The effect of using electronic learning in developing the skillful performance of students of art education department in pictorial composition material
DOI:
https://doi.org/10.23813/FA/2022/26/2/9Abstract
The current study aimed to study the identification of the study of e-learning in developing the skillful performance of students of the Art Education Department with the subject of graphic creation, as the researcher in the first chapter dealt with the research problem and its importance and the goal of his research, and the second chapter came to include the study of the concept of e-learning, and the second pictorial construction, the third phase From the technical study, the goal of the research in which the scientific researcher (the experimental group - the control group) followed the scientific research site: the third stage of the study - the Faculty of Art Education. Planning - anatomy - coloring - coloring, perspective, perspective, comparison vocabulary (painting), and the researcher used two measuring tools (achievement test - skill test), to measure the achievement of students of the two research groups (and control) and this test was characterized by honesty and consistency, and the statistical truth (SPSS) was used Being the most appropriate for his current study, as it was found out that the students of the experimental group who studied according to electronic education outperformed the control group students who had studied in the traditional way.
References
ابو نجم، عثمان، التعليم الفعال، دار العلم للملايين، عمان، 1990.
تايلور، رالف، اساسيات المناهج، تر: جابر عبد الحميد، واحمد خيري كاظم، دار النهضة العربية، القاهرة، 1971.
رياض، عبد الفتاح، التكوين في الفنون التشكيلية، دار النهضة العربية، القاهرة، ط1، 1974.
الزوبعي،عبد الجليل واخرون، الاختبارات والمقاييس النفسية، دار الكتب للنشر والتوزيع، الموصل، 1981.
سكوت، روبرت جيلام، اسس التصميم، تر: محمد محمود، مكتبة النهضة المصرية، ط1، القاهرة، 1968.
صاحب ، زهير (2001) : النحت على السطح ذي البعدين في الفنون التشكيلية المصرية ، مجلة الاكاديمي ، العدد 32 ، المجلد التاسع ، جامعة بغداد – كلية الفنون الجميلة ، بغداد .
طوالبة، هادي واخرون، طرائق التدريس، دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة، عمان، الاردن، 2010.
عبد الحليم، فتح الباب، واحمد حافظ رشدان، التصميم في الفنون التشكيلية، عالم الكتب، القاهرة، 1984.
الغار، ابراهيم عبد الوكيل، استخدام الحاسوب في التعليم، ط1، دار الفكر العربي للطباعة والنشر والتوزيع، عمان، 2002.
الفار، ابراهيم عبد الوكيل، استخدام الحاسوب في التعليم، ط1، دار الفكر العربي للطباعة والنشر، عمان، 2002.
القمش ، مصطفى ، وآخرون : القياس والتقويم في التربية الخاصة ، ط1 ، دار الفكر للطباعة والنشر والتوزيع ، عمان ، الأردن .
المبيريك، هيفاء بنت فهد، التعلم الالكتروني – تطوير طريقة المحاضرة في التعليم الجامعي باستخدام التعلم الالكتروني مع نموذج مقترح، ورقة عمل مقدمة لندوة مدرسة المستقبل، جامعة الملك سعود، 1423.
المحيسن، ابراهيم بن عبدالله، التعليم الالكتروني، ترف ام ضرورة؟ ورقة عمل مقدمة لندوة مدرسة المستقبل، جامعة الملك سعود، 2003.
المرسومي، جنان احمد: استخدام انموذج ريجليوث في تدريس مادة الاشياء التصويري واثره في تحصيل طلبة فرع التربية الفنية في كليات المعلمين، رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة ديالى-كلية المعلمين، جامعة ديالى، 2003.
الموسى عبدالله بن عبد العزيز (2003) : التعليم الالكتروني مفهومة ، خصائصه ، فوائد عوائقه ... ورقة عمل مقدمة الى ندوة مدرسة المستقبل في الفترة 16-17/8 ، جامعة الملك سعود .د .
الهاشمي، عبد الرحمن وفائزة العزاوي، تدريس مهارة الاستماع من منظور واقعي، ط1، دار المناهج للنشر والتوزيع، عمان – الاردن، 2005.
Sources and references
Abdel Halim, Fath Al Bab, and Ahmed Hafez Rashdan, Design in Plastic Arts, The World of Books, Cairo, 1984
Abu Najm, Othman, Effective Education, House of Science for the Millions, Amman, 1990.
Al-Far, Ibrahim Abdel-Wakeel, Using the Computer in Education, 1st Edition, Dar Al-Fikr Al-Arabi for Printing and Publishing, Amman, 2002.
Al-Ghar, Ibrahim Abdel-Wakeel, Using the Computer in Education, 1st Edition, Dar Al-Fikr Al-Arabi for Printing, Publishing and Distribution, Amman, 2002.
Al-Hashemi, Abdul-Rahman and Faizah Al-Azzawi, Teaching the skill of listening from a realistic perspective, 1st Edition, House of Approaches for Publishing and Distribution, Amman - Jordan, 2005.
Al-Marsawy, Jinan Ahmed: Using the Wriglioth Model in Teaching Figurative Objects, its Branch in the Achievement of Art Education Students in Teachers Colleges, published master’s thesis, Diyala University-Teachers College, Diyala University, 2003.
Al-Mousa Abdullah bin Abdul-Aziz (2003): E-learning is understood, its characteristics, the benefits of its obstacles ... a working paper submitted to the Symposium of the Future School in the period 16-17 / 8, King Saud University.
Al-Mubairik, Haifa bint Fahd, E-learning - developing a lecture method in university education using e-learning with a suggested model, a working paper presented to the Future School symposium, King Saud University, 1423.
Al-Muhaisin, Ibrahim bin Abdullah, e-learning, a luxury or a necessity? A working paper presented to the Future School symposium, King Saud University, 2003.
Al-Qamsh, Mustafa and others: Measurement and Evaluation in Special Education, 1st Edition, Dar Al-Fikr for Printing and Distribution, Amman, Jordan.
Al-Zobaie, Abdul-Jalil and Others, Psychological Tests and Measures, Dar Al-Kutub House for Publishing and Distribution, Mosul, 1981.
Riad, Abdel-Fattah, Training in Plastic Arts, Dar Al-Nahda Al-Arabiya, Cairo, 1st Edition, 1974.
Sahib, Zuhair (2001): Sculpture on the Two-Dimensional Surface in Egyptian Plastic Arts, Al-Akamey Magazine, No. 32, Volume Nine, University of Baghdad - College of Fine Arts, Baghdad.
Scott, Robert Gillam, The Foundations of Design, TR: Muhammad Mahmoud, The Egyptian Renaissance Library, 1st Edition, Cairo, 1968.
Tawalbeh, Hadi and others, Teaching Methods, Dar Al Masirah for Publishing, Distribution and Printing, Amman, Jordan, 2010.
Taylor, Ralph, The Basics of Curriculum, TR: Jaber Abdel-Hamid and Ahmed Khairy Kazem, Arab Renaissance House, Cairo, 1971
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 مجلة الفتح للبحوث التربوية والنفسية

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
حقوق النشر والترخيص
تطبق مجلة الفتح للبحوث التربوية والنفسية ترخيص CC BY (ترخيص Creative Commons Attribution 4.0 International). يسمح هذا الترخيص للمؤلفين بالاحتفاظ بملكية حقوق الطبع والنشر لأوراقهم. لكن هذا الترخيص يسمح لأي مستخدم بتنزيل المقالة وطباعتها واستخراجها وإعادة استخدامها وأرشفتها وتوزيعها ، طالما تم منح الائتمان المناسب للمؤلفين ومصدر العمل. يضمن الترخيص أن المقالة ستكون متاحة على نطاق واسع بقدر الإمكان وأن المقالة يمكن تضمينها في أي أرشيف علمي.
لمزيد من المعلومات، يرجى متابعة الرابط: https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/.