The effect of using the first part (expanding perception) of the Cort program for teaching thinking in developing creative thinking for fourth grade students in general sciences

Authors

  • M. M. Batool Muhammad Jassim Al-Daini الجامعة المستنصرية/ كلية التربية الاساسية

Abstract

One of the most prominent features of the century we live in is the scientific and technological progress in various scientific fields, and its impact in particular on the field of education. Developing thinking, and among these, the global Cort program, which emphasizes the development of comprehensive (peripheral) thinking, which is practical, generative thinking that seeks to innovate things and find solutions to different situations. The current research aims to identify the impact of the first part (expanding perception) of the CoRT program in developing creative thinking for fourth grade students in general sciences, by verifying the following two zero hypotheses: - 1- There is no statistically significant difference at the level of significance (0.05). Between the average scores of students who study according to the first part (expansion of perception) of the CoRT program and the average scores of students who study according to the usual method in the creative thinking test score with its dimensions (fluency, flexibility, originality).

References

مصادر البحث

١ـ مفيد صيداوي ، ادب الاطفال على الشاشة لنا ام علينا،com.adabatfal.www

٢ـ ه ادي نعم ان الهيت ي ،مقدم ة ف ي ش روط البح ث العلم ي ،محاض رات القي ت عل ى طلب ة

الدراسات العليا في قسم الاعلام / جامعة بغداد،١٩٨٩ غير منشورة.ص١٤ .

٣ـ جليل وادي ،الفك ر الق ومي ف ي ال صحافة العراقي ة ١٩٤٨ـ ١٩٥٨،رس لة ماج ستير غي ر

منشورة، قسم الاعلام /جامعة بغداد، ١٩٩١،ص ١٠١ .

٤ـ محم د عب د الحمي د ، تحلي ل المحت وى ف ي بح وث الاع لام"الجزائ ر :دي وان المطبوع ات

الجامعية،١٩٧٩ "ص ١٢١ .

٥ـ المصدر نفسه، ص ١٤٨ .

٦ـ هادي نعمان الهيتي ، صحافة الاطفال في العراق،ط٢"بغ داد:دار ثقاف ة الاطف ال،١٩٧٨ "

ص ٦٨ .

٧ـ ه ادي نعم ان الهيت ي ،ثقاف ة الاطف ال ،ع الم المعرف ة"الكوي ت:المجل س ال وطني للثقاف ة

والفنون والاداب،١٩٨٨"ص ص ٥٢ـ ٥٣ .

٨ـ ه ادي نعم ان الهيت ي ،الات صال الجم اهيري المنظ ور الجديد،الموس وعة ال صغيرة

"بغداد:دار الشؤون الثقافية العامة،١٩٩٨،ص ١٧ .

٩ـ المصدر نفسه ،ص ١٨ .

١٠ـ اديب خضور ،التلفزي ون والاطف ال ،ترجم ة واع داد،"دم شق:من شورات ادي ب خ ضور

.٤ ص"٢٠٠٣،

١١ـ المصدر نفسه،ص ٥ .

١٢ـ عبد الفتاح ابو معال ،اثر وسائل الاعلام على الطفل"عمان :دار ال شروق،١٩٩٧ "ص

ص ٣٩ـ ٤٠ .

١٣ـ عب د ال سلام ف زازي ،التلفزي ون والتن شئة الاجتماعي ة للطف ل ،مجل ة الطفول ة العربي ة

،المجلد الخامس ، الكويت ،٢٠٠٤،ص ٩٢ .

١٤ـ اديب خضور ،مصدر سابق، ص ٣٦ .

١٥ـ ليل ى عب د المجي د ،العلاق ة ب ين الاطف ال الع رب والتلفزي ون :دراس ة تحليلي ة للدراس ات

والبح وث الميداني ة الت ي اجري ت عل ى الطف ل العرب ي ،مجل ة الطفول ة والتنمي ة

،الع دد٦،المجل دالثاني "الق اهرة:المجل س العرب ي للطفول ة والتنمي ة ،٢٠٠٤"ص١٥١

وص١٥٩ .

١٦ـ امل حمدي دك اك ،دور وس ائل الاع لام ف ي حماي ة الاطف ال م ن العن ف ،مجل ة الطفول ة

والتنمية ،الع دد١٣،المجل د الراب ع "الق اهرة: المجل س العرب ي للطفول ة والتنمي ة ،٢٠٠٢"ص

ص ١٧٣ .

١٧ـ عبد الفتاح ابو معال ،مصدر سابق ،ص ٦٥ .

٥٤

١٨ـ عاطف عدلي العبد ،الطفل ووسائل الاعلام ،مجلة الطفول ة والتنمي ة ،الع دد١٣ ،المجل د

الثاني "القاهرة : المجلس العربي للطفولة والتنمية ،٢٠٠٢"ص ص١٠٩ ـ ١١٠ .

١٩ـ مره ان ح سين محمودالحل واني ،الاتجاه ات الحديث ة للبح وث الاعلامية،مجل ة الطفول ة

والتنمية ،العدد١٣،المجلد الرابع"القاهرة: المجلس العربي للطفولة والتنمية ،٢٠٠٤"ص٤٧ .

٢٠ـ عاطف عدلي العبد،مصدر سابق،ص١١٤ .

٢١ـ المصدر نفسه،ص ص ١٠٧ـ ١٠٨ .

٢٢ـ مرهان حسين محمود الحلواني ،مصدر سابق، ص٤٧ .

٢٣ـ عاطف عدلي العبد ،التلفزيون وثقافة الطف ل العرب ي ،مجل ة البح وث ،الع دد٢٤"بغ داد :

المركز العربي للبحوث ،١٩٨٨"ص ١٢٤وص١٣٥ .

٢٤ـ س وزان القلين ي ،وس ائل الاع لام وثقاف ة الطف ل العرب ي ،مجل ة الطفول ة والتنمي ة

،العدد٦،المجلد الثاني "القاهرة:المجلس العربي للطفولة والتنمية ،٢٠٠٢"ص١٠١ .

٢٥ـ اديب خضور ،مصدر سابق ،ص٣٢ .

٢٦ـ ليلى عبد المجيد ،مصدر سابق، ص١٦٠ .

٢٧ـ عاطف عدلي العبد ،التلفزيون وثقافة الطفل، مصدر سابق ،ص١٣٠ .

٢٨ـ ليلى عبد المجيد،مصدر سابق، ص ص١٥١ـ ١٥٢ .

٢٩ـ سوزان القليني ،مصدر سابق ،ص١٠٣ .

Published

2023-05-24

How to Cite

[1]
م.م. بتول محمد جاسم الدايني, “The effect of using the first part (expanding perception) of the Cort program for teaching thinking in developing creative thinking for fourth grade students in general sciences”, jfath, vol. 9, no. 2, pp. 1–54, May 2023.