Studying the summer training program for vocational schools, reality and ambition

Authors

  • m.m. Muhammad Khalaf Masoud Al-Mashhadani اختصاصي تربوي مهني/ تربية ديالى

Abstract

The research deals with the study of the summer training program for vocational schools in Diyala Governorate by defining its obstacles and problems, how to develop the training program, and proposals and appropriate solutions for its success. Professional work in order to prepare specialized technical cadres who are responsible for the scientific and industrial renaissance in society. The research dealt with defining the methods, objectives and conditions for training students and the importance of the training program by clarifying its elements and the activities that it performs for the trainees, and for guidance in the design of the training process, the Simon model was taken as one of the training models in the form of a block diagram that includes the activities and events that must be carried out by both the trainer and the trainee to succeed training program

References

المصادر

١ -النعيمي ،طه ذياب والجميلي ، "المناهج الهندسية والأسلوب المقترح لتطويره ا" ،دار الشؤون الثقافية العامة ،آفاق عربية /الطبعة الأولى ،١٩٨٨ .

-Ovesen.N ”Advances in the continuing Education of Engineers”

Unesco, Swiss.

٣ -شحاذة نظمي ،وأخرون ، " أدارة الموارد البشرية " ،الأردن ،٢٠٠٠]. P51 [

٤ -السعدي ،ساهرة عباس قنبر ،"مهارات التدريس والتدريب عليه ا" "نماذج تدريبية على المهارات" مراجعة الدكتور سعدون الساموك ،مؤسسة الوراق،عمان-الأردن ،طبعة أولى،٢٠٠٤ .

٥ -العزاوي ،سعد ذياب ،"معايير تطوير برامج التدريب ومدى تحقيقها في المدارس المهنية"، مجلة ديالى ،المجلد الأول /العدد التاسع ،٢٠٠٠]. P10 [

٦ -عاقل ،فاخر ،"التربية قديمها وحديثها" أيار ، ١٩٧٧ .

٧ -راجح ،احمد عزت ،"علم النفس الصناعي" ١٩٦٥ .

٨ -حياوي ،موفق علي ،"أثر التدريب في التقنيات التربوية على اتجاهات أعضاء الهيئة التدريبية في جامعة الموصل نحو استخدام التقنيات التربوية" المجلة العربية للتعليم التقني، الأمانة العامة للاتحاد العربي للتعليم التقني ،المجلد الثاني عشر ،العدد الأول ،بغداد ، .١٩٩٥ ٢٠٧

٩ -عبد الملك ،عادل ،"أسلوب تصميم عناصر ونتائج التدريب المهني" ،المجلة العربية للتعليم التقني،الأمانة العامة للاتحاد العربي للتعليم التقني،المجلد العاشر،العددان الأول والثاني/نيسان وأيلول،١٩٩٣ .

١٠ -النجار ،فريد ،"أدارة وظائف الأفراد وتنمية الموارد البشرية"،مؤسسة شباب الجامعة،١٩٩٨ .

١١ -حسان ،شفيق ومحمد غزاوي ونعمة العلي ،"تحليل السلوك" ترجمة/هولاندسكن، جامعة اليرموك ١٩٨٨ .

١٢ -الخطيب ،احمد ورداح ،"اتجاهات حديثة في التدريب" ،الطبعة الأولى-مطابع الفرزدق التجارية/الرياض ،١٩٩٩ .

١٣ -شجر ،سميرة سعدي ،"برنامج حاسوبي تدريبي لتصميم اللاقطة ذات الاتجاهات الحادة"، رسالة ماجستير ،الجامعة التكنولوجية/قسم التعليم التكنولوجي، بغداد ،٢٠٠٢ .

١4-Barry Hymen, ”Fundamentals of Engineering Design”, Lawrence,

Erlbaum, 1998.

١٥ -اللحيد ،عبدالمحسن فالح ،"تقييم البرامج التدريبية" ،عمان/الأردن ،١٩٩٧ .

١٦ -الفرا ،فاروق حميد ،"دور التقنيات التربوية في تطوير بعض عناصر المنهج الدراسي"، رسالة الخليج العربي ،العدد الثالث والعشرون ،السنة الثامنة ،المملكة العربية السعودية ،١٩٨٧ .

١٧ -السامرائي ،باسم نزهت ومثنى جبر ،"مبادئ الإحصاء الهندسي" ،وزارة التعليم

Published

2023-05-24

How to Cite

[1]
م.م. محمد خلف مسعود المشهداني, “Studying the summer training program for vocational schools, reality and ambition”, jfath, vol. 9, no. 2, pp. 193–212, May 2023.