The researcher prepared Search Tool achievement test and adopted an evaluative thinking test, were verified Validity and retability instruments used test (T-test) for data processing. The results showed superiority of the experimental group that studied according to Proactive Evidence  Strategy in a achievement in History subject of The first  grade  student  at Intermediate and evaluative thinking.

 

References

- أبو جادو، صالح محمد علي ، (2000) ، علم النفس التربوي ، ط2 ، دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة ، عمان- الأردن.

- أبو علام ,رجاء محمود (1987) قياس وتقويم التحصيل الدراسي, ط1, الكويت , دار القلم.

- امبوسعيدي و اخرون (2019) استراتيجيات المعلم للتدريس الفعال ، الاردن ، دار المسيرة للنشر و التوزيع.

- التميمي ، هدى فاضل حسين (2013) فاعلية أنموذج مقترح على وفق منحى النظم في تحصيل مادة التاريخ وتنمية مهارات التفكير الناقد لدى طالبات الصف الخامس الأدبي كلية التربية ابن رشد – جامعة بغداد اطروحة دكتوراه غير منشورة.

- جروان، فتحي عبد الرحمن. (2007). تعليم التفكير. مفاهيم وتطبيقات .

- الحربي ، فهد عبد الرحمن (2010) التعلم النشط مداخل واستراتيجيات حديثة في التدريس ، ورقة عمل مقدمة للقاء الثالث للاشراف التربوي ، ادراة التربية والتعليم بالمنطقة الشرقية للبنات.

- الدباغ , فخري وآخرون (1983) اختبار المصفوفات المتتابعة القياس –العراقي- القسم النظري , مطابع جامعة الموصل ، الموصل .

- دوران , رودني (1985) : أساسيات القياس و التقويم في تدريس العلوم , ترجمة : محمد سعيد صباريني و آخرون , جامعة اليرموك , اربد , المطبعة الوطنية .

- رزوقي ، رعد ،ونبيل محمد ،وضمياء داود، (2018) سلسلة التفكير وانماطه يهدف هذا الكتاب إيى مساعدة المربين المعلمين ، بيروت ، دار الكتب العلمية .

- عدس , عبد الرحمن والكيلاني ،عبد الله زيد (1993) برنامج التربية للقياس والتقويم في التعلم والتعليم , منشورات جامعة القدس المفتوحة , عمان.

- قطامي، يوسف محمود (2013) استراتيجيات التعلم والتعليم المعرفية، عمان ، دار المسيرة للطباعة والنشر.

- مايرز، شيث (1993) تعليم الطالب التفكير الناقد, ترجمة عزمي جرار, عمان: المركز الوطني للبحث والتطوير التربوي.

- Baker, A & Bruner, B. 2012. Integrating Evaluative Capacity into Organizational Practice. The Bruner Foundation.

- Bonwell, Charles; Eison, James (1991). Active Learning: Creating Excitement in the Classroom Information Analyses - ERIC Clearinghouse Products (071). p. 3. ISBN 978-1-878380-08-1. ISSN 0884-0040.

- Brown ,R & Daniel's C.w(1986) learning history A Guides to advanced study , London Macmillan Educating ,Ltd .

- Buckley, J., Archibald, T., Hargraves, M., & Trochim, W. M. (2015). Defining and teaching evaluative thinking: Insights from research on critical thinking. American Journal of Evaluation, 36(3).‏

- Don well , C.C. & Eison , J.A. ( 2010): Active Learning: Creating Excitement in the Classroom. Washington , D.C.Geoorge Washington Uni. Press.

- Ebel, Robert. (1972).Essential of Educational Measurement, 2nd ed, New Jersy, Englewood.

- Grabinger, Scott; Dunlap, Joanna (1995). "Rich environments for active learning: a definition"ALT-J. 3 (2

- Patton, M.Q. 2008. Utilization-Focused Evaluation. 4th Edition, Thousand Oaks, CA: Sage.

- Rashon Lane FilaN (2018)CDC Coffee Break:Evaluative Thinking: Strategies of Reflective Thinking in Your Organization, MA Behavioral Sdentist Applied Research and Evaluation Branch Evaluation and Program Effectiveness Team .

- Foran, J.G. (1961): “A not on Measuring reliability” Journal of Educational psychology , Vol. (22) , No (4)

Published

2023-08-08

How to Cite

[1]
محمود حسن محمد, “The Effect Of Proactive Evidence Strategy In Achievement History subject Among The Students Of The First Grade Intermediate And Their evaluative Thinking”, jfath, vol. 23, no. 4, pp. 406–424, Aug. 2023.