Evaluation of the Arabic language textbook for the second intermediate grade in the light of the textbook quality standards from the male and female teachers’ point of view

Authors

  • Ali Hattab وزارة التربية / المديرية العامة لتربية بغداد الرصافة الثالثة

DOI:

https://doi.org/10.23813/FA/24/4/13

Keywords:

EVALUATION - STANDARDS - QUALITY - ARABIC LANGUAGE BOOK.

Abstract

Abstract: The current research aimed at knowledge: "Evaluating the textbook for the Arabic language for the second intermediate grade in light of the standards of the quality of the textbook from the viewpoint of teachers and teachers." The research methodology was the survey descriptive approach, and the research community and its sample consisted of Arabic language teachers and teachers, and the sample consisted of (200) individuals, to collect information, as a questionnaire was prepared, as it included seven areas consisting of (90) criteria, and the validity and reliability of the tool were verified, as it reached stability (0,84) and to analyze the research data, the weighted media and the percentage weights of the resolution criteria were extracted And the researcher reached a set of conclusions, including (67)evaluation criteria in the questionnaire out of a total of (90) criteria, which represents the strength and number of the side in each of the following sequences: (7 - 11 - 10 - 10 - 14 - 7 - 8), There are (23) evaluation criteria in the questionnaire out of a total of (90) criteria, which represents a weak side and its number in each field of the following is: (4 - 4 - 1 - 1 - 3 - 2 - 8), and with a set of recommendations from them, involving a teacher of the language subject Arabic in the development and design of the textbook; Because they are the ones who implement this book, and there were three proposals, including conducting a similar study to evaluate the Arabic language book (part one and two) for the third grade average from the viewpoint of male and female teachers.

References

ابن منظور، محمد بن مكرم بن على، أبو الفضل، جمال الدين(المتوفى: 711هـ):" لسان العرب"، ط 3 ، دار صادر للنشر والتوزيع، 1442هـ - 2003م.

بلوم ، بنيامين . س . ، وآخرون، (1983م):"تقييم تعلم الطالب التجميعي والتكويني"، تر: د. محمد أمين المفتي ، وآخرون ، دار ماكجر وهيل للنشر ، نيويورك، القاهرة، الطبعة العربية .

البياتي، عبد الجبار توفيق، ( 2008م): " الاحصاء وتطبيقاته في العلوم التربوية والنفسية"، دار اثراء للنشر والتوزيع، عمان، الاردن.

الجهوري، زوينة بنت سليم بن عيسى،(2002م): " فاعلية الطريقة التكاملية في تحقيق الأهداف المرجوة في تدريس المطالعة والنصوص لدى طالبات الصف الأول الثانوي بسلطنة عمان"، (رسالة ماجستير غير منشورة)، كلية التربية، جامعة السلطان قابوس، سلطنة عمان .

حمودة، حنان محمد، والخوجة، محمد ابراهيم، وابو الرب، هناء مصطفى، وابو فريجة، الهام عبدالله، (2013م):" اللغة العربية 101"، دار المسيرة للنشر والتوزيع، عمان، الاردن

الخروصي، عبد الله بن حميد سالم،(2014م): " التكامل في التعليم المدرس"، دار المسيرة للنشر والتوزيع، عمان، الاردن .

الخوالدة, محمد محمود، (2008م):" أسس بناء المناهج التربوية وتصميم الكتاب التعليمي", دار الميسرة للنشر والتوزيع, عمان ,الأردن .

الدليمي، طه علي حسين، والوائلي، سعاد عبد الكريم،(2005م): " اتجاهات حديثة في تدريس اللغة العربية"، عالم الكتب الحديثة، إربد، الأردن .

دندش فايز مراد،(2003م): " اتجاهات جديدة في المناهج وطرائق التدريس", دار الوفاء للنشر والتوزيع والطباعة, الإسكندرية, مصر.

راضي، بهجت عطية، هشام يوسف العربي،(2016م): " ادارة الجودة الشاملة (tom ) المفهوم والفلسفة والتطبيقات"، شركة روابط للنشر وتقنية المعلومات، القاهرة، مصر .

ربيع، هادي مشعان، وبشير، اسماعيل محمد، (2007م)" " دراسات تربوية في القرن الحادي والعشرين"، مكتبة المجتمع العربي، عمان، الاردن .

الزاملي, علي عبد جاسم، وآخرون، (2009م): " مفاهيم وتطبيقات في التقويم والقياس التربوي ", مكتبة الفلاح للنشر والتوزيع, الكويت .

زاير, سعد علي, وحسين، صبا حامد، (2018م): " معايير الجودة وتحسين تدريس اللغة العربية", مكتبة اليمامة للطباعة والنشر, بغداد, العراق .

زاير، سعد علي، واسماعيل، ايمان،(2011م):" مناهج اللغة العربية وطرائق تدريسها"، دار الكتب والوثائق، بغداد، العراق .

سعادة، جودت احمد، ابراهيم، عبد الله محمد، (2004م)، " المنهج المدرسي المعاصر"، دار الفكر، عمان, الاردن .

الشايب، عبد الحافظ،(2009م): " اسس البحث العلمي"، دار وائل للنشر والتوزيع، عمان، الاردن.

شحاذة, يوسف يعقوب(2010م): " دراسات تقويمية للكتب التربوية في أقسام العلوم التربوية والنفسية في كليات التربية في ضوء معايير الجودة الشاملة", (رسالة ماجستير غير منشورة), كلية ابن رشد للعلوم الانسانية, جامعة بغداد، العراق .

الشربيني، فوزي، والطناوي، عفت،(2001م):"مداخل تربوية في تطوير المناهج التعليمية"، مكتبة الأنجلو المصرية، القاهرة، مصر.

الضامن، منذر،(2009م): " اساسيات البحث العلمي"، ط2، دار المسيرة للطباعة والنشر، عمان، الاردن.

الضبع، محمود، (2006م): " الأهداف و الكفايات والمعايير"، ورقة مقدمة للملتقى الثالث للتقويم التربوي، مسقط، سلطنة عمان .

العامري, أزهار حسين إبراهيم،(2006م): "تقويم تمرينات كتب قواعد اللغة العربية للمرحلة المتوسطة في ضوء أهداف المنهاج ونواتج التعلم", (رسالة ماجستير غير منشورة)، كلية التربية للبنات, جامعة, العراق .

عبد الأمير فاطمة، ورزوقي، رعد مهدي، واحمد، زينب عزيز، ونجم، وفاء عبد الهادي، (2016): " تدريس العلوم واستراتيجياته الجزء الاول"، دار المسيرة للنشر والتوزيع، عمان، الاردن .

عبد الحفيظ، اخلاص محمد، وباهي، مصطفى حسين، والنشار، عادل محمد، (02000م): " التحليل الاحصائي في العلوم التربوية"، مكتبة الانجلو المصرية، القاهرة، مصر .

العزاوي، نعمة رحيم، (2008م): " القياس والتقويم في العملية التدريسية"، دار دجلة، عمان، الاردن .

العزاوي، نعمة رحيم،(2004م): " فصول في اللغة والنقد"، المكتبة العصرية، بغداد، العراق .

عشبية، فتحي درويش،( 2000م): " الجودة الشاملة وامكانية تطبيقها في التعليم الجامعي المصري"، مجلة اتحاد الجامعات العربية، العدد(3)، عمان ، الاردن .

عطية، السيد عبد الحميد، (2001م): " التحليل الاحصائي وتطبيقاته في دراسة الخدمة الاجتماعية"،المكتب الجامعي الحديث، الاسكندرية، مصر.

غوادره، نضال، (2019م): "تقويم منهاج اللغة العربية (الفلسطيني الجديد) للصف العاشر الأساسي من وجهة نظر المعلمين والمعلمات في محافظة الخليل"، (رسالة ماجستير غير منشورة)، جامعة الخليل، كلية التربية، فلسطين .

الفتلاوي، سهيلة محسن كاظم،( 2008م): " الجودة في التعليم، المفاهيم، المعايير، المواصفات، المسؤوليات"، دار الشروق، للنشر والتوزيع، عمان، الاردن .

فرحان, عثمان كهلان، (2013م): "تقويم كتب قواعد اللغة العربية للمرحلة الإعدادية في ضوء معايير الجودة الشاملة", (رسالة ماجستير غير منشورة)، كلية التربية للعلوم الإنسانية, جامعة ديالى, العراق .

الكندي، خالد بن سليمان بن مهنا،(2009م):" العربية للحياة العملية- نحو كتابة وظيفية جديدة"، ط2، دار المسيرة للنشر والتوزيع الطباعة، عمان، الاردن.

اللبان، فرح حفظي حسن،(2016م): " تقويم كتاب قواعد اللغة العربية للصف الاول متوسط وفق معايير الجودة الشاملة من وجهة نظر مدرسي اللغة العربية ومدرساتها"، مجلة كلية التربية الاساسية للعلوم التربوية والانسانية، جامعة بابل، العدد(25).

مرعي, توفيق أحمد, والحيلة، محمد محمود، (2009م): "المناهج التربوية الحديثة –مفاهيمها –عناصرها-أسسها –عملياتها", ط4, دار الميسرة للنشر والتوزيع والطباعة, عمان, الأردن .

مصطفى، عبدالله علي،(2014م):" مهارات اللغة العربية"، ط4، دار المسيرة للنشر والتوزيع، عمان، الاردن .

المعيقل، عبدالله بن سعود، (2008م):" المنهج التكاملي"، مستقبل التربية العربية، القاهرة العدد22 .

مقدادي محمد فخري، وعاشور، راتب قاسم،(2019م): " المهارات القرائية والكتابية طرائق تدريسها واستراتيجياته"، ط5 ، دار المسيرة للنشر والتوزيع، عمان، الاردن .

هادي، شهلة حسن، ووسن عباس جاسم،( 2019م): "طرائق تدريس اللغة العربية ومنهاجها"، مكتب اليمامة للطباعة والنشر، بغداد، العراق .

وزارة التربية، جمهورية العراق، (2017م): " اللغة العربية للصف الثاني المتوسط"، ط 2، مطبعة المفكر الحديث، بغداد، العراق .

الوكيل, حلمي أحمد، والمفتي، محمد،(2012م): " أسس بناء المناهج وتنظيماتها", ط 5, دار المسيرة للنشر والتوزيع، عمان، الاردن.

Published

2023-07-05

How to Cite

[1]
علي حطاب مشتت دواي, “Evaluation of the Arabic language textbook for the second intermediate grade in the light of the textbook quality standards from the male and female teachers’ point of view”, jfath, vol. 24, no. 4, pp. 312–339, Jul. 2023.