Analysis of the content of the Arabic language book for the third intermediate grade according to the criteria of the theory of traits

Authors

  • Euhud Sami Hashem مشرف اختصاص / مديرية تربية ديالى
  • Fatimah Ahmed Abdul Lateef General Directorate of Education / Diyala

DOI:

https://doi.org/10.23813/FA/24/1/8

Keywords:

Analysis - Criteria – Personality

Abstract

This research aims to identify the availability of the criteria for the theory of traits in a book.

What are the criteria for traits theory in the Arabic language book for the third intermediate grade?

To achieve the goal of the research, the two researchers followed the descriptive approach. Due to its suitability to the nature of the current research, the research falls into four main sections: the first of which was devoted to defining the research, the second section came to explain the theoretical aspects and previous studies, and the third was devoted to the research methodology and procedures, and concluded with the fourth section in which the results, recommendations and proposals were presented.

References

ابن منظور، أبو الفضل جمال الدين محمد بن مكرم: لسان العرب، تحقيق عبد الله الكبير دار الحديث، القاهرة، 2003.

احمد ، ابراهيم علي محمد ، رجل الامن في الاسلام (شروطه... صفاته...وآدابه)، 2002.

احمد ، سهير ، سيكولوجية الشخصية ، شركة الجلال للطباعة ، القاهرة ، 2003.

التميمي ، عواد جاسم محمد ، المنهج وتحليل الكتاب ، دار الحوراء ، بغداد ، 2009.

التميمي ، ميسون ، نماذج حديثة لتدريس المفاهيم النحوية (عرض تطبيقي ) الطبعة الأولى، دار الرضوان للنشر والتوزيع ، 2005 .

حلس , داود درويش , دراسة تقويمية للاخطاء الكتابية الشائعة لدى تلاميذ الصف السادس الاساسي في محافظة غزة , اطروحة دكتوراه غير منشورة , جامعة الخرطوم، 2004 .

الدوري، سعاد معروف، سمات الشخصية للزوجين وعلاقتهما بالتوافق الزواجي ، اطروحة دكتوراه غير منشورة ، كلية التربية (ابن رشد)، جامعة بغداد ، العراق، 1989.

رهيف،حسين علي،تحليل محتوى كتاب قواعد اللغة العربية للصف السادس الادبي في ضوء المدخل الوظيفي،رسالة ماجستير غير منشورة،كلية التربية الاساسية-جامعة بابل (العراق)2017.

الضبع، محمود، المناهج التعليمية صياغتها وتقويمها ، مكتبة الانجلو المصرية ، القاهرة ،2006، ط1.

لورانس أ. برافين ، علم الشخصية ، ط1 ، ج1 ، الجزيرة ، القاهرة ، 2010.

العبيدي، اخلاص عباس داوود محمد، تحليل اسئلة كتب قواعد اللغة العربية للمرحلة المتوسطة على وفق الاهداف التعليمية ، جامعة بغداد، كلية التربية للبنات،2005

عامر, فخر الدين,طرق التدريس الخاصة باللغة العربية والتربية الاسلامية ,ط2,عالم الكتب ,القاهرة,2000.

عبـــاس، محــمد خليـــل، ونوفل، محمد بكـــر، والعبســي، محمد مصطفى وأبــو عــواد، فريال محمد، مدخل إلى مناهج البحث في التربية وعلم النفس، ط2 ،دار المسيرة للطباعة والنشر، عمان ، 2009.

عبد القادر ، محمد ، الجديد في تعاليم التربية الإسلامية ، دار الفكر العربي ، القاهرة ، 1989.

العزاوي، رحيم يونس كرو ، مقدمة في منهج البحث العلمي ، دار دجلة للنشر والتوزيع ، عمان ، الاردن ، 2008.

الفيروز ابادي ، ابو اسحاق ابراهيم ، القاموس المحيط ، ت ابو الوفاء نصر ، دار الكتب العلمية، بيروت لبنان، 2008 .

الكخن ، امين ، دليل أبحاث ميدانية في تعليم اللغة العربية في مرحلة التعليم الأساسي ، المنظمة العربية للتربية والثقافة والعلوم ، تونس ، 1992.

كنعان، احمد، شعر الاطفال في سورية دراسة في تحليل المضمون التربوي، سورية، 1995.

النجار ، نبيل جمعة ، الزغبي ، ماجد راضي ، اساليب البحث العلمي منظور تطبيقي ، دار الحامد للنشر والتوزيع ، عمان ، الاردن ، 2010 ، ط2.

الهاشمي ، عبد الرحمن ، وعطية ، محسن ، تحليل مضمون المناهج الدراسية ، دار صفاء للنشر والتوزيع ، عمان ، 2011 ، ط 1.

وائل ، عبد الله ، وعبد العظيم ، ريم ، تحليل محتوى المنهج في العلوم الانسانية ، دار المسيرة للنشر والتوزيع ، عمان ، 2012.

Taylor&others,"apporol behavior iealthy and positive",u.s.a,1982.

Published

2023-07-05

How to Cite

[1]
عهود سامي هاشم and فاطمة احمد عبد اللطيف, “Analysis of the content of the Arabic language book for the third intermediate grade according to the criteria of the theory of traits”, jfath, vol. 24, no. 1, pp. 194–213, Jul. 2023.