The degree of achieving the requirements of the competitive advantage of Princess Nora Bint Abdul Rahman University from the viewpoint of the university leaders within of the Kingdom's 2030 vision and the most important obstacles facing it

Authors

  • Aljaohara almennee Kingdom of Saudi arabya-riyadah - Nourah bint Abdulrahman University

DOI:

https://doi.org/10.23813/FA/24/3/8

Keywords:

universities, Saudi Arabia, competitive advantage, higher education, leadership

Abstract

This study aimed to identify the degree of achieving the requirements of the competitive advantage of Princess Nora Bint Abdul Rahman University from the viewpoint of the university leaders within of the Kingdom's 2030 vision, and the most important obstacles that prevent this. The study population consisted of all university leaders, while the study sample consisted of (40) leaders who were randomly selected, and to achieve the goals of the study, the researcher designed a questionnaire consisting of (65) paragraphs distributed on two areas: the field of requirements to achieve the competitive advantage of the university, and the field of obstacles, followed Each of them has a number of paragraphs that relate to the specific field. The study reached many results, the most important of which are:

The university enjoys a high degree of achieving the requirements of competitive advantage, which makes it a leading higher education institution in the Kingdom, and it has a strong presence among Saudi higher education institutions. Based on that result, the study recommended a number of recommendations, the most important of which are:

- Continuing to perform the basic tasks of Princess Nora Bint Abdul Rahman University in education, teaching, scientific research and community services efficiently and effectively, and this requires qualified and trained human resources and has an awareness of the concept of competitive advantage and its requirements with institutions of higher education.

- The need to enhance the quality of education and maintain it at the university as a training center through the commitment of academics to the quality of education in order for the university to remain competitive in the future.

- Take proactive steps by faculty members to improve their individual performance and update their practical skills.

References

أحمد، علي، ابراهيم سيد، (2015): قياس درجة امتلاك أعضاء هيئة التدريس للمهارات الأساسية لاستخدام تقنيات التعليم الالكتروني بالتطبيق على أعضاء هيئة التدريس بجامعة المنصورة، مجلة البحوث التجارية، كلية التجارة ، جامعة الزقازيق ، مصر، مجلد 37، العدد 1

البرادعي، منى(2009): الوصول والمساواة والتنافسية حالة التعليم العالي في مصر، المؤتمر الاقليمي العربي نحو فضاء عربي للتعليم العالي التحديات العالمية والمسؤوليات المجتمعية، مكتب اليونسكو الاقليمي للتربية في الدول العربية ببيروت، القاهرة، مصر، يونيو.

الدهان، أمنية (1989): "البحث الإداري في الجامعات العربية: دراسة ميدانية"، مجلة أبحاث اليرموك،المجلد 5، العدد1، ار بد – الاردن.

الدهدار، مروان ،(2014): العلاقة بين التوجه الاستراتيجي لدى الإدارة العليا في الجامعات الفلسطينية وميزتها التنافسية دراسة ميدانية على جامعات قطاع غزة، رسالة ماجستير، الجامعة الإسلامية بغزة، فلسطين

الزين، منصوري، (2018): "الإبداع كمدخل لاكتساب ميزة تنافسية مستدامة في منظمات الأعمال" المؤتمر الدولي السادس لكلية الاقتصاد والعلوم الادارية، جامعة العلوم التطبيقية الخاصة، عمان- الاردن.

سليم، إيمان علي وفلمبان، غدير زين الدين وشريف، وفاء عبد العزيز، (2011): "دراسة تحليلية لأثر التحول إلى مجتمع المعرفة في دعم الميزة التنافسية لمؤسسات التعليم العالي بالمملكة العربية السعودية"، مجلة دراسات المعلومات، معهد الامير سلمان للدراسات والخدمات الاستشارية، جامعة المجمعة، العدد 12

سليمان،احمد هاشم،(2004): التحليل الاستراتيجي وانعكاساته على خيارات الأعمال والميزة التنافسية دراسة حال في الشركة العامة للصناعات الكهربائية، أطروحة دكتوراه غير منشورة، كلية الإدارة والاقتصاد ،الجامعة المستنصرية، بغداد.

السوسي، يوسف رزق الله ، (2015): درجة ممارسة الكليات التقنية في محافظات غزة لإدارة التميز وعلاقتها بالميزة التنافسية، رسالة ماجستير، قسم أصول التربية، كلية التربية، الجامعة الإسلامية بغزة، فلسطين.

العتيبي، بدر مبروك، (2014):" تسويق الخدمات الجامعية ودوره في تحسين القدرة التنافسية للجامعات السعودية، رسالة دكتوراه غير منشورة، كلية التربية، جامعة أم القرى، السعودية.

العزاوي، سحر احمد كرجي موسى،(2005): أثر التدريب في تحقيق الميزة التنافسية،دراسة تحليلية لآراء عينة من مديري المستشفيات الحكومية في بغداد،رسالة ماجستير غير منشورة، كلية الإدارة والاقتصاد، الجامعة المستنصرية،غير منشورة.

العصفور، صالح(2012) "سياسات التنافسية"، مجلة جسر التنمية، الكويت، مجلد 11، العدد115

العلي،عبد الستار محمد،(2006): إدارة الإنتاج والعمليات،مدخل كمي، ،دار وائل للنشر والتوزيع، عمان، ط2.

الفيومي، أحمد، 02010): أثر الأصول غير الملموسة في تحقيق الميزة التنافسية في ظل تبني معايير إدارة الجودة الشاملة: دراسة مقارنة على عينة من الجامعات الأردنية الرسمية والخاصة، رسالة ماجستير، كلية الأعمال، جامعة الشرق الأوسط، الأردن.

قطب، سمير عبد الحميد، (2008): فلسفة التميز في التعليم الجامعي : نحو جامعة متميزة في ضوء التجارب والخبرات العالمية، مجلة مستقبل التربية العربية، مصر، مجلد14،العدد 5

محسن،عبد الكريم والنجار،صباح مجيد،(2004): إدارة الإنتاج والعمليات، دار وائل للطباعة والنشر،عمان،الأردن.

مصطفى،احمد سيد،(2006): نحو قيادة إبداعية لموارد بشرية تنافسية،التحديات المعاصرة للإدارة العربية القيادة الإبداعية)،الشركة العربية للتنمية الإدارية،القاهرة،جمهورية مصر العربية.

الوادي، محمود والزعبي، على، (2011): مستلزمات إدارة الجودة الشاملة كأداة لتطبيق الميزة التنافسية في الجامعات الأردنية )دراسة تحليلية، المجلة العربية لضمان جودة التعليم الجامعي، الأمانة العامة لاتحاد الجامعات العربية، جامعة العلوم والتكنولوجيا، صنعاء، مجلد 4، العدد 8

وداعة الله، مجدي عثمان وبداود، أشرف محمد(2014): قياس أثر استخدام تكنولوجيا المعلومات على تحقيق ميزة تنافسية بالتطبيق على جامعة الطائف"، مجلة البحوث المالية والتجارية، كلية التجارة، جامعة بورسعيد، مصر، العدد 2

ويح، محمد ،(2013): متطلبات تطوير رأس المال الفكري لتحقيق الميزة التنافسية للجامعات: دراسة ميدانية على جامعة بنها، مجلة كلية التربية، جامعة بنها، مصر، المجلد 24، العدد 95

Christopher, S. E. (2016). Total Quality Management as a Competitive Advantage in Higher Educational Institutions. Imperial Journal of Interdisciplinary Research, 2(10).

Al Shobaki, M. J., & Naser, S. S. A. (2017). The Role of the Practice of Excellence Strategies in Education to Achieve Sustainable Competitive Advantage to Institutions of Higher Education-Faculty of Engineering and Information Technology at Al-Azhar University in Gaza a Model, International Journal of Digital Publication Technology 1 (2): 135-157

Evans, and Collier. (2007). Operation Management an Integrated Goods and services, Approach, Thomson, South, western, U.S.A. international, student edition, www.swleag.com.2007.

Heizer, Jay and Render, Barry. (1999). "Principles of Operations Management".3rded, Prentice Hall, U.S.A.

Liu, Tsai-Lung. (2003). "Organization Learning and Social Network Market Orientation: The Role of Resource-Based View Strategy in Gaining Dynamic, Capabilities Advantage".www.hicbusiness.org.

Macmillan, Hugh and Tampoe, Mahen. (2000). “Strategic Management: Process, Content, and Implementation”: Great Britain: Oxford University Press.

Stevenson, William, J. (2007). "Production / Operations Management".8thed, Von Hoffmann Press.

PORTER, M.E. (1998) On Competition (Boston, Harvard Business Review Books).

Bisaria, Gaurav (March, 2013). Achievg competitive advantage by private management colleges or private universities, ternationa, International Journal of Social Science & Interdisciplinary Research.Vol.2 (3)Online available at

Published

2023-07-05

How to Cite

[1]
الجوهرة بنت عبد الرحمن المنيع, “The degree of achieving the requirements of the competitive advantage of Princess Nora Bint Abdul Rahman University from the viewpoint of the university leaders within of the Kingdom’s 2030 vision and the most important obstacles facing it ”, jfath, vol. 24, no. 3, p. 237_259, Jul. 2023.