The effect of the Place Mat strategy and flipped learning on developing reflective thinking among fifth-year literary stream students in the subject of history

Authors

  • Odey Taher Mahmood University of Diyala - College of Education for Humanities

DOI:

https://doi.org/10.23813/FA/29/1/5

Keywords:

place mat, flipped learning, reflective thinking.

Abstract

The current research aims to identify (the effect of the Place Mat strategy and flipped learning on developing reflective thinking among fifth-year literary stream students in the subject of history). To achieve the research goal, the researcher formulated several hypotheses. The research paper was limited to fourth-year literary students in daytime secondary and preparatory schools for boys in the central area of the Directorate of Education in Diyala province. Given the requirements of this study, one school was selected from preparatory schools in the city center of Baqubah, specifically boys' schools, with at least three fourth-grade classes. Diyala Preparatory School in the center of Baqubah was selected as the research sample. The researcher ensured equivalence between the research groups. The results showed no statistically significant differences between the first experimental group, which used the Place Mat strategy, and the second experimental group, which used the flipped learning strategy. Both experimental groups outperformed the control group. Based on the findings, the researcher reached the following conclusions:

  • Teaching using new strategies helped the experimental groups to outperform the control group.
  • The flipped learning strategy provided students with an opportunity to review lessons and follow them independently through modern strategies, allowing students to organize their time according to their needs, whether at home or in the classroom.

Research Recommendations:

  • Integrating the Place Mat strategy into educational curricula.
  • Adopting the flipped learning strategy for teaching other subjects in schools or universities.

Suggestions for Future Research:

  • Conducting studies on the Place Mat strategy and flipped learning in other variables such as academic achievement and different types of thinking.
  • Conducting studies on the Place Mat strategy and flipped learning at different educational stages.

References

المصادر والمراجع :

-ابوسل، محمد عبد الكريم(2002): قياس وتقويم الطلبة، ط1، دار فرقان.

-أبو علام، رجاء محمود(2010): التعلم أسسه وتطبيقاته، ط2، دار المسيرة للطباعة والنشر، عمان .

--بدوي، رمضان مسعد(2010): التعلم النشط ، دار المسيرة للنشر، عمان .

-الجلبي، سوسن شاكر.(2005)، اساسيات بناء الاختبارات والمقاييس النفسية والتربوية، دمشق:مؤسسة علاء الدين .

-جمل،محمد جهاد(2001): العمليات الذهنية ومهارات التفكير من خلال عمليتي التعلم والتعليم، دار الكتاب الجامعي، العين،الامارات العربية المتحدة .

-الحسو،ثناء يحي قاسم(1997): اثر استخدام اسلوبين من الاستجواب في تنمية التفكير الاستدلالي لدى الطالبات في مادة الجغرافية، اطروحة دكتوراه غير منشورة،كلية التربية،ابن رشد،جامعة بغداد .

-الخوالدة ,محمد محمود,طرائق التدريس العامة ,ط,1 وزارة التربية والتعليم , تعز, اليمن2003 .

-خيرالله،سيد محمد(1973):المدخل الى العلوم السلوكية،ط1،مكتبة الانجلو المصرية،القاهرة .

-ربيع،محمد شحاته(2013):قياس الشخصية،ط4،دار المسيرة للنشر والتوزيع للطباعة .

- رؤوف، ابراهيم عبد الخالق(2001): التصاميم التجريبية في الدراسات النفسية والتربوية ،ط1،دار عمار للنشر والتوزيع، عمان، الاردن .

-الزبيدي،مهند عبد الحسن(2012): اثر استراتيجتي التخيل الموجه والاثارة العشوائية في التحصيل وتنمية التفكير الابداعي والذكاء الوجداني لدى طلاب الصف الاول المتوسط في الفيزياء اطروحة دكتوراه،ط.ت الفيزياء ، كلية ابن هيثم .

-الزبيدي، بيان محمد احمد،ماجد ابو جابر(2019): اثر استخدام استراتيجية التعلم المعكوس على التحصيل في اللغة العربية وتنمية مهارات التعلم الذاتي لدى طلبة الصف العاشر الاساسي،رسالة ماجستير منشورة .

-زيتون،حسن حسين(1999): تصميم التدريس رؤية منظومية ،ط2،عالم الكتب،مصر، القاهر.

- الزوبعي،عبد الجليل ابراهيم،محمد احمدالغنام(1981): مناهج البحث التربوي،ج1،بغداد .

-الزيود،نادر فهمي،وهشام عامر عليان(2005): القياس والتقويم في التربية،ط3،دار الفكر للنشر والتوزيع،عمان، الاردن .

-سلامة،عبد الحافظ محمد(2001): مدخل الى تصميم التدريس،ط1، دار البازوري،عمان .

-السكران، محمد( 2002): اساليب تدريس الدراسات الاجتماعية، دار الشروق للنشر والتوزيع، عمان .

-السكران،محمد(2000): اساليب الدراسات الاجتماعية،ط1،عمان، دار الشروق للنشر والتوزيع،عمان .

-السيد، جيهان كمال، عبد الحميد صبري عبد الحميد(2007): استراتيجيات حديثة لتدريس الدراسات الاجتماعية داخل الصف الدراسي النظرية والتطبيق، مركز الكتاب للنشر والتوزيع،القاهرة .

-السليتي،فراس محمود مصطفى(2006): التفكير الناقد والابداعي استراتيجية التعلم التعاوني في تدريس المطالعة والنصوص الادبية،ط1،عالم الكتب الحديث،اربد الاردن .

-عبد العزيز سعيد(2013): تعليم التفكير ومهاراته تدريبات وتطبيقات علمية،ط3، دار الثقافة للنشر والتوزيع، عمان .

-العتوم، عدنان يوسف و الجراح، عبد الناصر ذياب و بشارة، موفق (2009): تنمية مهارات التفكير نماذج نظرية وتطبيقات عملية، ط2، عمان، دار المسيرة .

-عطية، محسن علي (2006): الكافئ في اساليب تدريس اللغة العربية،دار الشروق للنشر والتوزيع .

-عطية، محسن عطية(2010): أسس التربية الحديثة ونظام التعليم، ط1، دار المناهج للنشر والتوزيع، عمان .

-العفون،نادية حسين(2012): الاتجاهات حديثة في تدريس وتنمية التفكير،ط1،دار الصفاء للنشر والتوزيع،عمان .

-الغريري،سعدي قاسم عطية(2007): التفكير مفهومه وتوجيهاته المعاصرة، مطبعة المصطفى، بغداد .

-كاظم،زهراء رياض ومازن ثامر شنيف ( 2018 ): اثر استراتيجية حصيرة المكان في تحصيل العلوم لدى تلميذات الصف الخامس، رسالة ماجستير غير منشورة .

-الكحيلي،ابتسام سعيد(2010): فاعلية الفصول المقلوبة في التعليم، المدينة المنورة، السعودية، مكتبة دار الزمان .

-الامام، مصطفى محمود واخرون(1990): التقويم والقياس، دار الحكمة للطباعة والنشر، وزارة التعليم العالي .

-ملحم،سامي محمد2020)): القياس والتقويم في التربية وعلم النفس،ط2، دار المسيرة، عمان .

ترجمة المصادر والمراجع العربية :Arabic sources

- Abu Sal, Muhammad Abd al-Kareem (2002): Student Measurement and Evaluation, 1st ed., Dar Furqan.

- Abu Alam, Rajaa Mahmoud (2010): Learning: Its Foundations and Applications, 2nd ed., Dar Al-Maseerah for Printing and Publishing, Amman.

- Badawi, Ramadan Massad (2010): Active Learning, Dar Al-Maseerah for Publishing, Amman.

- Al-Jalabi, Sawsan Shakir (2005): Essentials of Building Psychological and Educational Tests and Measures, Damascus: Aladdin Foundation.

- Jamal, Muhammad Jihad (2001): Cognitive Processes and Thinking Skills through the Learning and Teaching Process, University Book House, Al Ain, United Arab Emirates.

- Al-Hasso, Thanaa Yahya Qasim (1997): The Effect of Using Two Questioning Techniques on Developing Inferential Thinking among Female Students in Geography, Unpublished PhD Thesis, College of Education, Ibn Rushd, University of Baghdad.

- Al-Khawaldeh, Muhammad (2003): General Teaching Methods, 1st ed., Ministry of Education, Taiz, Yemen.

- Khairallah, Sayed Muhammad (1973): Introduction to Behavioral Sciences, 1st ed., Anglo-Egyptian Library, Cairo.

- Rabea, Muhammad Shehata (2013): Personality Measurement, 4th ed., Dar Al-Maseerah for Publishing and Distribution.

- Raouf, Ibrahim Abdel Khaleq (2001): Experimental Designs in Psychological and Educational Studies, 1st ed., Dar Ammar for Publishing and Distribution, Amman, Jordan.

- Al-Zubaidi, Muhannad Abdul Hassan (2012): The Effect of the Directed Imagination and Random Stimulation Strategies on Academic Achievement, Creative Thinking, and Emotional Intelligence among First-Year Intermediate Students in Physics, PhD Thesis, Physics Teaching Methods, Ibn Haytham College.

- Al-Zubaidi, Bayan Muhammad Ahmad, Majed Abu Jaber (2019): The Effect of Using the Flipped Learning Strategy on Achievement in the Arabic Language and the Development of Self-Learning Skills among Tenth-Grade Students, Published Master's Thesis.

- Zeitoun, Hassan Hussein (1999): Instructional Design: A Systemic Perspective, 2nd ed., Alam Al-Kutub, Egypt, Cairo.

- Al-Zubaie, Abdul Jaleel Ibrahim, Muhammad Ahmed Al-Ghanam (1981): Educational Research Methods, Vol. 1, Baghdad.

- Al-Zayyoud, Nader Fahmi, and Hisham Amer Aliyan (2005): Measurement and Evaluation in Education, 3rd ed., Dar Al-Fikr for Publishing and Distribution, Amman, Jordan.

- Salama, Abdul Hafiz Muhammad (2001): Introduction to Instructional Design, 1st ed., Al-Baroudi House, Amman.

- Al-Sukran, Muhammad (2002): Teaching Methods in Social Studies, Dar Al-Shorouk for Publishing and Distribution, Amman.

- Al-Sukran, Muhammad (2000): Methods of Social Studies, 1st ed., Amman, Dar Al-Shorouk for Publishing and Distribution, Amman.

- Al-Sayed, Jihan Kamal, and Abdel Hamid Sabry Abdel Hamid (2007): Modern Strategies for Teaching Social Studies in the Classroom: Theory and Application, Center for Book Publishing and Distribution, Cairo.

- Al-Suleiti, Firas Mahmoud Mustafa (2006): Critical and Creative Thinking: The Cooperative Learning Strategy in Teaching Literary Texts and Reading, 1st ed., Modern Book World, Irbid, Jordan.

- Abdulaziz, Saeed (2013): Teaching Thinking and its Skills: Scientific Exercises and Applications, 3rd ed., Dar Al-Thaqafa for Publishing and Distribution, Amman.

- Al-Attoum, Adnan Yusuf, Al-Jarrah, Abdel Nasser Dhiab, and Bashara, Mowaffaq (2009): Developing Thinking Skills: Theoretical Models and Practical Applications, 2nd ed., Dar Al-Maseerah, Amman.

- Atiya, Mohsen Ali (2006): Competence in Arabic Language Teaching Methods, Dar Al-Shorouk for Publishing and Distribution.

- Atiya, Mohsen Atiya (2010): Foundations of Modern Education and the Educational System, 1st ed., Dar Al-Manahij for Publishing and Distribution, Amman.

- Al-Afoon, Nadia Hussein (2012): Modern Trends in Teaching and Developing Thinking, 1st ed., Dar Al-Safaa for Publishing and Distribution, Amman.

- Al-Ghariri, Saadi Qasim Atiya (2007): Thinking: Its Concept and Contemporary Directions, Al-Mustafa Printing House, Baghdad.

- Kadhem, Zahraa Riyadh, and Mazen Thamer Shunayf (2018): The Effect of the Place Mat Strategy on Science Achievement among Fifth-Grade Female Students, Unpublished Master's Thesis.

- Al-Khaili, Ibtisam Saeed (2010): The Effectiveness of Flipped Classrooms in Education, Al-Madinah Al-Munawwarah, Saudi Arabia, Dar Al-Zaman Library.

- Al-Imam, Mustafa Mahmoud and others (1990): Evaluation and Measurement, Dar Al-Hikma for Printing and Publishing, Ministry of Higher Education.

- Melhem, Sami Muhammad (2020): Measurement and Evaluation in Education and Psychology, 2nd ed., Dar Al-Maseerah, Amman.

المصادر والمراجع الاجنبية : References

Bloom,B.s.et(1971)at book on formative and summative Evaluation of student learning ''ms crw Hill,new york

Christine,C.(1999),Learning in sciece,How do deed and surface approaches differ?paper presented at the annual association montreal,Canada,april,19-23.

Published

2025-03-18

How to Cite

[1]
عدي طاهر محمود, “The effect of the Place Mat strategy and flipped learning on developing reflective thinking among fifth-year literary stream students in the subject of history”, jfath, vol. 29, no. 1, pp. 118–138, Mar. 2025.