Evaluating the content of engineering in middle school mathematics curricula in Iraq in the light of international standards NCTM

Authors

  • Faiza Abdel-Qader Abdel-Razzaq Chalabi جامعة ديالى / كلية التربية للعلوم الصرفة / قسم علوم الحاسبات

Keywords:

هندسة مناهج الرياضيات

Abstract

This study aimed to analyze geometry topics included in the
books of mathematics middle school grades (1-3) in Iraq in light of
the standards (NCTM) has been adopted, the researcher descriptive
analytical method, as analyzed geometry topics included in the
books mentioned by content analysis tool (as a tool for the study),
which was built on the basis of standards (NCTM), and consisted
only of books of mathematics in these rows above sample study of
geometry topics, and the researcher used the percentages and
-742-
frequencies statistically as treatments, the study concluded that the
degree of availability of standards (NCTM) in geometry topics
included books math middle school in Iraq, ranging from medium
and low and that some of the criteria did not find her location
appears, has recommended a researcher in the light of these findings
to the need to build a platform geometry in accordance with
international standards for each stage of education and dissemination
of these standards on the administrators and teachers of mathematics
through courses and workshops in order to develop and improve the
curriculum in middle stage

References

-أبو زينة، فريد كامل )2003 .)الرياضيّات: مناهجها وأصول تدريسها. ع ّمان: دار

الفرقان للنشر والتوزيع.

-أبو موسى، مفيد، - 1997 تحليل محتوى كتب الرياضيات المطورة والمقررة على

طالب الصفوف األساسية من الخامس إلى الثامن في األردن في ضوء المعايير العالمية

لمناهج الرياضيات للمرحلة األساسية .رسالة ماجستير، جامعة اليرموك، األردن.

-بدوي، رمضان مسعد )2003 .)استراتيجيات في تعليم وتقويم الرياضيات، الطبعة

األولى، عمان: دار الفكر.

-حمدان، عماد الدين :( 2010 ( مدى مطابقة المفاهيم الرياضية المتضمنة في كتب

الرياضيات في المرحلة العليا في فلسطين للمعايير الدولية (NCTM ، (رسالة

ماجستير، كلية التربية، جامعة األزهر، غزة.

-الشراري، عامر عواد، - 2001 تقويم كتب الرياضيات للمرحلة المتوسطة بالمملكة

العربية السعودية من وجهة نظر المعلمين .رسالة ماجستير، كلية الدراسات العليا، الجامعة

األردنية، عمان -األردن.

-طعيمة ، رشدي ) 1179 )تحليل المحتوى العلوم اإلنسانية القاهرة : مكتبة اإلنجلو ،

ط1

-عابد، عدنان، - 2001 مدى اتساق محتوى اإلحصاء في كتب الرياضيات المدرسية

بسلطنة عمان مع معايير المجلس القومي األمريكي .مجلة تربويات الرياضيات،

المجلد -45.الرابع، الجمعية المصرية لتربويات الرياضيات، ص ص13

-عبد الحميد، محمد )2000 .)البحث العلمي في الدراسات اإلعالمية، ط1 ،القاهرة،

عالم الكتب.

-عبيد، وليم :( 2004 ( تعليم الرياضيات لجميع األطفال في ضوء متطلبات المعايير

وثقافة التفكير،عمان، دار السيرة.

-عقيالن، إب ا رهيم، والسعيد، رضا :( 2005 ( المعايير المهنية للمعلم،المنوفية،

كلية التربية.

-فتح هللا ، مندور عبد السالم ، ) 1221 هـ / 2000م ( . التقويم التربوي . دار النشر

الدولي ، الرياض ، ط 1.

-كساب، سناء :( 2009 ( مستوى جودة موضوعات الهندسة المتضمنة في كتب

رياضيات مرحلة التعليم األساسي بفلسطين في ضوء معايير المجلس القومي لمعلمي

الرياضيات رسالة ماجستير، غكلية التربية، الجامعة اإلسالمية، غزة

-محمود، حسين بشير :( 2005 ( مناهج التعليم والمستويات المعيارية، المؤتمر

العلمي السابع عشر، يوليو 2005 ، مجلة الجمعية المصرية للمناهج وطرق التدريس،

المجلد األول

-مينا، فايز :( 2006 ( قضايا في تعليم الرياضيات، القاهرة :مكتبة األنجلو.

-الوالي، مها :( 2006 ( مستوى جودة موضوعات اإلحصاء المتضمنة في كتب

رياضيات مرحلة التعليم األساسي بفلسطين في ضوء معايير المجلس القومي لمعلمي

الرياضيات، رسالة ماجستير غير منشورة، كلية التربية، الجامعة اإلسالمية.

-يوسف، محمد :( 2008 ( تطوير محتوى كتب الرياضيات المدرسية بالصف

السادس من التعليم األساسي بدولة فلسطين في ضوء المعايير العالمية، رسالة ماجستير

غير منشورة، معهد البحث والدراسات العربية، قسم البحوث والدراسات التربوية، القاهرة

- National Council of Teachers of Mathematics NCTM, 1982-

How to

Evaluate Mathematics Textbook. the National Council of Teachers

of

Mathematics, Inc. 1906, Association Drive, Reston, Virginia, 22091,

U.S., ISRN 0873531930.

- (NCTM, 2000), Principles and Standards for School

Mathematics. Journal of Education, 6(15), 44 – 53.

-National Council of Teachers of Mathematics (NCTM,2000.

Curriculum and Education standards for School Mathematics.

Reston , VA: The council.

- Reys, Barbara J., Reys, Robert E., Chávez, Oscar, 2004 - Why

Mathematics Textbooks Matter. Educational Leadership, 00131784,

Feb2004,Vol.61,Issue5 Database: Academic Search Premier

Published

2023-08-08

How to Cite

[1]
فائزة عبد القادر عبد الرزاق الـچلبي, “Evaluating the content of engineering in middle school mathematics curricula in Iraq in the light of international standards NCTM”, jfath, vol. 18, no. 4, pp. 1–22, Aug. 2023.