The scale of Fine Arts skills of teachers at the Institute of Fine Arts in Sulaimani through the lens of its graduates

Authors

  • Dara Aurahman Ahmed University of Sulaimani/ College of Basic Education

DOI:

https://doi.org/10.23813/FA/28/3/15

Keywords:

scale, plastic skills, perspective, institute graduates

Abstract

This research aims at identifying the level of plastic skills among teachers of the Institute of Fine Arts in Sulaimani from the graduate perspective. The descriptive approach was adopted in carrying out the research according to the nature of its subject, objectives and procedures. The research community consisted of students who graduated from the Fine Arts Department, Drawing Branch, at the Institute of Fine Arts in the city of Sulaimani from 1985 to 199. The research samples are forty which are randomly chosen from the research community.  The research tool was limited to a scale to determine the level of plastic skills, which was prepared by the researcher and consisted of twenty items, while the entire community of teachers, i.e. the comprehensive urban area, was taken. The psychometric scales for the aforementioned scale were extracted. After the scale was applied to the individuals of the research sample, their scores were then subjected to statistical treatment using the necessary statistical methods such as: weighted mean, and percentage weight. Thus, the result of the research concludes that the scale of plastic skills of the teachers of the Institute of Fine Arts was good for the graduates, but with different degrees. The study ends with a number of conclusions, suggestions and recommendations.

References

١ - أبو الرب ، أحمد محمود (١٩٩٠ ) : أسس تعلیم المهارات ، مجلة رسالة المعلم ،العدد ٤ ، المجلد ٣١ ، الأردن .

٢- أبو حرب ،عبدالوهاب محمد حسن (2015 ): فاعلية الثقافة البصرية كمدخل لتنمية المهارات الفنية لدى طلبة التربية الفنية بجامعة الأقصى في ضوء ملامح المنهج الحديث ، دراسة استکمالا للحصول على درجة دکتورە الفلسفة في التربیة النوعیة تربیة فنیة .

٣- البيسوني ، محمود (1992) : مصطلحات التربية الفنية ، عربي انجليزي ، ط1 ، دار المعارف ، القاهرة اسماعیل ،

٤- شوقي اسماعیل (٢٠٠٥ ) : التصمیم عناصرە واسسە في الفن التشکیلي القاهرة ،زهراء الشرق للنشر .

٥- العوادي ، منى عاید (201٦): تقویم مناهج الفنون التشکیلیة في ضوء المهارات و القیم الفنیة التي تسهم في الکشف عن الموهبة الفنیة في مرحلة التعلیم الاساس و مابعد الاساسي ، مطبوعات جائزة خليفة التربوية .

٦- بلعلاء ،ماجد بن صلاح سلامة (٢٠٠٧ ): الأسس الجمالیة لتوظیف الوسائط التشکیلیة في التصویر الحدیث و المعاصر ، قسم التربیة الفنیة ، کلیة التربیة ، جامعة ام القرى ، متطلب تکمیلي للحصول درجة الماجستیر في التربیة الفنیة . ٧- حاتم ،جاسم عزیز (201٢ ): تقويم أداء هیأة التدريس في الجامعة من وجهة نظر الطلبة (دراسة میدانیة في جامعة دیالى ) مجلة الفتح المجلد 8، العدد 50 (31 أغسطس/آب 2012).

٨- حنون ، یعرب (٢٠٠٢ ) :التعلیم الحرکي بین المبدأ و التطبیق ، مکتبة الصخرة ، بغداد

٩- رسمي، محمد حامد ( 2000 ) : برنامج لتنمية القدرة الفنیة التشكيلية لدى طالبات التربية الأساسية، جامعة حلوان ، دراسات تربوية واجتماعیة بدولة الكويت، المجلد السادس، العدد الثاني.

١٠- ریاض، عبدالفتاح (١٩٧٤ ): التکوین في الفنون التشکیلیة ، دار النهضة العربیة ، القاهرة .

١١- رياض، عبد الفتاح ( ١٩٧٣ ): التكوين في الفنون التشكيلية، دراسة في سيكولوجية الرؤية ودورها في إثارة الأحاسيس الجمالية . دار النهضة العربية.

١٢- واجد ، علي مهدي ( ٢٠١٩ ): اشکالیة الاسلوب و الاسلوبیة في التشکیل الفني ، أبحاث لفنون الفلسفة واللسانیات و العلوم الاجتماعیة (ج٢ / العدد ٣٢ ) .

١٣- عبود، فرج ( ١٩٨٢): علم عناصر الفن. وزارة التعليم العالي والبحث العلمي جامعة بغداد ج ٢.

١٤ - عبدالهادي ، نبیل (١٩٩٩) : القیاس و التقویم التربوي وأستخدامە في مجال التدریس الصفي ، ط٢ ، دار صفاء للنشر ، الأردن.

١٥- عطیة ، محسن علي (٢٠٠٥ ) :مفاهیم في الفن و الجمال ،عالم الکتب القاهرة.

١٦- مرعي والحیلة (٢٠٠٢) أسالیب التدریس ، عمان ، الأردن .

١٧- زیتون ،عایش محمود (١٩٩٤ ) أساسیات العلوم ، ط دار الشروق ،عمان ، الاردن .

١٨- العزاوي ، رحیم یونس کرو ( ٢٠٠٨ ) : المنهل في العلوم التربویة ، القیاس و التقویم في العملیة التدریسیة الطبعة الاولى ، دار دجلة ، عمان ، الاردن.

١٩- الکوفجي ، خلیل محمد (٢٠٠٩ ) : مهارات في الفنون التشكيلية ،ط ٢، عالم الکتب الحدیث ، عمان ، الأردن.

٢٠- البیاتي ، عبدالجبار توفیق (٢٠٠٨ ): الاحصاء و تطبیقاتە في العلوم التربویة و النفسیة ، ط١ ، اثراء للنشر و التوزیع ، ألاردن .

٢١- الصباغ، رمضان. (١٩٩٩ ):عناصر العمل الفني دراسة جمالية ، دار الوفاء الإسكندرية.

٢٢- الصفار ، غازي لعیبي مجید ( ٢٠١١ ): تقویم المهارات الفنیة لطلبة الصف الاول قسم التصمیم و التزیین المعماري في مادة التخطیط .

٢٣- سهیل ،یاسر محمد ( ٢٠٠٥ ): التصميم کما یجب أن یکون ، القاهرة دارالکتب.

٢٤- شوقي ، إسماعيل(٢٠٠١) :التصميم وعناصره وأسسه في الفن التشكيلي، ط ٢ الأمل

للطباعة والنشر. القاهرة .

٢٥- یغمور ، خلود صبحي محمد و عبیدات ، لؤي طالب مفلح (٢٠١٨ ): تقویم کتب لغتنا العربیة للمرحلة الاساسیة من وجهة نظر المعلمین و المعلمات في تربیة مبنى کنانە ، مجلة العلوم التربویة ، المجلد (٤٥ ) العدد (٤ )) .

٢٦- ثامر ، فارس محسىن ( ٢٠١٥ ): انموذج لتقویم مهارات مدرسي التربیة الفنیة للمرحلة المتوسطة في ضوء اهداف المادة،کلیة التربیة الاساسیة ، الجامعة المستنصریة ، مجلة کلیة التربیة الاساسیة ، المجلد (٢١ ) العدد (٨٩ ) .

المصادرألاجنبیة :

- Julius Meier-Graefe (1908): Modern art; being a contribution to a new system of esthetics, London, W. Heinemann; New York, G.P. Putnam's Sons

- Fransella, F(1981 ) : Persorality theory measurement and research ,London,Methuen

Published

2024-09-10

How to Cite

[1]
دارا أورحمان أحمد, “The scale of Fine Arts skills of teachers at the Institute of Fine Arts in Sulaimani through the lens of its graduates”, jfath, vol. 28, no. 3, pp. 354–376, Sep. 2024.