The effect of teaching the strategy of concept maps of the form (vee) in the collection and development of creative thinking among students of the fourth literary grade in the subject of Arabic grammar
DOI:
https://doi.org/10.23813/FA/2011/15/2/9Abstract
Turn attention Recent big to help students in their physical, mental, emotional and explore what the students of the potential and creative energies that are trying to demonstrate and development, as established conviction the need to use models and new strategies for learning extends students' prospects for education and a broad, diverse and developed to help students to enrich their knowledge, and structures are conceptual integrated with and develop their skills and make them responsible for taking something they learn on their own, The (Gwen) have developed a teaching tool helps to represent the interaction between the theory of concepts, principles and theories with the observation of events and things, as well as the practical side of recording data and convert them and then the necessary requirements, it is a tool for exploration help to see the interaction between the know and who should know and understand and help learners to understand the interaction between prior knowledge and new knowledge by trying to understand, and I knew this tool advanced educational map concepts to form "Vee" to the development of science and the methods by which the production of scientific knowledge.
The current study aimed to explore the impact of a strategy map concepts to form "Vee" in academic achievement and the development of creative thinking skills to fourth-grade students in the province of literary Baghdad. To achieve the objective of the study prepared researcher maps concept of a "Vee" of selected topics from the Book of Arabic grammar to be taught to the students of fourth-grade literary for the academic year 2010/2011, formed the research sample of (63) students from fourth grade students literary in Baghdad, and distributed randomly to two groups, one experimental reality (32) student and the other officer by (31) student, and was rewarded students of the two groups in terms of four indicators (chronological age, educational attainment of fathers and mothers, scores of Arabic in the previous year 2009-2010, and degrees of pre-testing).
Study was conducted in the first semester at the beginning of the academic year 2010-2011, the researcher has prepared an objective test Thesela be (25) a paragraph, marked by honesty and consistency, inclusiveness and a test of critical thinking was in accordance with tests. Test me and test re-use me, the researcher used (Altaúa test, chi square, Pearson's correlation coefficient, the arithmetic mean) of statistical tools. The study found the following results:
- The presence of a statistically significant difference between the achievement of students at the level of significance (0.05) and for the experimental group that used concept maps of the form "Vee".
2. The existence of statistically significant differences in creative thinking at the level of significance (0.05) and for the experimental group
References
أبو جلالة ، صبحي حمدان1999 " استراتيجيات حديثة في طرائق تدريس العلوم " مكتبة الفلاح للنشر ، الكويت ، ط2 .
__________، صبحي حمدان وعامر القرشي 2001 " فعالية استخدام خريطة المفاهيم للشكل "Vee" في الدراسة العملية لمادة الفيزياء في التحصيل واكتساب عمليات العلم لدى طالبات السنة الثالثة بكلية التربية ، بحث منشور ، جامعة قطر ، كلية التربية .
الإمام ، مصطفى محمود وآخرون 1990 " التقويم والقياس " دار الحكمة للطباعة والنشر ، بغداد ، ط1 .
امطانيوس وميخائيل 1997 " القياس والتقويم في التربية الحديثة " منشورات جامعة دمشق ، سوريا .
حبيب ، مجدي عبد الكريم 2005 " علم طفلك كيف يفكر " دار الفكر ، القاهرة ، ط1 .
خطابيه ، عبد الله محمد 2008 " تعليم العلوم للجميع " دار المسيرة للنشر ، عمان ، ط2 .
الخطيب ، عمرسالم وآخرون 2010 " اثر استخدام خريطة المفاهيم للشكل "Vee" في تحصيل المفاهيم الفقهية وتكوين بنية مفاهيمية متكاملة لدى طلبة جامعة الحسين بن طلال " بحث منشور ، مجلة علوم إنسانية ، العدد 45 .
الروسان ، محمد احمد ( 2004 ) بناء برنامج تدريب لتطوير مستوى البنية المفاهيمية لدى معلمي اللغة العربية واختبار فاعليته ، رسالة دكتوراه غير منشورة ، جامعة عمان العربية للدراسات العليا ، عمان الأردن .
زكريا ، ميشيل ( 1983 ) علم اللغة الحديث المؤسسة الجامعية للدراسات والنشر والتوزيع .
الزعبي، طلال عبد الله" ( 2004 ). استخدام خرائط الشكل vee لتدريس الفيزياء العمليةلطلبة السنة الأولى في الجامعة في تنمية مهارات التفكير العلمي والتحصيل وتغير اتجاهاتهمالعلمية " مجلة دراسات الجامعة الاردنية ،العدد 31،الجزء الثاني.
الزغبي ، رندة ( 2007 ) اثر استخدام الخرائط المفاهيمية في تدريس مفاهيم القواعد والتصنيفات اللغوية في التحصيل ومستوى البنية المفاهيمية لدى طلبة الصف العاشر الأساسي في مدارس النمو التربوي في الأردن / كلية العلوم التربوية ، الأردن .
داود،عزيز حنا وانور عبد الحسين(1990) "مناهج البحث التربوي " عمان ،معهد النفط العربي للتدريب.
السيد ، محمود ( 1980 ) " الموجز في تدريس اللغة العربية " دار العودة ، بيروت .
سعيد ، علي إسماعيل ( 2000 ) " حجم التعليم وحاجته إلى مصل التفكير " الجمعية المصرية للمناهج وطرائق التدريس ، المؤتمر الثاني عشر .
الشريف ، كوثر عبد الرحيم ( 2000 ) " تنمية التفكير ورعاية الموهوبين والمتفوقين " الجمعية المصرية للمنهج ، المؤتمر الثاني عشر .
صالح، ماهر،" ( 2006 ). مهارات الموهوبين ووسائل تنمية قدراتهم الإبداعية" ،ط 1،دارالمشرق الثقافي، عمان، الأردن
عبد، الفتاح إسماعيل ( 2003 ) " معلمة رياض الأطفال تنمية الابتكار " ، مركز الإسكندرية للكتابة ، مصر .
عودة،احمد سليمان (1993)"القياس والتقويم في العملية التدريسية "دار الامل، الاردن ،اربد،ط2
الفارسي ،خديجة محمد سالم (2003)"اثر استخدام الخرائط المفاهيمية في تحصيل طلبة المرحلة الاعدادية في مادة الجغرافية "رسالة ماجستير غير منشورة ،جامعة السلطان قابوس
فان دالين، ديوبولد (1985) "مناهج البحث في التربية وعلم النفس " ترجمة محمد نبيل واخرون،مكتبة الانجلو المصرية ،ط3
فتحي ، عبد الرحمن وآخرون ( 1999 ) " تعليم التفكير – مفاهيم وتطبيقات " دار الكتاب الجامعي للنشر ، عمان .
القاضي ، هيثم ممدوح (2010 ) " اثر الخرائط المفاهيمية في تنمية مهارات التفكير الابداعي لدى طلبة الصف السابع الأساسي في المنطقة العربية " جامعة ال البيت ، الأردن .
قطامي، يوسف؛ وقطامي، نايفة.(1998) نماذج التدريس الصفي. ط 2، عمان،دار الشروق
القمش ،مصطفى واخرون (2001)"القياس والتقويم في التربية الخاصة "ط1 ،دار الفكر للطباعة والنشر ،الاردن
عمار ، سام ( 2002 ) " اتجاهات حديثة في تدريس اللغة العربية " مؤسسة الرسالة ، بيروت .
عودة ،احمد سليمان (1993)" القياس والتقويم في العملية التدريسية " ،ط2 ،دار الامل ،اربد
اللقاني ، احمد وعلي الجمل ( 1996 ) " معجم المصطلحات التربوية والمعرفية " عالم الكتب ، القاهرة .
لندفل س. م ( 1968 ) " أساليب الاختبار والتقويم في التربية والتعليم "، ترجمة الملك الناسق ، المؤسسة الوطنية للطباعة والنشر ، بيروت .
ملحم ،سامي محمود(2000) "القياس والتقويم في التربية وعلم النفس " ط1،دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة ،الاردن .
منير ، كامل ميخائيل ( 1996 ) " ندوة التربية ومتطلبات التنمية في القرن الحادي والعشرين " جامعة عين شمس ، مركز تطوير تدريس العلوم .
نوفاك،جوزف وجوين يوب (1995)"تعلم كيف تتعلم " ترجمة احمد الشافعي ،واحمد عصام الصفدي ،الرياض ،جامعة الملك سعود.
الهاشمي ، عايد توفيق (1982 ) " الموجه العملي لمدرسي اللغة العربية " مؤسسة الرسالة ، بيروت .
يونس ، فتحي وآخرون ( 1982 ) " تعليم اللغة العربية أسسه وإجراءاته "ج2 ، ط1 ، عالم الكتب ، القاهرة .
Eble Robert 1. Essentials Education measurement , 2nd ed . n. d : Englewood cliffs , prentice . 1 tall 1972
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.