Openness to experience and its relationship to the need for knowledge among students of the College of Basic Education / University of Diyala

Authors

  • Muhannad Mohamed Abdel Sattar كلية التربية الاساسية/جامعة ديالى
  • Ahmed Hamid Khalaf كلية التربية الاساسية/جامعة ديالى

Keywords:

الانفتاح على الخبرة

Abstract

The researchers have taken two tools to measure the
research phenomena. These tools are the acquiring
experience and the need of knowledge of the university
09
students. The researchers have taken 100 students. Fifty
students have been taken from the psychology guidance
department and fifty students have been taken from the same
department/ college of the basic education/ university of
Diyala. The present research proves, after checking and
analyzing statistically the results of the research, that the
students who lack the need of the knowledge are suffering
from the lack of acquiring experience. In addition to that,
students who are not getting good education are feeling that
they are unable to express their opinion about the process of
education. Thus, the need of knowledge is connected
strongly and positively with acquiring experience. The
present research has some suggestions and
recommendations.

References

-أبو حطب وأخرون)0191:)التقويم النفسي،الطبعة الثالثة،القاهرة،متتبة

االنجلو المصرية.

-ابو هاشم، السيد محمد )5110 :)المتونات االساسية للشخصية في

انموذج كل من أي ل وكاتل وغولد بيرغ لدى طالب الجامعة )دراسة عاملية(،

جامعة ال قايق، جمهورية مصر العربية، القاهرة.

-االزيرجاو ، فاضل محسن )0110 :)علم النفس التربو ، جامعة

الموصل.

-توق، محي الدين وعدس، عبد الرحمن )0194 :)أساسيات علم النفس

التربو ، جون وأيلي وأوالده، ااردن.

-حسن عبد الحميد سعيد )0194 :)خصائص الشخصية المرتبطة

بموازين النجاح لدى مدرس المرحلة االعدادية، كلية التربية- ابن رشد، جامعة

ب داد، اطروحة دكتوراه غير منشورة.

-الحمور ، فراس أحمد، وأبو مخ، أحمد سعيد )5101 :)الحاجة إلى

المعرفة والتفتير ماوراء المعرفي لدى طلبة البتالوريوس في جامعة اليرموك،

رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة اليرموك، أربد، ااردن.

-الخ رجي، علي عبد اللطيف )5113 :)الحاجة إلى المعرفة وعالقتها

بحل المشتالت لدى طلبة الجامعة، رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة

ب داد، كلية اآلداب .

-داود، ع ي حنا والعبيد ناظم هاشم )0111 :)علم نفس الشخصية،

جامعة ب داد.

-الدسوقي، كمال )0191 :)ذخيرة علوم النفس، المجلد ااول، الدار

الدولية للطباعة والنشر.

-ال بيد ، كامل علوان )5111 :)الض وط النفسية وعالقتها بالرضا

المهني والصحة النفسية لدى اعضاء هيهة التدريس في الجامعة، جامعة ب داد،

كلية االداب )اطروحة دكتوراه غير منشورة(

-السند ، سعد انور بطرس ،)2010 : )اليقظة الذهنية وعالقتها بالن عة

االستهالكية لدى موظفي الدولة ،جامعة ب داد / كلية االداب ، رسالة ماجستير

غير منشورة .

-شلت ، دوان )0193 :)نظريات الشخصية، ترجمة حمد دلي التربولي

وعبد الرحمن القيسي، وزارة التعليم والبحث العلمي، جامعة ب داد، مطبعة

جامعة ب داد.

-العيسو ،عبد الرحمن )0113،)العالج السلوكي،دار ارتب الجامعية

بيروت.

-نشواتي ، عبد الحميد )0194 :)علم النفس التربو ، دار الفرقان للنشر

والتوزيع، ع ًمان. ص500.

المصادر االجنبية:

-Baer .R.A .smith, G .t .Hopkins .S .J, and kritemeyer,J

(2006):-using self–report assessment methods to explore

factets of mindfullness. Pervin .

-Baer,R.A.(2003) :mindfulness training as a clinical

intervention: A conceptual and empirical review. Clinical

psychology .

-Brown , K and Ryan, R (2003): the benefits of being

present: mindfulness and its role in psychological wellbing.journal personality and social psychology .

-Brown ,(2007): minfulness: theoretical foundations and

evidence for its salutary effects. Psychological inquiry .

-Caciop.& Petty ,R, E. (1982): The need for Cognition,

Journal of Personality and Social Psychology, 42 .

-Caciop., T. Petty, R. E. Feinstein, J. A. & Jarvis. S.

G.(1996): Dispositional differences in cognitive motivation:

The life and times of individuals varying in need for

cognition, Psychological Bulletin, 119.

-Cacioppo & Petty, R. Kao, C. (1984): The efficient

assessment of need for cognition, Journal of personality

Assessment, 48 (3).

-Cohen, A. R., Stotland, E., Wolfe, D. M. (1955): An

experimental investigation of Need for Cognition, Journal of

Abnormal and social Psychology, Vol.51.

-Costa, P. T., Jr; & Mecrae, R.R. (1988). From catalog to

classification. Murray's needs and the five- factor model.

-Coutinho, S, A., & Woolery, L. M. (2004): The Need for

Cognition and life Satisfaction among college

students.College student Journal, 38.

-Deminck,tack (2000):mindful psychological science: theory

and application.

-Ebel,R.L(1972) Essenntials of education measure New

Jersey prentice-Hill.

-Fielden, Kay (2005): mindful knowing ,unitec institule of

technology ,aukl and , new Zealand.

-Goliath Industry Information (2005): The need for

cognition and life satisfaction among college

student.Available online college student Journal,EC

Next,Inc.

-Gulgoz, S. (2001): Need for cognition and cognitive

performance , from across-cultural perspective.

-Kassin, Saul (2003): Psychology, New Jersey:PrenticeHall.Inc.

-Langer, (1992)Matters of mind:Mindfulness Mindlessness

in perspective , consciousness and cognition.

-Langer,E (1989): minffulness, new york ,Addison Wesley

publishing.

-Langer,E (1989): minffulness, new york ,Addison Wesley

publishing.

-Linnell, Jennifer Predock (1987). Comparison of barron

welsn artiscores traning styles between dancers of two

traning styles perc. Mot. Skills, vol. 65, pp. 729-730

-Murphy, G. (1947): Personality: A biosocial approach to

origins and structure, New York: Harper.

-Murray, H. E. et al (1938): Exploration in personality, New

York, Oxford press.

-Singh N, Nirbhay (2010): mindfulness A finger pointing to

the moon , published online 4march 2010.

-Zhang, Y. (1996): Responses to humorous advertising :The

moderating effect of need for cognition, Journal of

Advertising,Vol.25,No.1.

Published

2023-08-08

How to Cite

[1]
مهند محمد عبد الستار and احمد حميد خلف, “Openness to experience and its relationship to the need for knowledge among students of the College of Basic Education / University of Diyala”, jfath, vol. 19, no. 1, pp. 1–23, Aug. 2023.