Evaluating the Contents of the Bok of Arabic Language of the Second Intermediate School from the Teachers

Authors

  • Fouad Dawood Salman Ministry of Education-Directorate General of Diyala Education

DOI:

https://doi.org/10.23813/FA/23/1/10

Keywords:

The Second Intermediate , Book,Evaluating

Abstract

This research aims to limit “the problems of teaching the Arabic Language in Intermediate schools (second grade) from the view point of male and female teachers at schools followed to Representatives of Ministry of Education for Displacement in Sulamaniya for the academic year (2017-2018 A.D.) through answering the following questions:

 

  1. What are the problems of teaching Arabic Language in Intermediate stage from the viewpoint of male and female teachers?
  2. Is there statistical significant differences between the answers of male teachers and female teachers?

      The study sample consisted of (60 male and female) teachers in Intermediate schools about (30 male) teachers and (30 female) schools who continued to serve for the academic year (2017 - 2018). They were randomly chosen. In order to achieve the research aims, a questionnaire has been constructed with (54 items) divided into six domains:

 

      The researcher depended the survey questionnaire and the previous studies in preparing the tool to meet the conditions of preparation in validity, honesty and stability. The researcher used statistical means to analyze the data, such as: the equation of the weighted mean to find the intensity of the paragraph, Z-Test for two samples for finding differences between the groups, Pearson coefficient correlation for extracting stability, and percentage weight, The main results of the research were:

  1. There are a number of problems encountered in the teaching of Arabic language in the Intermediate stage from the point of view of male and female teachers.
  2. There is a statistically significant difference between the responses of male teachers on the one hand and female teachers on the other.

   In light of the results of the study, the researcher recommended the following:

  1. Training teachers to use modern and interesting teaching methods, and avoid old methods that do not care about the active participation of learners.
  2. The possibility of benefiting from the results of the study in the developing the teaching of the Arabic language.
  3. The curriculum planners helps (school textbook) to take into account recommendations during the construction of the curriculum.

References

المصادر:

إبراهيم، عبد العليم. الموجه الفني لمدرسي اللغة العربية، ط(18)، دار المعارف بمصر، القاهرة ،2007م.

إبراهيم، مجدي عزيز، دراسات في المنهج التربوي المعاصر، مكتبة الأنجلوالمصرية،2000م.

___________، رؤى مستقبلية في تحديث منظومة التعليم، مكتبة الأنجلوالمصرية،2001م.

البلداوي، عبد الحميد عبد المجيد، أساليب البحث العلمي والتحليل الإحصائي، دار الشروق للنشر والتوزيع، عمان،2007م.

الحريري، رافدة عمر، طرائق التدريس بين التقليد والتجديد، دار الفكر ناشرون وموزعون، عمان ، 2010م.

حمودي، ليلى جاسم، تقويم محتوى كتاب مادة الكيمياء للصف الخامس العلمي على وفق معايير محددة، مجلة ديالى، العدد التاسع والاربعون،2011م

دروزة، أفنان نظير، النظرية في التدريس وترجمتها عملياً، دار الشروق للنشر والتوزيع، عمان ، 2000م

الربيعي، عذراء باسم عبيس، تقويم محتوى كتاب مبادئ الجغرافية العامة للصف الأول متوسط في ضوء معايير ضمان جودة التعليم الأمريكية، مجلة كلية التربية الأساسية للعلوم التربوية والإنسانية / جامعة بابل، العدد25 ،2016م.

زاير، وداخل ، سعد علي ، سماء تركي. اتجاهات حديثة في تدريس اللغة العربية ، ج1، دار المرتضى طبع ونشر وتوزيع، بغداد،2013م .

السعيد، والحسينى ، رضا مسعد، ، هويدا محمد، استراتيجيات معاصرة في التدريس للموهوبين والمعوقين، مركز الاسكندرية للكتاب ، القاهرة،2007م.

السليتي، فراس، استراتيجيات التعليم والتعلم النظرية والتطبيق، مكتبة مؤمن قريش،عمان، 2008م.

سليم وأخرون ، محمد صابر، ، بناء المناهج وتخطيطها، دار الفكر ناشرون وموزعون،عمان، 2006م.

شحاتة،حسن، أساسيات التدريس الفعال في العالم العربي،(ط4)الدار االمصرية اللبنانية للنشر، القاهرة 2004م.

________، تصميم المناهج وقيم التقدم في العالم العربي، الدار المصرية اللبنانية، القاهرة،2008م.

طعيمة، رشدى أحمد، والشعيبى، محمد علاء، تعليم القراءة والادبِ إستراتيجية مختلفة لجمهور متنوع،القاهرة، دار الفكر العربي،2006م.

عبد السادة، سمير فياض عبد، تحليل محتوى كتاب المطالعة المقرر للصف الرابع الأدبي في ضوء الميول القرائية للطلبة، مجلة كلية التربية الأساسية للعلوم التربوية والإنسانية / جامعة بابل، العدد24 ،2015 م.

العبادي ، وعالية، تذير، أيوب، تصميم التدريس، دار يافا العلمية للنشر والتوزيع، عمان ،2006م.

العدوي، غسان ياسين، تحليل محتوى كتاب القراءة في ضوء معايير الجودة الشاملة ومؤشراتها دراسة تحليلية لمحتوى كتاب القراءة للصف الخامس من مرحلة التعليم الأساسي ،مجلة جامعة دمشق ، المجلد 25 ، العدد (3+4)، 2009م.

علي، محمد السيد، اتجاهات حديثة في المناهج وطرق التدريس، دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة،عمان، 2011م

الفتلاوي، سهيلة محسن كاظم، المدخل إلى التدريس،الشروق للنشر والتوزيع،2010م.

فضل الله، محمد رجب، الاتجاهات التربوية المعاصرة في تدريس اللغة العربية،ط،2 عالم الكتب ،نشر، توزيع، طباعة، القاهرة، 2003م.

__________، المرجع في تدريس مناهج اللغة العربية بالتعليم الأساسى،عالم الكتب، نشر، توزيع، طباعة ، القاهرة، 2014م.

لا فى، سعيد عبدالله، أساليبُ التدريس، عالم الكتاب، نشر، توزيع، طباعة ،القاهرة 2012م.

________، تنمية مهارات اللغة العربية. عالم الكتاب، نشر، توزيع، طباعة ، القاهرة 2012م.

________ ، تعليم اللغة العربية المعاصرة، عالم الكتاب، نشر، توزيع، طباعة ، القاهرة 2015م.

اللقاني، أحمد حسين، المنهج، المكونات،التنظيمات، دار عالم الكتاب للطباعة والنشر والتوزيع، القاهرة، 1994م.

متولي، نعمان عبد السميع،المرشد المعاصر إلى أحدث طرائق التدريس وفق معاييرالمناهج، دار العلم والأيمان للنشر والتوزيع، دسوق، 2012م.

مدكور، على أحمد، تدريس فنون اللغة العربية، دار الفكر العربي، القاهرة 2002م.

مراد، و صلاح أحمد، ، أمين على، الاختبارات والمقايس في النفسية والتربوية خطوات أعدادها وخصائصها، دار الكتاب الحديث، القاهرة، 2005م.

مرعي والحيلة، توفيق أحمد، محمد محمود. تكنولوجيا التعليم بين النظرية والتطبيق ط(12) دار المسير للنشر والتوزيع والطباعة، عمان، 2015م.

المسعودي وآخرون ، محمد حميد مهدي، ، برتوكلات تنويع التدريس في استراتيجيات وطرق التدريس ( ميثاق قيمي)، الدار المنهجية للنشر والتوزيع، عمان، 2015م.

الوائلي، سعاد عبد الكريم. طرائق تدريس الأدب والبلاغة والتعبير بين التنظير والتطبيق , دار الشروق للنشر والتوزيع ، عمان ، 2004م.

الهاشمي، عابد توفيق، طرئق تدريس اللغة العربية وآدابها لِلمرحلة الدراسية،مؤسسة الرسالة للنشر وللطباعة والتووزيع ، لبنان، 2006م .

Published

2023-08-08

How to Cite

[1]
فؤاد داود سلمان, “Evaluating the Contents of the Bok of Arabic Language of the Second Intermediate School from the Teachers”, jfath, vol. 23, no. 1, pp. 265–288, Aug. 2023.