Artistic taste and its relationship to the level of cognitive achievement among students of the Institute of Fine Arts in Diyala

Authors

  • Mahmoud Hammadi is back كلية الفنون الجميلة / جامعة ديالى
  • Sana كلية الفنون الجميلة / جامعة ديالى

Abstract

The process of artistic taste of the central themes and
important in art education and the fact that artistic taste is one of the
main problems discussed by the the art appriciation depends on
meditation and participation in realizing a particular topic of the
topics of the world of aesthetic and mission Taster are not
expreossion about emotions figure but is disclosed post affective and
confronted him this research to identify the artistic taste and its
relationship to academic achievement when students of the Institute
of Fine Arts in Diyala and tries to find the current test the following
hypothesis:
There is no correlation between the artistic taste and cognitive
achievement among students of the Institute of Fine Arts in Diyala.

References

-اا اهيم ،ليلا سني واازي ياس محماا )مناه وت ق تد يس الت اية الفنية اي

النظ ية والتربيق( عماو،اذ او،3112.

-البسياني ،محماا )ت ق تعليم الفناو (ت02،القاه ،اا المعا ف0811.

-البسياني ،محماا )اسس الت اية الفنية( ت7،عالم الكتب ،القاه ،0882.

-نننا ،مصنن ي عبنند الحميد)سننيكلادية التننذوق الفننني (اا المعننا ف ،القنناه

.0815

-خميس،محمد)تذوق الف (اا المعا ف،القاه ،0885.

-سعد،دالل)الم دا اي علم النفس( القاه ‘اا الفك الع اي،0815.

-سنيتالنتيزودي وم )النقند الفني(ت دمنة ز ينا انؤاا ،الماسناعة الع اينة للد اسنات

والنش ،ب ت ،0862.

-عرية ،محس )تذوق الف (اا المعا ف ،القاه ،0885.

-عبنند الحميد،شننا )التفضننيا الجمننالي( ا اسننة سننيكلادية التننذوق الفننني ،مرننااا

الكاي ،3110.

-غ اب ، ياسف خليفة،المدخا للتذوق والنقد الفني،اا اسامة ،ال ياض،3110

القدس المفتا ة،الت اية الفنيةوت ائق تد يسةا،الربعة اذولا،عماو،ام السماق08860

-قرننامي ،ياسف،سننيكلادية الننتعلم والتعلننيم الصننفي،ت3،اا الشنن وق للنشنن عمنناو

. 0818،

-اليف اا،الف ت دمة ‘عاال مصرفا،اا النةضة ،3110

-ناانا ،محمند واخن وو ،مندخا النا منناه البحنث اني الت اينة وعلنم الننفس ،ت2،اا

المسي ،عماو ،اذ او 3103.

-لبد،عبد الك يم محمد،الكفايات اذساسية لدا معلمي الت اية الفنية وعالقتةا اني يناا

اعض المتغي ات،احث منشا مجلة الجامعة اذسالمية)سلسلة الد اسات اذنسنانية( المجلند

ال ام عش ،العدا اذول ، لية الت اية –دامعة اذزه -غز ، 3101.

-الخز دي،محمد ثبيا محمناا )تنمينة اذسنتيعاب المفناهيمي لمناا التنذوق الفنني اني

ياا ااعاا التعلم لما زانا(ات و ة ا تا اه غي منشا ،دامعةاغداا،3100.

المراجع االجنبية

summer -Day Michael (1997)journal of AestheticEducation,vol,21

-Rosenthl ,yadin(1996) Dictionary of progress philosofy

,nscompress ,London

Published

2023-08-08

How to Cite

[1]
عاد محمود حمادي and سناء عبد الصمد جوامير, “Artistic taste and its relationship to the level of cognitive achievement among students of the Institute of Fine Arts in Diyala”, jfath, vol. 18, no. 4, pp. 1–12, Aug. 2023.