The impact of multimedia on the development of artistic expression among fifth graders

Authors

  • Ibrahim Nima Mahmoud كلية الفنون الجميلة / جامعة ديالى
  • Noras كلية الفنون الجميلة / جامعة ديالى

Keywords:

الوسائط المتعددة

Abstract

This paper aims to know the effect of the multiplex means in
developing the technical expression of the fifth primary class.
To a chive the only paper aim , the two researchers put the zero
hypothesis which says that there are no differences with signification
hint at the level ( 0,05 ) in the technical expression among the pupils
of the fifth primary class in the pre and post tests.
The researchers choose the research society who are pupils of
fifth primary class in Baquba centre. Randomally , they choose the
Methaq primary school to be the sample of the research. They
choose section A who are 30 male and female pupils to be the
experiential group and the only one for the research. They apply the
technology of multiplex means in subject of drawing. The tool of the
research is the tool of ( Al- Salihi , 2005 ). They ensure its
credibility. After collecting the results statistically by using the
program ( SPSS ), of K square . It is shown that all the scopes and
details are statistically expect the following scopes and details : the
number of earth line in the perspective , the shapes and subjects , the
shape movement and harmony.
The two researchers has reach eel to the following conclusions :-
1- The multiplex means leads to clear enhancing in the technical
expression of pupils .
2- There is a clear developing in most of the scopes of the
technical expressions because of leaving the followed means .
3- Developing the multiplex means with the followed means .
4- Pupils prove a good ability in using the multiplex means post
while their weak pre and this is an important thing in their future and
technical culture

References

-االليي ،ابو صالع احمد، درام الطيم االبتحارية ووسائم تنميتها ،دليم االبحاث

والباحثي ،حلقة دراسية ه مها االتحاد العام لن ا العراال ،فامعة البصرة 1191)م.

-الحيلة ،محمد محمود :التصميا التعليمي ه رية وممارسة ،ب4، دار الم يرة ،عما

م.

-خالد ابو بعيرة ،المدخم الى التربية الينية ،مجلة المعرفة ال وريال ،دمئق ، 1119)م.

-ال الا ،فيصم ومرعي توفيق ، اموس التحليم الني ي ،الحويع ، 1110)م .

-سويدا ،امم عبد اليتاح ،ومبارز عبد العاا ،التقنية في التعليا ،ب5، دار

اليحر،عما 5001. )

-الصالحي ،اه ام اياد علي،اثر هوع االلوا في التعبير اليني لتالمذة الصف الخامس

االبتدائي ،رسالة ماف تير، كلية التربية االساسية ،فامعة ديالى، 5000)م.

-صقر، محمد ح ي سالا ،: فاعلية استخدام الوسائط المتعددة على تحصيم مادة العلوم

وتنمية بعض مهارام عمليام التعلا االساسية لد تالميذ الخامس االبتدائي واتجاهاتها

هحو الحاسب االلي ،مجلة التربية العلمية ،الجمعية المصرية للتربية العلمية ،المجلد

العابر ،العدد الثاهي ،القاهرة 5009.)

-عبد هللا ، رعد ع ي ، خصائ رسوم االبياا الصا وعال تها بمراحم التعبير اليني

لألبياا االعتياديي ، رسالة ماف تير ، كلية الينو الجميلة ، فامعة بغداد، 1111)م

-عبد الرحم ، اهور ح ي وعدها حقي بهاب زهحنة :"األهماب المنهجية وتطبيقاتها

في العلوم ائه اهية والتطبيقية، دار الححمة ، بغداد، 5009)م.

-عبد الهادي ،هبيم واخرو ،الي والموسيقى والدراما في تربية االبياا ،ب1،دار

صيا للنئر والتوزيع ،عما –االرد 5005)م.

-علي احمد مدكور،التربية وثقافة التحنولوفيا ،القاهرة ،دار اليحر العربي ، 5000)م.

-اليرا ،عبدهللا ،المدخم الى التحنولوفيا التعليا ،ب5،محتبة دار الثقافة ،عما

م.

-ندليجي ،عامر ابراهيا ،المعجا الموسوعي لتحنولوفيا المعلومام واالهترهيع ،دار

المي رة ،عما 5000)م.

-المحمداوي ، بيما خيو " فاعلية الوسائط المتعددة في تحصيم مادة العلوم

لتلميذام الخامس االبتدائي وعلى ميوله هحوها "، رسالة ماف تير اير منئورة ، فامعة

بغداد ، كلية التربية اب الهيثا ، 5011)م.

-محمد عابد الجابري ،الم ملة الثقافية ،مرك دراسام الوحدة العربية ،بيروم

، 5004)م.

-محمد ،مصطيى عبد ال ميع ،تحنولوفيا التعليا ،دراسام عربية ،مرك الحتاب للنئر

،القاهرة ، 1111)م.

-محي الدي ،صابر ،المؤتمر القومي ال تراتيجي للعمم اال تصادي العربي المئترن

،فامعة الدوا العربية ،االماهة العامة ،بغداد ، 1191 )م.

-النعوابي ، اسا ،المعالا في ارفة الصف ،دار وائم،عما 5010.)

-وزارة التربية ،المملحة العربية ال عودية الوسائط المتعددة ، 5001)م.

Published

2023-08-08

How to Cite

[1]
ابراهيم نعمة محمود and نورس حيدر محمود, “The impact of multimedia on the development of artistic expression among fifth graders”, jfath, vol. 18, no. 4, pp. 1–33, Aug. 2023.