Evaluation of the teaching skills of the students of the Fine Arts Institutes from the point of view of their teachers

Authors

  • Wafa Shukr Hassan Institution of Fine Arts for Girls - Diyala

DOI:

https://doi.org/10.23813/FA/24/1/17

Keywords:

الكلمات المفتاحية: تقويم , المهارات التدريسية

Abstract

Some studies and literature have diagnosed the weakness of practicum programs, and this leads to weak teaching skills that applied students must possess. Teaching is a profession practiced by graduates of fine arts institutes after graduation and completing their studies. Being a program that provides opportunities for students to apply what they have studied in specialized, educational and psychological courses in realistic educational situations.

Specialist, educational and psychological in realistic educational situations, and the teacher is an important building block in the learning-educational process that most groups of society go through.

The current research aims to identify the teaching skills that applied students possess and measure them using an observational questionnaire prepared for thisThe purpose included eight main skills and (29) secondary skills, and their validity was confirmed through virtual honesty by presenting them to experts and specialists, and their stability was calculated through the Cooper equation, and it became valid for the process of measuring teaching skills. That (3) skills out of eight were not achieved by the applied students, and the researcher reached explanations for these results and recommendations for the use of these skills in preparing teachers in the future and suggests conducting future studies that complement the research.

References

التميمي، يوسف فاضل عمران (1999) : تقويم السلوك التعليمي للطالب المطبق من وجهة نظر المعلم / المدير / المشرف ، مجلة كلية المعلمين الجامعة المستنصرية ، العدد (19).

صابر ، عبد الحميد جابر (1996) استراتيجيات التدريس والتعليم ، ط11.

الجلاد ، ماجد زكي (2007) مهارات تدريس القرآن الكريم ، ط6 ، دار الميسرة للنشر والتوزيع والطباعة ، عمان ، الأردن.

الخزاعلة ، احمد فياض سلمان وآخرون (2011) : طرائق التدريس الفعال ، ط1، دار صفاء للنشر والتوزيع ، عمان.

الخياط ، ماجد محمد (2010) : أساسيات القياس والتقويم في التربية ، ط1، دار الراية للنشر والتوزيع ، عمان.

داود عزيز حنا ، وأنور حسين عبد الرحمن (1990) : مناهج البحث التربوي ، بغداد.

زيتون ، كمال عبد الحميد (2009) : التدريس نماذجه مهاراته ، ط1، عالم الكتب ، القاهرة.

سعد ، نهاد صبيح ، (1990) الطرق الخاصة في تدريس العلوم الاجتماعية ، مطابع التعليم العالي ، بغداد.

سلامة ، عبد الحافظ (2001) : تصميم التدريس ، ط1 ، دار اليازوري العلمية للنشر والتوزيع ، الأردن ، عمان.

عايش ، محمد زيتون (1996) : أساليب تدريس العلوم ، ط2 ، دار الشروق ، عمان.

عبس ، ابراهيم ، إشكالية الإعداد بين النظرية والخطاب ، مجلة تربوية ، كلية التربية – الجامعة اللبنانية بيروت – العدد 18، 1987.

عبيد، أحمد حسن : في فلسفة إعداد المعلمين وتنظيمه ، مجلة الجامعة المستنصرية ، بغداد ، العدد الأول ، 1991.

العبيدي ، صالح عبد اللطيف غازي خميس (1984) : تقويم طلبة الصفوف الرابعة خلال مدة التطبيق من وجهة نظر مديري ومديرات المدارس المتوسطة والثانوية ، خلاصة بحث متوفر على الموقع WWW.iraqacad.org .

عدس ، عبد الرحمن ، محي الدين توت (1986) : المدخل إلى علم النفس ، ط2، لندن ، دار جون واءيلي والأولاد.

علي ،عبد الكريم سليم ( 2006) : "بناء أداة لتقوم اداء طلبة معاهد إعداد المعلمات والمعلمين والفنون الجميلة للبنين والبنات المطبقين في المدارس الابتدائية في محافظة نينوى من قبل المدرس المشرف" ، مجلة التربية والعلم ، المجلد (13) ، العدد (2) ، ص249-271، كلية التربية ، جامعة الموصل ، العراق.

عودة ، أحمد سليمان (2010) : القياس والتقويم في العملية التدريسية ، ط4، دار الأمل ، الأردن.

اللقاني ، أحمد حسين وعلي الجمل ، معجم المصطلحات التربوية المعروفة في المناهج- وطرق التدريس ، المطبعة النموذجية للأوفست ، عالم الكتب ، ط1، القاهرة ، 1996.

المفتي ، أحمد أمين (1984) : سلوك التدريس ، مطبعة نهشة مصر ، مؤسسة الخليج العربي.

النعيمي ، عبد المنعم خيري (1990) : تقويم تدريس الطلبة المطبقين في كلية الفنون الجميلة ، جامعة بغداد ، رسالة ماجستير غير منشورة ، مطبعة الأمة ، بغداد.

Johnson D.jrising GR,Guide lines for teaching math usa , wasworth publishing company , 1972.

Published

2023-07-05

How to Cite

[1]
وفاء شكر حسن, “Evaluation of the teaching skills of the students of the Fine Arts Institutes from the point of view of their teachers”, jfath, vol. 24, no. 1, pp. 417–432, Jul. 2023.