The effect of using the learning style in order to be able to perform the skill of serving in volleyball, an experimental research on a sample of second stage students / College of Physical Education / University of Diyala
Keywords:
CommandAbstract
The study comprises five sections; the first of them
identifies the paper including an introduction to the paper
and its significance. In it the researcher refers to modern
learning approaches as the learning approach to command
and the role of this style in learning the dynamic skills like
that of service in volleyball. The problem of the paper deals
with the insufficiency of the followed teaching methods and
approaches (traditional ones) and their poor influence on the
learning and performance levels. Moreover, they do not
accommodate the requirements of the development in this
field as well as not relying on the principle of individual
differences among learners. The paper aims at figuring out
The Effect of Using the Learning Approach on
Commanding the Service Skill in Volleyball.
The second section deals with the theoretical studies. The
researcher has tackled the educational methods as the
learning approach so as to command and executing it in
learning dynamic skills. Section three concentrates on the
research methodology and field performances as the
researcher delineates the experimental approach due to its
suitability to the nature of the study problem. Furthermore,
the researcher has divided the sample into two matched
groups with pre and post tests. He also made use of
appropriate statistical means to find out the results. Section
four sets the results of the study and their analysis of the
performance level in the service skill, discussing them and
enforcing them with appropriate scientific sources.
The researcher concludes that the learning approach to
command is the most influential on the performance level of
688
the service skill in volleyball. The researcher, then,
recommends delineating this approach in learning other
dynamic skills in volleyball as well as other games.
References
ــ ابراهيم فاضل خليل: استراتيجية التعلم من اجل التمكن مفهومها، نماذجها،
فاعليتها)ط1 ،سلطنة عمان:2112.)
ــ الصادق، اسماعيل محمد االمين: طرق تدريل الرياضيات نظريات
وتطبيقات)ط1 ،دار الفكر العربي للنشر والتوزيع، مصر:2111.)
ــ جابر عبد الحميد واحمد خيري كاظم، مناهج البحث في التربية وعلم النفل
)القاهرة، دار النهضة، سنة: 1112.)
ــ ربحي مصطفى عليان وعثمان محمد غنيم، مناهج واساليب البحث
العلمي)النظرية والتطبيق( ط1( ،عمان، دار صفاء للنشر والتوزيع،
سنة:2111)
ــ ظافر هاشم الكاظمي، االسوب التدريسي المتداخل وتأثيره في التعلم
والتطور من خالل الخيارات التنظيمية المكانية لبيئة تعلم التنل )اطروحة
دكتوراه، كلية التربية الرياضية، جامعة بغداد،2111.)
ــ عمر احمد رزاق :تأثير برنامج تدريبي للتعلم االتقاني على امتال مهارة
الصعود بالكب لدى طالب كلية التربية الرياضية في الجامعة االردنية.)رسالة
ماجستير، الجامعة االردنية كلية التربية الرياضية،سنة:2112.)
ــ لني غانم الصميدعي، نوري ابراهيم الشو وآخرون، اإلحصاء
واالختبارات في المجال الرياضي )ط1 ،أربيل ، سنة2111.)
ــ محمد صبحي حسنين وحمدي عبد المنعم، األسل العلمية للكرة الطائرة
وطرق القياس)مركز الكتاب للنشر، القاهرة، سنة:1111.)
ــ موفق اسعد محمود: التعلم والمهارات االساسية بكرة القدم)ط1 ،دار دجلة،
عمان:2112.)
ــ نزار الطالب، كامل الويل علم النفل الرياضي)ط2 ،الموصل، دار الكتب
للطباعة والنشر:2111 .)
ــ وجيه محجوب: علم الحركة والتعلم الحركي )جامعة الموصل، دار الكتب
للطباعة والنشر:1121.)
ــ وجيه محجوب: التعلم والتعليم والبرامج الحركية)ط1 ،دار الفكر للطباعة
والنشر، عمان، 2112.)
ــ وليم عبيد: استراتيجيات التعليم والتعلم في سياق ثقافة الجودة )ط2 ،دار
المسيرة للنشر والتوزيع، عمان:2111.)
ــ يعرب خيون :التعلم الحركي بين المبدأ والتطبيق)مكتب الصخرة
للطباعة، بغداد:2112.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 رافد مهدي قدوري، حيدر فاضل صالح

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.