A Suggested Proposal For The Chemistry Curricula at secondary school in The Light of The Next Generation Science Standards (NGSS).

Authors

  • Majed Awad Eid Alawfi وزارة التعليم – المدينة المنورة

DOI:

https://doi.org/10.23813/FA/24/4/11

Keywords:

The Next Generation Science Standards (NGSS)

Abstract

     The aim of this research was to develop a proposed conception of the Chemistry curricula in the light of the science criteria for the next generation (NGSS). To achieve that, descriptive approach was used to analyze the content of all Chemistry curricula of secondary school students to identify the degree of inclusion the science criteria for the next generation in Chemistry curricula, after that the researcher developed a proposed conception according to the analyzation result. The sample was all Chemistry curricula for the first-grade secondary school issued by the Ministry of Education for the year 1440/ 1441AH. The NGSS list was prepared and content analysis tool for Chemistry curricula of secondary school was designed according to NGSS list, then the content was analyzed, accordingly the proposed conception was developed. The research result showed that the science criteria for the next generation were didn’t included in Chemistry curricula of secondary school in general and developed a proposed conception of the Chemistry curricula of secondary school according (NGSS). In the light of the findings some recommendations and suggestions were mentioned, the importance one was to apply the proposed conception to develop Chemistry curricula of secondary school.

References

أبو حاصل، بدرية محمد؛ الأسمري، سهام عبد الرحمن. (2018). تقويم محتوى منهج الأحياء بالمرحلةالثانوية في ضوء معايير الجيل القادم في العلوم بالمملكة العربية السعودية. مجلة جامعة بيشة للعلوم الإنسانية والتربوية-السعودية، (1) 163-208.

الأحمدي، علي حسين (2018). تصور مقترح لمتطلبات تطور مناهج العلوم الطبيعية للمرحلة الثانوية في ضوء الأهداف الاستراتيجية لرؤية المملكة العربية السعودية 2030 من وجهة نظر المتخصصين في تعليم العلوم. مجلة العلوم التربوية- السعودية، 30(3)، 479-508.

البقمي، مها فراج (2016). نظرة على معايير تعليم العلوم للجيل القادم NGSS)). حلقة نقاش برعاية مركز التميز البحثي في تطوير تعليم العلوم والرياضيات، (103)، بتاريخ 6/5/1437هـ، كلية التربية، جامعة الملك سعود، المملكة العربية السعودية.

البقمي، مها فراج؛ الأحمد، نضال (2017). تحليل محتوى كتب الفيزياء في المملكة العربية السعودية في ضوء معايير العلوم للجيل القادم NGSS. المجلة الاردنية في العلوم التربوية- الاردن، 13(3)، 309-326.

البياتي، كريم أحمد (2018). تطوير محتوى منهج الكيمياء في ضوء المستحدثات الكيميائية وفاعليتها في تنمية الثقافة العلمية لطلبة المرحلة الإعدادية بالعراق. مجلة البحث العلمي في التربية بجامعة عين شمس- مصر، 6(19)، 469-486.

الحيدري، محمد رحيم. (2012). دراسة تحليلية لكتب الكيمياء في ضوء معايير الثقافة العلمية وامتلاك مدرسي المادة لها وعلاقتها بالوعي العلمي الاخلاقي لطلبتهم في المرحلة الإعدادية. رسالة دكتوراة غير منشورة، كلية التربية للعلوم الصرفة ابن الهيثم، جامعة بغداد، العراق.

رؤية المملكة العربية السعودية 2030 (2016). رؤية المملكة العربية السعودية 2030. تم الاسترداد من https://vision2030.gov.sa/

الرويس، عبد العزيز محمد؛ العمراني، هيا محمد؛ السلولي؛ مسفر سعود؛ الشايع، فهد سليمان (2016). اتساقات المواصفات التربوية والفنية لكتب الرياضيات بالمرحلة المتوسطة ونظيرتها في سلسلة ماجروهل. مجلة العلوم التربوية-السعودية، 28(2)، 223-243.

زيد، عبد الله صالح (2015). تصور مقترح لمنهج STEM في المرحلة الثانوية باليمن في ضوء معايير NGSS. مؤتمر التميز في تعليم وتعلم العلوم والرياضيات الأول، جامعة الملك سعود: الرياض، المملكة العربية السعودية.

عبد الكريم، سحر محمد (2017). برنامج تدريبي قائم على معايير العلوم للجيل التالي NGSS لتنمية الفهم العميق ومهارات الاستقصاء العلمي والجدل العلمي لدى معلمي العلوم في المرحلة الابتدائية. دراسات عربية في التربية وعلم النفس- السعودية، (87)، 21-111.

عبد اللطيف، أسامة جبريل. (2013). منهج مقترح في الكيمياء للمرحلة الثانوية العامة بمصر في ضوء مستويات معيارية مقترحة. مجلة دراسات في التعليم الجامعي بجامعة عين شمس- مصر، (24)، 663-677.

العتيبي، غالب عبد الله؛ الجبر، جبر محمد .(2017). مدى تضمين معايير (NGSS ) في وحدة الطاقة بكتب العلوم بالمملكة العربية. مجلة رسالة التربية وعلم النفس- السعودية، (59)، 1-16.

عسيري، أسماء عبد الرحمن. (2018). تصور مقترح لمناهج العلوم في ضوء معايير العلوم للجيل القادم وأثرة على الاستيعاب المفاهيمي وفهم طبيعة العلم لدى طالبات الصف الأول المتوسط. رسالة دكتوراة غير منشورة، كلية التربية، جامعة الملك خالد، المملكة العربية السعودية.

عسيري، ندى عبد الله. (2018). تصور مقترح لمناهج العلوم بالمرحلة الابتدائية في ضوء معايير الجيل القادم وأثره على الفهم العميق وتنمية مهارات الاستقصاء العلمي لدى طالبات الصف الخامس الابتدائي. رسالة دكتوراة غير منشورة، كلية التربية، جامعة الملك خالد، المملكة العربية السعودية.

عيسى، هناء عبد العزيز؛ راغب، رانيا عادل (2017). رؤية مقترحة لتطوير التربية الجبولوجية عبر المراحل الدراسية المختلفة من منظور معايير الجيل القادم NGSS. المجلة المصرية للتربية العلمية- مصر، 20(8)، 143-196.

ثانياً: المراجع الأجنبية

California Department of Education. (2018).What are academic content standards?. Retrieved from California Department of Education: https://www.cde.ca.gov/pd/ca/sc/ngssfaq.asp#e2

James W, P., Mark R, W., Judith A, K., & Alexandra S, B. (2014). Developing Assessments for the Next Generation Science Standards. The National Academies Press, Available at: https://pdfs.semanticscholar.org/e99f/b34928c46cb21dcac913bac7bda169539200.pdf

NGSS Lead States. (2013). Next Generation Science Standards. Retrieved from The National Academies Press: https://www.nap.edu/catalog/18290/next-generation-science-standards-for-states-by-states

NGSS. (2019). Developing the Standards. Retrieved from Next Generation Science Standards: https://www.nextgenscience.org/developing-standards/developing-standards

Published

2023-07-05

How to Cite

[1]
ماجد بن عواد بن عيد العوفي, “A Suggested Proposal For The Chemistry Curricula at secondary school in The Light of The Next Generation Science Standards (NGSS)”., jfath, vol. 24, no. 4, p. 250_287, Jul. 2023.