The Effect of Planned Organizational Cognitive on the Attainment of Dictation Subject for Second Elementary Female Students
Keywords:
Schematic knowledgeAbstract
This research aims to know the effect of Planned organizational cognitive on the attainment for second elementary female students in the subject of dictation. The society sample contained two groups, experimental group of (33 female students) and control group of (32 female students) at second grade elementary school. after equalizing between the two groups according to chronicle age and last year grades in Arabic subject, the experiment started at the beginning of second semester and finished in 10/5/2016 and after extracting the average of sequenced tests for the female students of both groups using T-Test for two independent samples, it appeared that the calculate mark (4.76) is higher than the schedule (2.00) at level (0.05) with free degree (63). This indicates the superiority of experimental female students group on control female students group. This superiority of experimental group on control group happened at the dictation subject because of using planned organizational cognitive which give happiness and self-relief to female students. Besides, this scientific material draws the attention the female students and implants the spirit of cooperation, confidence, and increases their activity inside the classroom.
At the end of the experiment the researcher introduced some instructions some of which to follow organizational cognitive in teaching dictation and to train the teachers (both male and female) that teach Arabic Language and on how to implement these steps.
References
المصادر :
القرآن الكريم.
- ابراهيم , حمادة . الاتجاهات المعاصرة في تدريس اللغة العربية واللغات الحية الاخرى لغير الناطقين بها . دار الفكر العربي , القاهرة , 1987.
- ابراهيم , عبدالعليم : الموجه الغني لمدرس اللغة العربية , ط7 ,دار المعارف , مصر, 1973 .
- ابن فارس , ابو الحسن احمد بن فارس : معجم مقاييس اللغة , تحقيق عبدالسلام حمد هارون , دار الكتب العلمية , 1947.
- ابن منظور , ابو الفضل جمال الدين بن حمد بن مكرم , لسان العرب , دار صادر – بيروت – 2005.
- ابو جادو , صالح محمد : علم النفس التربوي , دار المسيرة للنشر والتوزيع , الاردن – عمان , 2003.
- ابو مقلي , سميح . الاساليب الحديثة لتدريس اللغة العربية , دار مجد لاوي للنشر والتوزيع , الاردن – عمان , 1986.
- الاسمر , راجي . المرجع في الاملاء , مراجعة د. بديع يعقوب , ط1 , جروس – لبنان , 1988.
- الآلوسي , عبد الجبار عبدالله وآخرون . توجيهات عامة في طرائق تدريس اللغة العربية . مطبعة مديرية وزارة التربية – بغداد, 1997.
- امبو سعيدي , عبدالله خميس والبلوشي سليمان : طرائق تدريس العلوم مفاهيم وتطبيقات عملية , دار المسيرة للنشر والتوزيع , عمان – الاردن , 2009.
- الامين , شاكر محمود وآخرون . اصول تدريس المواد الاجتماعية , بغداد , دار الحكمة للطباعة والنشر , 1994.
- البجة , عبدالفتاح حسن : اساليب تدريس مهارات اللغة العربية وآدابها , ط2 , دار الكتاب الجامعي , عمان – الاردن , 2005.
- البجة , عبدالفتاح حسن : اصول تدريس العربية بين النظرية والممارسة , ط1 , دار الفكر للطباعة والنشر والتوزيع , الاردن – عمان , 1999.
- البياتي , عبدالجبار توفيق , وزكريا اثناسيوس : الاحصاء الوصفي الاستدلالي في التربية وعلم النفس , مطبعة مؤسسة الثقافة العمالية , بغداد , 1977.
- التميمي , نهى ابراهيم : اثر استراتيجيات الذكاءات المتعددة في تنمية المهارات الاملائية لدى طالبات الصف الثاني المتوسط , رسالة ماجستير غير منشورة , ديالى – كلية التربية , 2012.
- تيمور, محمود : مشكلات اللغة العربية , ط1 , المطبعة النموذجية , 1956م.
- الثعالبي , ابو منصور عبدالملك بن حمد بن اسماعيل النيسابوري : فقه اللغة وسر العربية , تحقيق عبدالرزاق المهدي , مطبعة دار الاحياء التراث العربي , لبنان – بيروت , 2002.
- حميد, سعدي علي : اثر المنظمات المتقدمة في تحصيل طلاب الصف الثاني المتوسط في مادة الاملاء . رسالة ماجستير غير منشورة , كلية التربية – الجامعة المستنصرية , 2006.
- داود , عزيز حنا , وانور حسين عبدالرحمن : مناهج البحث التربوي , وزارة التعليم العالي والبحث العلمي , جامعة بغداد , 1990.
- داود , محمد محمد : معجم الفروق الدلالية في القرآن الكريم , دار غريب للنشر والتوزيع , القاهرة , 2008.
- دايرسون , مارغريث : استخدام خرائط المعرفة لتحسين التعلم , ط2 , دار الكتاب التربوي للنشر والتوزيع , 1999.
- الدليمي , طه علي حسين , وسعاد عبدالكريم الوائلي : اللغة العربية مناهجها وطرق تدريسها , دار الشروق للطباعة والنشر , الاردن – عمان , 2005.
- دي بونو , ادوارد : تعليم التفكير , ترجمة عادل عبدالكريم واخرون , دار الرضا للنشر والتوزيع , عمان , 2001.
- الرحيم , احمد حسن وآخرون : طرائق تعليم اللغة العربية للصف الخامس معاهد اعداد المعلمين والمعلمات , ط8 , مطبعة الهتدي , 1997 .
- رسلان , مصطفى : تعليم اللغة العربية , دار الثقافة للنشر والتوزيع , القاهرة , 2005 .
- زايد , فهد خليل: اساليب تدريس اللغة العربية بين المهارة والصعوبة , المطبعة العربية, عمان , 2009.
- ستينة , سمير شريف : علم النفس التعليمي , جامعة اليرموك , دار الامل للنشر والتوزيع , الاردن – اربد , بدون تاريخ.
- سلمان , نسرين جبار : اثر تجزئة القاعدة الاملائية وتطبيقاتها في تحصيل طلاب الصف الثاني المتوسط في مادة الاملاء , ديالى – كلية التربية , رسالة ماجستير غير منشورة , 2004.
- سلمان , نسرين جبار : اثر تجزئة القاعدة الاملائية وتطبيقاتها في تحصيل طلاب الصف الثاني المتوسط , رسالة ماجستير غير منشورة , جامعة ديالى كلية التربية , 2004.
- شحاتة , حسن وزينب النجار : تعليم اللغة العربية بين النظرية والتطبيق , الدار المصرية اللبنانية , 2003 .
- الشمري , بشرى محمود حسن : اثر توظيف النصوص الادبية في تحصيل طالبات المرحلة المتوسطة , رسالة ماجستير غير منشورة , الجامعة المستنصرية , 2012.
- الشمري , حسن خلف : الاخطاء الاملائية الشائعة لدى تلامذة المدرسة الابتدائية وعلاقتها بالأخطاء النحوية ومقترحات علاجها , رسالة ماجستير غير منشورة – جامعة ديالى – كلية التربية الاساسية , 2013.
- صادق , منير موسى : التفاعل بين خرائط التفكير والنمو العقلي في تحصيل العلوم والتفكير الابتكاري واتخاذ القرار لتلاميذ الصف الثالث الاعدادي , كلية التربية العلمية , العدد (2) , المجلد الحادي عشر , 2008.
- طاهر , عليوي عبدالله : تدريس اللغة العربية , دار الثقافة للنشر والتوزيع , القاهرة , 2010.
- عامر , فخر الدين : طرق التدريس الخاصة باللغة العربية والتربية الاسلامية , ط1 , منشورات جامعة الفاتح , ليبيا , 1992.
- عبدالباري , ماهر شعبان : الكتابة الوظيفية والابداعية المجالات المهارات الانشطة والتقويم , دار المسيرة للنشر والتوزيع , عمان – الاردن , 2010.
- العتبي , خالد بن ناصر : فاعلية برنامج مقترح لتنمية مهارات التفكير الاستدلالي لدى عينة من طلاب المرحلة الثانوية بمدينة الرياض , رسالة ماجستير , جامعة الملك سعود , 2001.
- العزاوي , نعمة رحيم : من قضايا تعليم اللغة العربية رؤية جديدة , مطبعة وزارة التربية , 1988 , بغداد.
- العساف . صالح بن حمد : سلسلة البحث في العلوم السلوكية , جامعة محمد بن سعود الاسلامية , الرياض , 1989.
- الفيوم , عدنان يوسف , والحراج عبدالناصر ذياب , وبشار موفق : تنمية مهارات التفكير نماذج نظرية وتطبيقية عملية , ط2, دار المسيرة للطباعة والنشر , عمان – الاردن , 2009.
- قرني , زبيدة محمد : استراتيجيات التعلم النشط المتمركزة حول الطالب وتطبيقاتها في الموقف التعليمي , المكتبة العصرية للنشر والتوزيع , القاهرة – مصر , 2003.
- مبارك , بديع محمود : الفلسفة والاهداف السامية التربوية , المديرية العامة للإعداد والتدريس , معهد التدريب والتطوير التربوي – بغداد , 1987.
- مصطفى , عبدالله علي : مهارات اللغة العربية , ط2 , دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة , عمان – الاردن , 2002.
- معروف , نايف محمود : خصائص العربية وطرائق تدريسها , ط1 , مطبعة دار النقاش بيروت – لبنان , 1985.
- معروف , نايف محمود : خصائص العربية وطرائق تدريسها , ط1 , مطبعة دار النقاش , بيروت – لبنان , 1985.
- معلوف , لويس : المنجد , المطبعة الكاثوليكية , بيروت , بدون تاريخ.
- نوفل , محمد بكر : الذكاءات في غرفة الصف بين النظرية والتطبيق , ط1, دار المسيرة للنشر والتوزيع , عمان – الاردن , 2010.
- نيوي , عبدالعزيز : في اساسيات اللغة العربية الكتابة الاملائية , الوظيفية , النحو الوظيفي , قواعد لغوية , ط2 مؤسسة الممتاز للنشر والتوزيع , القاهرة , 2004.
- وزارة التربية – جمهورية العراق : نظام المدارس الثانوية رقم 2 لسنة 1977.
المصادر الاجنبية :
- Lewis , Arthur & Smith , David 2001 : Defining higher order thinking theory into practice , vol 32 , 175 , 3 , p: 131 , 137.
- Mosely , David and others (2005): Frameworks for thinking : A handbook for teaching and learning , New York – Cambridge University.
- Robertson , Charles , L. (2005): Development and transfer of higher order thinking skills in pilots . unpublished dissertation . Capella university.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.