Distinctive characteristics of fifth grade students' drawings (comparative study)

Authors

  • Wafa Shukr Hassan معھد إعداد المعلمات/ دیالى

DOI:

https://doi.org/10.23813/FA/18/1/10

Abstract

Current search targeted definition of the distinctive
characteristics of students and pupils fee elementary fifth grades,
as well as the comparison between them in those characteristics.
This study was applied to a sample of students in grades five
elementary and both sexes reached a population of 200 male and
female pupils at ( 100 ) students and (100) - old schoolgirl ( 11)
years old pulled randomly from four primary schools in the
center of the city of Baquba .
This study used a single search tool, a tool analysis of children 's
drawings have been prepared by Ayad Ali Salhi breezes within
the requirements of the master 's thesis ( the impact of the type
of colors in artistic expression to fifth grade students )

References

١ -إسماعیل، سعاد خلیل (١٩٧٥ (مطالب التنمیة على محتوى التربیة في

الوطن العربي، مجلة التربیة الجدیدة، ع ٧ ،كانون الأول.

٢ -إسماعیل، علي فھمي (١٩٥٨ (مدخل إلى علم النفس، القاھرة، مكتبة

الجامعي الحدیث.

٣ -إسماعیل، محمد عماد الدین (١٩٨٦ (الأطفال مرآة المجتمع، مطابع

الرسالة، الكویت.

٤ -البسیوني، محمود (١٩٥٨ ،(سیكولوجیة رسوم الأطفال، دار المعارف،

مصر.

٥ -البسیوني، محمود (١٩٦٣ ،(أصول التربیة الفنیة، دار المعارف، مصر.

٦ -البسѧѧѧѧیوني، محمѧѧѧѧود (١٩٦٥ ،(الفѧѧѧѧن وتنمیѧѧѧѧة السѧѧѧѧلوك الاجتمѧѧѧѧاعي، دار

المعارف، مصر.

٧ -الجبѧѧوري، محمѧѧود شѧѧاكر (١٩٨٦ ،(التربیѧѧة الفنیѧѧة ومضѧѧامینھا التربویѧѧة،

ع٢١٥ ،الموسوعة الصغیرة.

٨ -جودي، محمد حسین (١٩٩٧ ،(تعلیم الفن للأطفال، ط ، دار صفاء للطباعة

والنشر والتوزیع، عمان، الأردن.

٩ -حسن، مصطفى محمد عبد العزیز (١٩٩٩ (سیكولوجیة التعبیر الفني عند

الأطفال، ط٢ ،مكتبة الأنجلو المصریة، القاھرة.

١٠ -حسین، حسن (١٩٦٠ ،(التعبیر الفني والتربیة، مكتبة النھضة العربیة،

مصر.

١١ -حمѧѧѧادي، عѧѧѧاد محمѧѧѧود (٢٠٠٣ ،(الخصѧѧѧائص الممیѧѧѧزة لرسѧѧѧوم التلامیѧѧѧذ،

العدوانیین وغیر العدوانیین في مرحلة الطفولة المتѧأخرة، مجلѧة الفѧتح، جامعѧة دیѧالى،

عدد١٦.

١٢ -خمیس، حمدي (١٩٦٢ (رسوم الأطفال، دار المعارف، مصر.

١٣ -خمѧیس، حمѧدي (١٩٦٥ (طѧرق تѧدریس الفنѧون لѧدور المعلمѧین والمعلمѧات

العامة، المركز العربي للثقافة والعلوم، بیروت، لبنان.

.........................................................العدد السابع والخمسون . مجلة الفتح . شباط لسنة ٢٠١٤

-١٧-

١٤ -السید، فؤاد البھي (١٩٧٥ (الأسس النفسѧیة للنمѧو، ط٤ ،دار الفكѧر العربѧي،

القاھرة.

١٥ -السید، فؤاد البھي (١٩٧٩ (علم النفس الإحصائي في مقیاس العقل البشري،

ط٣ ،القاھرة، دار الفكر العربي، مطبعة دار التألیف.

١٦ -ألصѧالحي، أنسѧام أیѧاد (٢٠٠٦ (أثѧر نѧوع الألѧوان فѧي التѧأثیر الفنѧي لتلامѧذة

الصѧف الخѧامس الابتѧدائي، رسѧالة ماجسѧتیر غیѧر منشѧورة، كلیѧة التربیѧة الأساسѧیة،

جامعة دیالى.

١٧ -العیلانѧѧѧي، عبѧѧѧد الله (ب. ت) الصѧѧѧحاح فѧѧѧي اللغѧѧѧة والعلѧѧѧوم، دار الحضѧѧѧارة

العربیة، بیروت.

١٨ -عثمان، عبلѧة حنفѧي (١٩٨٩ (فنѧون أطفالنѧا، سلسѧلة كتѧب الآبѧاء والأمھѧات،

مكتبة النھضة العربیة ، القاھرة.

١٩ -عثمѧان، عبلѧة حنفѧي (٢٠٠٢ (مѧاذا تعنѧي فنѧون أطفالنѧا لنѧا وللطفѧل، مجلѧة

خطوة، المجلس العربي للطفولة والتنمیة، ع١٦.

٢٠ -الفلفѧѧي، ھنѧѧاء (١٩٨٩ (خصѧѧائص شخصѧѧیة الطفѧѧل العراقѧѧي، مجلѧѧة العلѧѧوم

التربویة والنفسیة، ع ١٣ ،بغداد.

٢١ -فیѧѧراري، اوسѧѧفالدوا ورنѧѧاتولا (١٩٩٧ ،(الرسѧѧم عنѧѧد الأطفѧѧال، دار الفكѧѧر

العربي، القاھرة.

٢٢ -موسѧѧى، سѧѧѧعدي لفتѧѧھ (٢٠٠١ (طرائѧѧѧق وتقنیѧѧات تѧѧѧدریس النѧѧون، مطبعѧѧѧة

السعدون، بغداد.

٢٣ -نخلة، تاجي شنودة (٢٠٠٢ (نحو فھم أفضل لرسوم أطفالنѧا وتنمیتھѧا، مجلѧة

خطوة، المجلس العربي للطفولة والتنمیة، ع ١٦.

المصادر الأجنبیة:

- Coleman, g (1996) Statiscal Analysis in Educationl,

(4th.ed.), New York- Mc Graw- Hill.

- Holistit, 0. (1969) content Analysis for Social scienees and

Hummanties- London, Addison- Wesly.

- Light, R. (1973) Issus in the Analysis of Qualitative Data,

in travers (ed.) second Hand book of Research on teaching

Chicago. Rand Menally.

- Rojet, D (1981) Dissen en Ia Psycho logic Clinique.

(3eme imp؛ (universite D e Bordeaux.

- Taylor, S. (1995). Art education in Elementary school, (5th

ed), Ohio- Ohio university press.

Published

2023-08-08

How to Cite

[1]
وفاء شكر حسن, “Distinctive characteristics of fifth grade students’ drawings (comparative study)”, jfath, vol. 18, no. 1, pp. 1–21, Aug. 2023.